Győr+
2017.11.11. 09:22

Egész estés darabot mutat be a Győri Balett – fotókkal!

Egyszerre van jelen a hit és a képmutatás, az erkölcs és az álszentség a Győri Balett legújabb darabjában, melyet szombaton mutatnak be városunkban. A társulat Nathaniel Hawthorne A skarlát betű című regényének első balett színpadi adaptációját táncolja két felvonásban, Velekei László koreografálásával.

A skarlát betű az író első műve, amivel rögtön elismertté vált, s a XIX. századi amerikai irodalomegyik legnagyobb alakjává emelte, fontos mérföldkőnek számított ugyanis az angol hatás alólelszakadó, a puritán erkölcsi elvekre építő, a természetközeliséget központjába helyezőtranszcendentális amerikai irodalom történetében.

A skarlát betű egy házasságtörés történetét meséli el. Hősnője Hester Prynne, akit hűtlenségvádjával elítélnek, és bűnének jelét, a vörös A betűt (adultery: házasságtörés) ruháin is hordania kellélete végéig. Hester azonban emelt fővel vállalja mindezt, és gyengéd szeretettel neveliházasságtörésben fogant gyermekét, a kis Pearl-t. Társát a bűnben nem nevezi meg, már csak azértsem, mert ő a közösség nagy tiszteletben álló fiatal lelkésze: Arthur Dimmesdale. Velekei László közel nyolc éve készül arra, hogy színpadra vigye az érzelmekben gazdag történetet.

Darabjaiban mindig a tettek mögötti embert keresi, így lesz ez most is, s egy másik szemszögbőlvilágít rá a mindig aktuális kérdésekre. A koreográfus nem csak a regényből, hanem az abból készült filmből is merített: az elsőfelvonásban megmutatja, miként jutott el Hester a megbélyegzésig. „Megadatik számára egytiszteleten alapuló házasság, amelyben felvilágosult gondolkodású nőként élhet, ami a puritánkörnyezetben különösen értékes.

Azonban az Újvilágban megismerkedik egy szintén intelligens ésrendkívül érzelmes férfival, a tiszteletessel, és feltör benne a női szenvedély. Lélekben lehetnekcsak együtt, egy teljesen más kapcsolatban, ahol nőként is kinyílhat. Akkor lesznek csak egymáséi,egyetlen alkalommal, amikor kiderül, meghalt Hester férje” – avat be a cselekménybe VelekeiLászló. A tiszteletes a saját hite és az egyház törvényei között lavírozik, óriási harc dúl benne: azérzelmei miatt eleve bűnös, vagy csak olyan falak közé került, ami ellentétes a vágyaival, és ezértválik bűnössé, vagy ugyanaz a tiszteletre méltó ember marad? „Foglalkozunk a hit kérdésével is.

Aki nem hisz, annak nem is érkezik az életébe próbatétel, viszont amikor elbukik, nem gondolom,hogy Isten elhagyja. A bukás pillanatában is vele van, s később újra esélyt kap, másképp. A történetazt is üzeni, az adott pillanatot ne akkor ítéljük meg, kudarcként, hanem majd egy életszakaszvégén, visszatérve tudunk igazán visszanézni rá, hogy az valóban bukás volt-e vagy tanítás, egyújabb esély. A tiszteletes pedig nem tudja feldolgozni, hogy férfiként nem állhat ki a nő mellett” –mondja el a koreográfus, Hestert pedig végtelenül erős nőnek írja le, aki megéli az érzelmeit, járja asaját útját, a helyzetnek és a lányának él, s elfogadja, hogy a tiszteletes nem tudja felvállalni őt ésgyermeküket.

Velekei László olyan szituációkat teremt a színpadon, amik által a nézők a szereplőkkel együttküzdenek, éreznek, vágyakoznak. Az egész estés baletten több alkotóval dolgozott együtt, többekközött Yaron Abulafia „fényművésszel”. „Izraelben láttam egy gyönyörűen bevilágított darabot,majd hazatérve írtam az alkotónak, aki azt válaszolta, ismeri a darabjaimat, dolgozzunk együtt.Óriási megtiszteltetés, hiszen az angol Királyi Balettől kezdve számos világhírű társulatnakkomponált fényeket” – meséli végül óriási várakozással.

Zoljánszky Alexandra
Fotó: Marcali Gábor