Győr+
2017.05.04. 11:35

Kettős ügynök Teszt: Audi RS3

Tudják mi az a „hot hatch”? Egy ferde hátú kompakt autó, a belépő változatnál háromszor több lóerővel megáldva. Ismerik a „sleeper” fogalmát? Olyan nagy családi kombi, amiből senki nem nézi ki, hogy gyors. És mi a helyzet a sportszedánokkal?

A GTI korszak, azaz az izmos kompaktok ideje ismét felvirágzott. Ráadásul több piacon, így a magyar autóeladásokat is beleértve, kelendőek a klasszikus négyajtós típusok. Miért ne használná ki ezt a potenciális piaci rést egy olyan gyártó, mint az Audi, aki már a 90-es évektől a legerősebb változatait kombi felépítménnyel hozta ki (RS4, RS6)?! A meglepetés erejével bíró legfrissebb recept: egy brutálisan erős motor, kompakt limuzin karosszériába csomagolva. A motor, amit az új RS3- ba tettek, nem más, mint a TT RS öthengeres, két és fél literes turbófeltöltésű szíve. Teljes egészében Győrben készül, ahogy az A3 Limusine is. A motor 400 lóerőtől, és 480 Nm nyomatéktól feszítve várja a csapatást.

Nem látszik rajta, hogy ilyen bődüleKettos ügynök Teszt: Audi RS3 tes erő lakozik benne. Igaz, hogy 19 colos kerekeken gurul, és a ritka küllők között láthatóvá válnak a nagyméretű, 370 és 310 mm átmérőjű féktárcsák, valamint az elöl nyolcdugattyús RS féknyergek. Átlagos szem előtt az RS3-as, mégis akár egy S-line sportcsomagos alapmodellnek is tűnhet. Ez szerintem jó dolog, pont ez ennek a kategóriának a lényege. Élvezetes meglepetést okozni a parkolóban, amikor indításkor az elektronika ad egy gázfröccsöt, amire mindenki odafordítja a fejét és keresi a Porschét a sorok között. Az öthengeres hangja persze avatott fülnek azonnal jelzi, hogy ez nem valami hétköznapi masina, az utolsó mohikánok egyike a sportautók földjén. Tényleg, lassan kihal a nyolc-, hat- és az a kevés öthengeres gépezet, ami egy-egy izom-autóban szolgált eddig, és négy-, esetleg túlhúzott háromhengeres egység veszi át a szerepét.

Szóval öt hengerrel és akár öt személlyel utazhatunk a győri kis szedánban. Hiszen pont elég a hely, hogy 185 centi magasságig beférjen mindenki és csaknem 400 liternyi csomagot is magunkkal vihetünk. Persze közel 4,5 méteres hossza ellenére, ez egy kompakt autó, tehát hosszú útra két felnőtt, két gyerek felállásban az ideális partner – vagy gyerekek nélkül, ha nem bírják a hullámvasutat… Természetesen lehet hétköznapi autóként is használni az RS3-ast – bár arra ott van az S3, ami „csak 310” lóerős –, hiszen az adaptív állíthatósággal egészen kényelmesre lehet hangolni a sportos futóművet. És a váltó is szépen, nyugodtan teszi a dolgát. De ha eljön az idő a duhajkodásra, akkor elég áttenni Dynamic módba a Drive Select kapcsolót, és kezdődhet az ereszd el a hajam: hangorkán a kipufogó oldalon, kemény csillapítás, extra gyors váltások és akár 7000-es fordulat. Ezzel jár együtt a 4,1 másodperces 0–100 sprint és az előzőleg elfogyasztott étel esetleges helyváltoztatása. A fenomenális gyorsulás, és a kanyarban fellépő oldalerők a quattro összkerékhajtásnak köszönhetők – és a gumik relatív visszafogott kopása is. Ez nem egy TT RS, de majdnem!

A gyári 250 km/h-s korlátozás kérésre feloldható, így a megfelelő helyen akár 280-nal is száguldhatunk a mini limuzinnal. Az alapfelszerelés, egy igazi prémium modellhez mérten, bőkezű, de sok-sok hasznos plusszal lehet felruházni az RS3-ast. A teljesen digitális műszeregység, amin a ránk ható G-erőket is követhetjük, és az integrált fejtámlás sportülés opciós. Viszont az alul csapott, csuszásmentes hasított bőrrel varrott sportkormány, és a 7 sebességes S-tronic dupla kuplungos váltóautomatikát kezelő fokozatválasztó fülek alapárasak. A középkonzol elsüllyeszthető monitorja kimondottan tetszett, mert ha a vezetésre koncentrálunk, nem kell a sok extra információ. Elég, ha szól a 705 W-os Bang amp; Olufsen hifi és a sport kipufogó rendszer.

Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy a német és magyar mérnökök egy igazi autócsodát építettek. Az RS3 kellően családi, mégis egy vérbeli sportautó egyszerre. Szívesen adtam vissza? Nem. Simán el tudnám képzelni a hétköznapjaimat a kis méregzsák társaságában. A várhatóan nem éppen kategóriaelső fogyasztás, a magas, 17 milliós vételár és a több befizetendő rendőrségi csekk dacára. Hiszen lehetetlen vele lassan menni.

Szöveg: Nagy Viktor

Fotó: Marcali Gábor