Győr+
2015.06.15. 12:48

Javul a Marcal jobb parti árvízvédelmi részöblözetének biztonsága

A Marcal jobb parti árvízvédelmi részöblözet árvízvédelmi biztonságának javítására az Európai Unió által biztosított forrást nyert el az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság. Az Új Széchenyi Terv keretében 3.947.157.949,- Ft vissza nem térítendő támogatást kapott a projekt megvalósítására.

A projekt megvalósítási szakaszában a Marcal jobb parti részöblözetben összesen közel 13 km hosszú védvonal kerül kiépítésre. Ebből közel 8 km a Marcal jobb parti töltés, míg Koroncó belterületi szakaszán a Bornát-ér jobb partján több mint 2 km, bal partján pedig közel 3 km töltés fejlesztését jelent. A beruházás során a Marcal jobb parti és a Bornát-ér jobb-és bal parti árvízvédelmi töltések magassági, keresztmetszeti és altalaj állékonysági szempontból teljes körűen kiépítésre kerülnek, magasparti bekötésük is megoldódik. A töltésben található műtárgyak, valamint a Marcal duzzasztó árapasztó műtárgyának felújítása is megtörténik. A projekt megvalósításával megteremtődik a védvonal mindenkori megközelíthetősége és azon a folyamatos közlekedés lehetősége, amely elengedhetetlen egy sikeres árvíz elleni védekezés lefolytatásához. A projekt keretében felújításra kerülnek a projekt megvalósítás területét érintő koroncói – illetve gyirmóti gátőrtelepek is.

 

A PROJEKT-MEGVALÓSÍTÁS BEHATÁROLÁSA:

A Marcal jobb parti töltés fejlesztése a 0 +000-7+793 tkm szelvényéig tart. A 0+000 tkm szelvényétől a 2+077 tkm szelvények között a töltés megerősítése mellett új helyen épül meg a Holt-Marcal tápláló zsilip (a régi műtárgy elbontásra kerül). Galambostagi zsilip és szivattyúállás már megszüntetésre került. A 2+077 és 2+396 tkm szelvények között kerül kialakításra a folyamatos közlekedést biztosító magasparti út, mely a 2+396 szelvénynél csatlakozik a meglévő, jelenleg is a védekezési útvonal részét képező földútba. A területen májusban fejeződtek be a régészeti feltárási munkálatok. A feltárás során több lelet került elő, többek között kelta kori edények maradványai, római fémpénzek és szkíta nyílhegyek. A 2+396 km szelvénytől a 3+217 km szelvényig magaspart található. A magasparti szakaszon beavatkozás nem történik. A 3+217 tkm szelvényétől a 7+793 tkm szelvényéig tartó szakaszon található műtárgyak – a Lacza, Sárdos-ér és Sóstói zsilip és szivattyúállások – átépítésre kerülnek. Már megszüntetésre került a Zöldmajori szivattyúállás.

A Bornát-ér jobbparton a 0+000 km szelvénytől a 0+590 km szelvényig magaspart található. A magasparti szakaszon beavatkozás nem történik. A töltés fejlesztés a 0+590 – 2+750 tkm szelvényéig tart. A 0+677 tkm szelvénynél található közúti híd, melyhez a töltés csatlakozik. A 0+677 tkm szelvényétől az 1+925 tkm szelvényéig a megerősített töltés koronája aszfalt burkolatot kap. A 1+925 tkm szelvényben található a Győri úti közúti híd, melyhez a töltés csatlakozik. Átépítésre került a Malom zsilip. A Győri úti zsilipek maradványai megszüntetésre kerültek. A Győri úti közúti hídtól (1+925 km) indulva a 2+750 tkm szelvényben a töltés véget ér, magaspartba köt be. A Tószeri zsilip megszüntetésre került, helyén szivattyúállás kerül megépítésre. A Bornát-ér balparti töltésfejlesztés a 0+000 tkm szelvényétől a végszelvényéig tart. A 0+723 tkm szelvénynél található közúti híd, melyhez a töltés csatlakozik. Az „új” Sportpálya zsilip új helyen kerül megépítésre, a régi műtárgy pedig megszüntetésre kerül. A 0+723 tkm szelvényétől az 1+875 tkm szelvényéig a megerősített töltés koronája aszfalt burkolatot kap. A 1+875 tkm szelvényben található a Győri úti közúti híd, melyhez a töltés csatlakozik. A Győri úti zsilipek maradványai ezen a parton is megszüntetésre kerültek. A töltés fejlesztés a 1+875 tkm szelvényétől indulva a 2+732 tkm szelvényéig folytatódik. A 2+732 tkm szelvénynél az árvízvédelmi töltés magaspartba köt be.

 

A PROJEKT JELENLEGI ÁLLÁSA:

A teljes beruházás készültségi foka 70% felett áll. Földmunka (töltésépítés) tekintetében minden szakaszon nagy erővel folyik a kivitelezés. A Marcal töltésének felső 1,6 km-es (6+190-7+793) és a Bornát-ér bal part felső, közel 1 km-es szakaszán (1+900-2+735) a földmunkák elkészültek, befüvesítésük is megtörtént.

A tervek szerint a mind a Marcal jobb, mind a Bornát-ér jobb és bal parti töltéseinek megerősítése 2015.08.20-ra fejeződhet be. Az összes szakaszon a hátralévő teljes megmozgatandó földmunka kb. 135-140.000 m3.

A 6 db építendő műtárgy közül 5 db szerkezetkész, már csak a végleges elzáró-szerkezetet, a burkolást és a befejező munkákat várják. A Holt-Marcal zsilip kivitelezése is folyamatos, befejezési határideje várhatóan augusztus közepe. A szivattyúállások kivitelezése a töltésépítés előrehaladásának függvényében fog megvalósulni.

A Kivitelezés teljes fizikai megvalósulásának várható befejezésének a határideje 2015. szeptember vége. A projekt megvalósulása után a teljes 01.11-es árvízvédelmi szakasz 32 km-es hosszán az építési munkákat megelőző hozzávetőlegesen 50 %-os kiépítettségi szintje 100 %-ra nő (figyelembe véve a “Duna projekt” során megvalósult fejlesztéseket is), amelynek következtében a megfelelő szintű árvízi biztonság előáll.

 

Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság

9021 Győr, Árpád út 28-32.

www.marcalprojekt.eduvizig.hu

www.szechenyi2020.hu