Elsőbbség a biztonságnak

Győr+
2011.10.07. 09:57

Most hétvégén biztos lebukás vár azokra, akik ittasan ülnek volán mögé. Sólyáné Farkas Friderika rendőr alezredes, a győri kapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője nagyszabású akciót ígér, főként a késő esti és az éjszakai órákban számíthatnak szondás ellenőrzésre a városban közlekedők.

A győri közlekedésrendészeti osztály működési területén, az egykori győri járás határain belül 983 közlekedési baleset történt az idei esztendő első kilenc hónapjában. Sólyáné Farkas Friderika azt is elmondta, tavaly január elejétől szeptember végéig ez a szám 1011 volt, s más adatok is a közlekedésbiztonsági állapotok folyamatos javulását mutatják. A 268 személyi sérüléssel együtt járó baleset nyolc százalékos csökkenést jelent. A tavalyinál 64 százalékkal kevesebb, négy baleset követelt emberéletet.

A 2001-ben megfogalmazott hosszú távú, 15 éves uniós cél a halálesetek megfelezése Európa útjain. Az alezredes reméli, hogy a győri kapitányság teljesíteni tudja a nem éppen szerény tervet. A grafikon hullámzik, de határozott lejtmenetet mutat. Örülhetnénk, de tragédiából egy is sok. Az idei első kilenc hónap négy halálos kimenetelű balesete négy életnek vetett véget, a tragédiák közül három Győr belterületén, a József Attila úton, a Kálvária úton és a Széchenyi-hídon történt. A 268 személyi sérüléssel együtt járó balesetnek 330 szenvedő alanya volt a tavalyi 399-el szemben.

Balesetkor az intézkedő rendőr kötelező alkoholszondás ellenőrzésnek veti alá a sofőröket, a tavalyi és az idei első 9 hónapban is szinte ugyanannyian, 39-en, illetve 38-an akadtak fent ezen a rostán. Az ittas vezetők magas száma egy feladatterv kidolgozására késztette a győri rendőröket, akik augusztus óta látványos akciók sorát hajtották végre. Sólyáné Farkas Friderika elmondta, hogy az ellenőrzések helyszínét és időpontját a baleseti adatok alapján jelölik ki, s nagy erőkkel zárják körbe a területet, hogy senki ne kerülhesse el az ellenőrzést. A következő akció e hétvége esti és éjszakai óráiban történik, Győr belterületén.

A balesetek okainak ranglistáját már nem a gyorshajtás vezeti, amit az alezredes a rendőri technika fejlődésével és az objektív felelősség elvének jótékony hatásával magyaráz. Lehetővé vált közigazgatási bírság kiszabása az autó üzemeltetőjére. Elég lefényképezni a sebességhatárt átlépő járművet, ha nem a szabályszegő sofőr, akkor az üzemeltető fizet. A díjtételek is nőttek, a gyorshajtás tarifája 30 és 300 ezer forint között van. Ami a baleseti okok dobogós helyeit illeti, első az elsőbbségi jog meg nem adása, második és harmadik a gyorshajtás és a szabálytalan kanyarodás, holtversenyben.

Személygépkocsiból van a legtöbb, így a balesetek többségét az úrvezetők okozzák. Meglepőbb a kerékpárosok rossz statisztikája, az év első kilenc hónapjának 268 személyi sérüléses balesetéből 30-at kerékpárosok okoztak és szenvedtek el. Az alezredes szerint a kerékpárosok a körforgalomhoz érve elfelejtik, hogy elsőbbséget kell adniuk. Gyalogosként viselkednek, s körültekintés nélkül hajtanak rá a zebra melletti kerékpárútra. A győri rendőrkapitányság az ORFK programjához csatlakozva iskolai tanfolyamokon, gyerekeknek oktatja a biciklizés, a KRESZ szabályait. A rendőrség a helyi kormányhivatal közlekedési felügyeletének társaságában a kerékpárok átvizsgálására is vállalkozik. Akinek rendben van a biciklije, matricát ragaszthat rá.

Sólyáné Farkas Friderika a városi úthálózat legveszélyesebb zónáját is megnevezte, a rendőrségi statisztika szerint a Pápa felé vezető, 83-as főút Metró áruházi csomópontjában történik a legtöbb baleset. A közvilágítás kiépítése javított a helyzeten, de a fokozott óvatosság továbbra is életet menthet. Az alezredes szerint a forgalmi rend változásaira is érdemes figyelni, sok baleset történt emiatt a Jedlik hidat kiszolgáló utak építésekor, Szigetben.

Gaál József