Győr+
2015.11.13. 15:22

Életünk egyensúlya

Férfi és nő viszonyát, testi-lelki egyensúlyvesztését, valamint a mindennapi terheinken túl létező életszeretetet ábrázolja a Győri Balett az Egyensúly című est két egyfelvonásos darabjával. Az alkotók meghökkentő előadást ígérnek: a világhírű spanyol koreográfus, Cayetano Soto extravagáns stílusával, Velekei László pedig egyszerre mély és vidám szatírájával zökkenti ki a nézőket a mindennapokból. Premier szombaton.

Klasszikus alapokra épített, de extravagáns mozdulatvilág jellemzi Cayetano Soto Uneven, vagyis Kizökkent című művét, melynek ihletéséről így nyilatkozott a koreográfus: „Amikor reggel felébredtem, nem tudtam, hogy a világnak melyik részén vagyok. A sok üzleti repülőút okozta idegesség és térbeli tájékozódási zavar, és David Lang Pulitzer-díjas minimalista zeneszerző intenzív zenéje együttesen vezetett a koreográfia távirati stílusához.”

 

 

A Győri Balett igazgatója, Kiss János három éve találkozott a spanyol, jelenleg Münchenben élő művész egyik darabjával, s a társulatvezetőt rögtön megfogta az általa képviselt stílus. „Olyan koreográfusokat hívok meg, akik azonosulni tudnak a Győri Balett múltjával, s a klasszikus bázis mellett a táncszínházi forma is jelen van munkájukban. Fontos, hogy a táncosok fejlődhessenek, hogy még többet adhassanak a közönségünknek” – mondta el Kiss János és elárulta, Soto elismeréssel szólt a darab Magyar Táncfesztiválon történt előbemutatóját követően a győri együttesről.

 

 

A Kizökkent férfi és nő viszonyának éleit is megjeleníti a testek sugárzása által, egyszerre hideg és szenvedéllyel teli világot teremtve a színpadra. „A látványhoz pedig izgalmasan társul a csellóra írt gyönyörű zene” – tette hozzá az igazgató, aki Velekei László Harangozó-díjas koreográfust kérte fel, alkossa meg Soto darabjának vidám ellenpontját. Őt főként drámai hangú műveivel ismerhették meg a nézők, legutóbbi, Ne bánts! című koreográfia például a családon belüli erőszakra irányítja a figyelmet. A májusban bemutatott felkavaró produkció nagyon sikeres, már a nemzetközi porondra is meghívást kapott.

 

 

Az est második része, azaz A terem című darab ezúttal Velekei László humoros, szatirikus oldalát mutatja meg. A koreográfus cselekményes balettet alkotott, s mindennapi életünkről üzen: ösztönös félelmeinkről, megmagyarázhatatlan szorongásainkról. Megmutatja, ha a különböző fóbiáinkat elfogadjuk, ambicionálhatnak minket. A teremben 12, különböző félelmekkel küzdő szereplő egy másik világ küszöbén meséli el, mennyire érdemes szeretni, élvezni az életet. „A Győri Balett felé is üzenek, megmutatom, hogy látom őket: egy csapatnak, sok színes egyéniséggel, akiket a különbözőségük visz előre, együtt” – árulta el a koreográfus.

 

 

A táncosok nehéz feladat előtt állnak, a darab művészileg és technikailag összetett, akrobatikus elemeket is kíván tőlük. Kórházi ágyakon egyensúlyoznak, közben pedig szólnak az 1960–80-as évek ismert slágerei. A karakterek szinte kiáltanak azért, hogy a balettosok kilépjenek a komfortzónájukból, színészi eszköztárért is nyúlniuk kell tánc közben, így lesz egy kevés némajáték, próza, ének is. És rengeteg geg, az együttes egyszerre szeretne szórakoztatni és gondolkodtatni. „Gombár Judit, a Győri Balett egyik alapítója arra tanított, lepjem meg a koreográfiáimmal a közönséget. Minden alkotásommal ez a célom, ahogy most is” – hangsúlyozta végül Velekei László.

 

Zoljánszky Alexandra

Fotó: Marcali Gábor