Kravtex: új busz van, pályázat nincs – közel a végállomás?
Új fejlesztésű busztípusát mutatta be a győri Kravtex-Kühne cégcsoport, mely már korábban bejelentette, hogy ha egy hónapon belül nem kezdődnek meg a buszvásárlások, kénytelen lesz megszűntetnii a kisalföldi buszgyártást.
Csaknem hatmilliárd forint értékben 135 busz áll a cégcsoport raktárában. Korábban évente mintegy 150-et vásároltak a tisztán magyar tulajdonú vállalattól a Volán-társaságok, tavaly csupán nyolcvanat vettek vagy béreltek. Az ország buszparkja sürgős cserére szoruilna, s a kormány folyamatosan hangoztatja is, hogy a hazai gyártókat támogatja. A pályázatkiírás azonban folyamatosan húzódik, egyelőre a láthatáron sincs.
Krankovics Istvánt, a cégcsoport ügyvezető igazgatója szerdai sajtótájékoztatóján arról is beszélt, hogy a Kravtex 13 év alatt rengeteg pénzt fordított műszaki fejlesztésre, 25 típust tervezett meg. A Volán-társaságok tapasztalatai jók. A Kravtex buszai minden szempontból korszerűek,és mintegy 20 százalékkal olcsóbbak versenytársaik járműveinél.
Elhangzott: Magyarországon 9 ezer busz fut a közforgalomban, üzemeltetőik döntő hányada állami tulajdonban van. Így a beszerzések meghirdetése az állam pillanatnyi koncepcióin, szándékain múlik.
Az illetékes államtitkára nemrég megerősítette, hogy a magyar közlekedési eszközök beszerzésére az MFB 100 milliárd forint értékben nyújt kedvezményes hitelt. Pénz is volna tehát a buszpark cseréjére, ám ennek ellenére most sem lehet tudni, mikor írják ki a tendert.
Magyarországon egyébként komplett buszgyártó társaság csak egy van, mégpedig a Kravtex-csoport, mely nincs csődhelyzetben, tartozást nem halmozott fel, sőt dolgozóik reálbérét is emelték. Az ügyvezető szerint háromszáz munkatársuk megélhetése kerülhet veszélybe, a beszállítóikkal együtt pedig akár 600 ember munkahelye is megszűnhet., ha pályázat hiányában a hosszú időn át felhalmozott tudást nem tudják kamatoztatni, s be kell zárni a buszgyárat. Az export kilátások sem jók, mert a világon túlkínálat mutatkozik a buszokból. .
A szerdán bemutatott Credo Inovell típusról Szombath Imre főtervező beszélt. Hansúlyozta: teljes egészében hazai fejlesztésű busz, alacsony üzemanyag-fogyasztása évente minimum egy millió forint megtakarítást hozhat az üzemeltetőjének. A járművet kifejezetten a hazai közlekedési társaságok igényei alapján tervezték. Az új modell hosszabb elődtípusainál, így tágasabb utas- és vezetőtér kialakítását tette lehetővé, mondta.
Amennyiben nem kényszerülnek a gyártás megszűntetésére, akkor a Credo Inovell 2013-ben már forgalomba kerülhet.
gyorplusz.hu
Fotó: Kovács Veronika