Két újabb kiadvány segíti a fogyasztókat

Győr+
2019.08.15. 16:40

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) két új füzettel bővítette fogyasztóvédelmi kiadványsorozatát. Most a közműszolgáltatás ki- és visszakapcsolásának szabályairól, illetve a társasházak közműszolgáltatásairól tudhatnak meg minden hasznos információt a fogyasztók.

A „Panasza van? Segítünk!” kiadványsorozat célja, hogy tájékoztassa a fogyasztókat a legfontosabb fogyasztóvédelmi ügyekben, ezzel növelve a fogyasztók tudatosságát, illetve segítsék megelőzni a vitás helyzeteket. A kiadványokhoz köthető országos kampány 2016 óta tart, s a szakemberek beszámolói szerint a füzetek elérik céljukat.

A sorozat két új tagját – VII. Kerülje el a kikapcsolást! és VIII. Társasházban él? Erről tudnia kell! – sajtótájékoztató keretében mutatták be, ahol Széles Sándor a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja elmondta, ezek a kiadványok széles körben érinthetik a lakosságot.

– A közműszolgáltatások ki- és visszakapcsolása sajnos még mindig sok fogyasztót érint, annak ellenére, hogy az utóbbi években javuló tendenciát mutat a fizetési hajlandóság – fogalmazott. – Mégis bárki kerülhet olyan élethelyzetbe, hogy közműtartozást halmoz fel. Az első kiadvány nekik segít, hiszen megtudhatják kihez fordulhatnak segítségért, milyen ütemben kell a befizetéseket pótolni, és hogy tarthatják fent a szolgáltatást. A másik kiadványt pedig azért is hasznosnak tartom, mert Budapest után Győrben épül a legtöbb társasház, s aki a lakhatás ilyen formáját választja, annak érdemes tudnia, milyen jogai és kötelezettségei vannak – zárta a kormánymegbízott.

Kardos Ferenc, a MEKH kommunikációs munkatársa a közműszolgáltatások ki- és visszakapcsolásáról szólva ismertette, folyamatos javuló tendenciát mutatnak a magyar fogyasztók. Míg 2013-ban 32 ezer fogyasztónak volt villanyszámla tartozása, addig ez a szám napjainkra már 16 ezerre csökkent. A gáztartozásnál 71 ezerről 28 ezerre csökkent a kintlevőség, míg a távhőszolgáltatás kapcsán 7000-ről 4500-ra változott a tartozás. Ezt a javuló tendenciát érdemes lenne tartani, amiben a „Kerülje el a kikapcsolást!” kiadvány sokat segíthet.

– Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az embereket keresik a „Panasza van? Segítünk!” kiadványokat – mondta Kardos Ferenc. – Mind a két új füzetben olyan tájékoztatást nyújtunk, amely megelőzheti a további tartozásokat, vitás eseteket. A fogyasztókat arra kérjük, továbbra is keressék a kiadványainkat – hangsúlyozta a szakember, majd hozzátette: a tájékoztató füzetek elérhetők a kormányhivatalokban az energetikai és közműszolgáltatók ügyfélszolgálatainál és interneten is!

Dr. Szentirmay Melinda, a MEKH fogyasztóvédelmi főosztályvezető-helyettes hozzátette, a fogyasztók minden esetben számíthatnak a szolgáltatók együttműködésére, legyen szó fizetési nehézségről vagy akár társasházi elszámolásról. Minden esetben szükséges azonban, hogy a fogyasztó kommunikáljon a szolgáltatójával, mert megoldás csak így születhet a felmerülő problémára. Az új kiadványok pedig megoldási lehetőségeket is kínálnak, így segítve az eligazodást.

– Előfordulhat, hogy jogszerűtlennek tartjuk a szolgáltató eljárását – mondta a főosztályvezető helyettes. – Ilyenkor a panasszal először az adott céghez kell fordulni. Ha nem rendeződik a vita, abban az esetben fogyasztóvédelmi hatósági eljárást lehet kezdeményezni a területileg illetékes megyei kormányhivatal járási hivatalánál. Azonban ha a többször is említett együttműködés fennáll a szolgáltató és a fogyasztó között, akár még a kikapcsolás is elkerülhető – zárta a szakember.

A régebbi és a most bemutatott új kiadványokhoz tehát mindenki ingyenes hozzájuthat a kormányablakokban, továbbá a megyei járási hivataloknál és a megye és a járás minden településén is elérhetőek. További mindegyik tájékoztató füzet elérhető az internetes is, IDE kattintva!

HAK

Fotó: Győre Márk