Győr+
2013.01.19. 07:32

Egyre keresettebb „termék” Győr

Napjainkban egyre nagyobb szerepet játszik egy termék értékesítésében a marketing. Kevesen gondolják, de egy település sikerességéhez is nagymértékben hozzájárul a marketingmunka, az a tevékenység, amellyel a város „eladja magát”. Az elmúlt év ez irányú eredményeiről Bolla Péter kabinetfőnökkel és Domanyik Eszterrel, az önkormányzat Marketing, Turizmus és Kommunikációs Osztályának vezetőjével beszélgettünk.

A közelmúltban több hír is megjelent Győr turisztikai fejlődéséről. Hogyan értékelik a mögöttünk hagyott esztendőt a város idegenforgalmának szempontjából?

 

A 2012-es egy rengeteg munkával járó, de roppant eredményes év volt a város marketingje tekintetében. A KSH adatai azt mutatják, hogy ez a munka nem hiábavaló. 2009 óta folyamatosan évi 20-30 százalékkal nő a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakáinak száma. A 2012-es egész évi adat még nem áll rendelkezésre, de azt tudjuk, hogy októberig 307.415 éjszakát töltöttek el nálunk a vendégek, és ez a szám az év utolsó két hónapja nélkül is mintegy huszonötezerrel magasabb a 2011-esnél. Ilyen mértékű előrelépést kevés város mondhat el magáról – hangsúlyozta Domanyik Eszter.

 

Hogyan sikerült elérni ezt a fejlődést?

 

A város marketingtevékenysége megtervezett, szisztematikus munka. Borkai Zsolt polgármester már 2006-ban célul tűzte ki, hogy Győr ne csupán egynapos város legyen, hanem a nyugat-dunántúli régió turisztikai központja. Ehhez azonban a városról korábban kialakult képet kellett megváltoztatni az emberek fejében. Győr ugyanis nem csupán egy dinamikusan fejlődő iparváros, hanem Magyarország műemlékekben harmadik leggazdagabb városa. Győr múltját sorsfordító történelmi események, izgalmas legendák, nemzetközileg is elismert személyiségek jellemzik. Ezeket nem tarthatjuk meg magunknak, szeretnénk közkinccsé tenni, mert rájuk az egész nemzet büszke lehet. Szerencsére ma már az ország más vidékein is tudják, Győr igazi kulturális fellegvár, nem csak szakrális és világi emlékei, de az itt folyó művészeti élet miatt is.

A Győri Balett, a Győri Filharmonikus Zenekar, a Vaskakas Bábszínház vagy a Győri Nemzeti Színház nemzetközi színvonalú produkciói, évről évre népszerűbb fesztiváljaink is egyre több vendéget csalogatnak hozzánk. A Győrkőcfesztivál például ma már nyugodtan nevezhető hungarikumnak, amely nem csak az ország minden tájáról, de határainkon túlról is idevonzza a látogatókat. A bornapok, a barokk esküvő, a táncfesztivál vagy az adventi fényjáték is országszerte ismert –mondta el Bolla Péter. – Álláspontom szerint a minőség a kulcsszó. A minőség az, ami még a válság éveiben is hozzánk csábította a turistákat. Nagyöröm számomra, amikor neves művészek beszélnek arról, hogy mennyire szeretnek Győrbe jönni pezsgő kulturális élete miatt.

 

Milyen konkrét lépések valósultak meg az elmúlt esztendőben?

 

Győr ereje az összefogásban rejlik. Az Audi, az egyetem és a város partnersége már eddig is komoly sikereket eredményezett. A város összefogást hirdetett a gazdaság szereplőivel, idegenforgalmunkat pedig a szállásadókkal közösen erősítettük, együtt ajánljuk tematikus programcsomagjainkat. Ha csak 2012-ről beszélünk, akkor is sok szép mozzanatot idézhetünk fel. Az év elején megnyitottuk a Baross úti Látogatóközpontunkat. A turisztikai centrum óriási előrelépés a korábbi Tourinform-pavilonhoz képest. Vendégeinket huszonegyedik századi színvonalon tudjuk fogadni, és ízelítőt tudunk adni Győr és környéke kínálatából. Megnyitotta kapuit a Mobilis Interaktív Kiállítási Központ is, amely játszva tanít, és amely önmagában is kitűnő program lehet a fiataloknak. Nagy öröm számunkra, hogy a már korábban említett szakrális kincseink bemutatására az egyházmegye létrehozta a Zichy Ferenc Látogatóközpontot, amely a vallási jellegű idegenforgalmat erősíti. A belváros rehabilitációja révén a hozzánk érkezők egyre kellemesebb környezetben tölthetik napjaikat, és olyan különleges attrakciókkal találkozhatnak, mint például a Füles-bástyában berendezett esőerdő. Ezek a fejlesztések mint apró építőkövek segítik felépíteni azt a Győrt, amelyet idegenforgalmi szempontból elképzeltünk – fejtette ki a kabinetfőnök.

– Azt hiszem, aki belelapoz a közelmúltban elkészült Győr kiadványba, büszkeséggel tölti el az, amit ott lát. A turisták Győrbe csalogatása mellett éppen azt tartjuk a legfontosabb feladatunknak, hogy a győriek is minél jobban megismerjék gyökereinket és legyenek büszkék a városra. Legyenek büszkék történelmünkre, kultúránkra, sportunkra, gazdaságunkra! Találja meg mindenki azt a szeletet, ami a szívéhez a legközelebb áll, és mutassa meg barátainak, ismerőseinek: ez a mi városunk! – tette hozzá Domanyik Eszter.

 

Mik a jövő legfontosabb feladatai?

 

Először is köszönetet szeretnék mondani a város vezetésének a támogatásért, az önkormányzatnak, hogy lehetővé teszi számunkra elképzeléseink megvalósítását, munkatársaimnak azért a munkáért, amit eddig végeztek, és mindenkinek, aki nap mint nap városunkért tevékenykedik, hiszen az elmúlt időszakban számos fontos fejlesztés valósult meg magánerőből is. Az elmúlt év talán legnagyobb győri sikere, hogy elnyertük az Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál 2017-es rendezési jogát. A Magyar Olimpiai Bizottsággal közösen rengeteget dolgoztunk azért, hogy pályázatunkat sikerre vezessük, de a munka dandárja csak ezután következik. A rendezéssel jelentős infrastrukturális fejlesztések is járnak, amely a világesemény után itt marad nekünk és Győrt gazdagítja. Szeretnénk minél jobban kiaknázni ezt a lehetőséget Győr, sőt, az egész ország érdekében. 2013-ban is folytatjuk városunk népszerűsítését. Több helyen bemutatkozunk, amelyek közül a legfontosabb a február végén sorra kerülő budapesti utazás kiállítás. Természetesen az idei évben is megrendezzük fesztiváljainkat, és néhány meglepetéssel is készülünk a győrieknek, de ez egyelőre maradjon titok – zárta a beszélgetést a Marketing, Turizmus és Kommunikációs Osztály vezetője.

 

Papp Zsolt

Fotó: Marcali Gábor