LuxuskalandTeszt: Renault Kadjar dCi 110 Intens
Renault Kadjar, kompakt crossover. Hozzávalók: a bevált alapot a Nissan Quasqai adja, a Capture vagány stílusában készül, egy csipetnyi Espace ihletésű luxussal fűszerezve. Szerintem ez egy sikeres recept, ha valaki szereti a francia konyhát.
Már a neve is többre csábít, mint egy átlagos autó. A Kadjar, a korábbi Koleos terepes koncepciójával szakítva, felült arra a divathullámra, ami egy közepes méretű városi terepjárónál elengedhetetlen a boldoguláshoz. A franciák tényleg összeszedtek minden jót a konszernből – így a Nissannál is csemegézhettek –, és megalkották a megfizethető párizsi divat-terepjárót. Formái a márka arculatába illeszkednek, erőtől duzzadóak a sárvédőlemezek, oldalnézete nagyobbnak, komolyabbnak láttatja az alig négy és fél méteres kocsit. A LED menetfény és a tisztességes méretű alukerekek növelik a hatást: be szeretnék ülni!
Nem is tétováztam, beültem a jól felszerelt tesztautóba. És igen, megérkeztünk. Ezt a minőséget, nem túljátszott dizájnt és minden igényt kielégítő funkcionalitást vártam. Nem hiányoltam az újító, középre helyezett órákat vagy a műszerfal tetejére biggyesztett kijelzőt. Pont az tetszett, hogy előttem egy LCD kijelző mutatja az körműszerek képét – akár a prémium szegmensben –, és középkonzolon, kéznél van az érintőképernyő, amiről mindent vezérelhetünk. És maradt a klimatizálásnak fizikai gombsor, ami külön üdvözlendő. A minőségérzet javítására jó ízléssel tettek a tervezők ide-oda ezüst és króm betéteket, minden tapintható felület puha, sok a textilbőr szép varrással. A letisztultság ellenére sávtartó, parkolást segítő, tolatókamera, sokhangszórós, multimédiás hifi és még sok-sok minden belekerülhet az új Renault-ba.
Néhány perc összehangolódás és állítgatás, nyomkodás után a start gombbal indítottam a kisebb, 110 lóerős ezerötös dízelmotort. 250 Nm-es nyomatéka csak az első kerekeket hajtja, de a célközönségnek ez bőven elég. Miután a tömeget sikerült 1,4 tonna alatt tartani, a kis motor is úgy mozgatja a Kadjart, mintha egy jól motorizált Clióban ülnénk. Tudjuk, hogy régóta érti és csinálja a Renault a gázolajos erőforrásokat, de mindig jó a megerősítés: ez egy jó motor! Ha pedig a gazdaságossági oldalát nézzük, akkor főnyeremény, mert 5 literes átlaggal lehet vele furikázni. Ehhez ténylegesen ötszemélyes utasteret, és 472 literes csomagteret ad. A kompakt kategória földközeli képviselőit bőven lepipálja, de valós alternatívája lehet egy középkategóriás kombinak is.
Próbánk során az elsődleges életterében, a városban mozgékonyságával és az asszisztensek miatt kivételes manőverezhetőségével győzött meg a SUV. Tökéletesen működik az automata parkolást kivitelező elektronika és a tolatókamera. Közúton csendben dolgozott, mindig volt erőtartaléka az előzésekhez, és még autópályán sem volt érezhető a magas építés hátránya. Földútra merészkedve pedig nem kellett féltenünk a hátsó dobot.
Multifunkcionális családi, egyben utazóautót ismertünk meg a Kadjar személyében. Ha többet megyünk úttalan utakra vagy télen a hegyekbe, válasszuk az összekerekes, 130 lóerős, 1,6 literes dízel csúcsmodellt. Viszont ha jobban szeretjük a benzinmotor sima járását, akkor az 1,2 literes, szintén 130 lóerős turbóssal sem fogunk mellé. Mindenesetre hat- és kilencmillió forint közötti ársávban gondolkodjuk, ha a Kadjar mellett döntünk. 7-7,5 millióból extrázott benzinest vagy jól felszerelt dízelt választhatunk magunknak – és a családnak.
Szöveg és fotó: Nagy Viktor