Lezárult a nyugdíjasegyetem tavaszi szemesztere

Győr+
2019.06.20. 08:30

A Nyugdíjasegyetem tavaszi szemeszterének zárásaként a „Női (és férfi) karrier korhatár nélkül címmel” tartottak előadást a Magyar Női Karrierfejlesztési Szövetség reprezentánsai, Ferenczi Andrea üzleti, HR és PR tanácsadó, az MNKSZ alapító elnöke, Hajós Katalin média szakértő, és Modláné Görgényi Ildikó szakképzési és felnőttképzési szakértő, az MNKSZ elnökségi tagjai.

„Otthon vagyunk Győrben, hiszen tízéves együttműködés köt az iparkamarához, részt veszünk női programjaikban. Újabb mérföldkő az életünkben, hogy tavaly a Széchenyi István Egyetem a Legjobb Női Munkahely díját vehette át tőlünk. Azóta még szorosabb együttműködés alakult ki közöttünk. Közös pályázatokban, együttműködésben gondolkodunk. Ez az előadás is ennek a gyümölcse. Nagy csodálattal és tisztelettel figyeltük, hogy itt létezik egy ilyen nagyszerű Nyugdíjasegyetem. Az országban sok kezdeményezés kötődik a senior korosztályhoz, de ilyen létszámú hallgatósággal még sehol nem találkoztunk” – mondta bevezetésként Ferenczi Andrea.

Az MNKSZ elnöke az egyik legfontosabb feladatnak a szemléletváltást tartja a társadalomban, a családban, a cégeknél, és főleg az érintettek, a mai és a jövőbeni 50-60-70-esek körében. Az idősek aránya a lakosságon belül egyre nő – rájuk nem mint teherre, hanem mint értékes erőforrásra kell tekintenünk a társadalomban, a gazdaságban és a családi keretek között is.

A szövetség a 60 év feletti nők és férfiak munkában való megtartásáért lobbizik. Azokért, akik még aktívnak érzik magukat és tettre készek, és akiknek a tudása és tapasztalata gyakran elveszik egyik napról a másikra a nyugdíjazás következtében. Szeretnék külön felhívni a figyelmet az 55 év feletti nőkre. Egyszerre van szükség rájuk a munkaerőpiacon és a családban is, hiszen „szendvics generációként” egyidejűleg hárul rájuk a gyermekeikről, szüleikről és unokáikról való gondoskodás felelőssége.

A Művészeti Kar hallgatói gitármuzsikával köszöntötték a Nyugdíjasegyetem résztvevőit.

Hajós Katalin az „idősek a reklámokban” témakört bontotta ki előadásában. Rávilágított, hogy miközben a népesség öregedése figyelhető meg, ezalatt az idős kor kezdete egyre későbbre tevődik át. Az 55 + nagyon sokszínű csoport, jellemzőjük az élet kihasználásának és élvezetének igénylése. Nem akarják, hogy „öregként” vagy értéktelenként kezeljék őket. Azonban a hazai reklámokban alig tükröződik például az idősebbek online térnyerése. A netet használók aránya ebben a korosztályban 50% fölé emelkedett. Okostelefont 35% használ a hatvan felettiek közül. Napi másfél órát „lógnak a neten”, kedvelik a YouTube-ot, a Facebookot információszerzésre, kapcsolattartásra és szórakozásra is használják.

Persze, még mindig a tévé a legnépszerűbb, a magyar lakosság naponta 4 óra 40 percet tölt televízió nézéssel, az 50 éven felüliek közel 6 órát tévéznek, a 60 éven felüliek pedig több mint 7 órát. Egy átlagos tv néző naponta 120 reklámmal találkozik a képernyőn. Az előadó rámutatott, hogy 2050-re minden harmadik ember 60 év feletti lesz. Az aktív idősödés fontos összetevői a meghosszabbodott munka időszak, az élethosszig tartó tanulás. Jelentős vásárlóerőt képviselnek. Eközben még a fiatalok szerint is több idős arc kellene a reklámokba. „Eljön a mi időnk, a hitelesség kortalan” – mondta Hajós Katalin.

Modláné Görgényi Ildikó az élethosszig tartó tanulás hangsúlyozásával kapcsolódott az előadásba. 2025-re Európában a lakosság 20%-a 65 év feletti lesz. Ezzel kapcsolatban létrehozták és mérik az aktív idősödés indexet, ami magában foglalja a tanulást, az egészségi állapotot, a körülményeket, az önállóságot, a tevékenységeket. Idős korban is sok minden elsajátítható, ilyenkor is lehet informatikát, nyelvet tanulni. Ehhez szükség van önismeretre is, hogy tisztában legyünk képességeinkkel, adottságainkkal, legyenek céljaink, ismerjük személyiségünk pozitívumait, de korlátainkat, hiányosságainkat is. Az eredményességhez aktivitás, kitartás, céltudatosság kell.

Az előadó végül, az aktív időskort elősegítendő, a senior hallgatóság figyelmébe ajánlotta munkaerőpiaci jelenlét tíz legfontosabb készségét. Ezek a komplex problémamegoldás, a kritikus gondolkodás, a kreativitás, az emberek vezetése, a másokkal való együttműködés, az érzelmi intelligencia, a döntéshozás, a szolgáltatás orientáltság, a tárgyalástechnika, a rugalmas gondolkodás.

„Azt javaslom önöknek, éljenek a lehetőségeikkel, kerüljenek lehetőségspirálba, hiszen minél több lehetőséggel élnek, annál többet és többet tudnak tenni, hogy aztán még nagyobb lehetőségek kínálkozzanak önök előtt” – zárta mondandóját, és a Nyugdíjasegyetem tavaszi félévét Modláné Görgényi Ildikó.

Fotó: Májer Csaba József

Nyerges Csaba/Széchenyi István Egyetem