Győr+
2018.11.30. 07:37

Mekk Elek, a hírhedt ezermester vállalt munkát a Vaskakasban

Mekk Elek, a kontár ezermester történetét dolgozza fel a hétvégétől játszott előadásában a Vaskakas Bábszínház.

Schneider Jankó tervező, rendező igyekezett valamennyire megőrizni a szereplők jellegzetes karakterét, ugyanakkor szembe is ment az elvárásokkal.

A Pannónia Filmstúdió 1974-ben bemutatott bábfilm-sorozata ellenállhatatlan humora, kiváló karakterei, tanulságot sem nélkülöző történetei miatt válhatott legendássá, többgenerációs élménnyé az elmúlt csaknem négy évtized során – olvasható Mekk Elek, az ezermester ajánlójában. A Vaskakas Bábszínház feldolgozta a hírhedt szaki történetét. Schneider Jankó tervező, rendező a Győr+ Rádió reggeli műsorában beszélt az előadás megszületéséről. Elmondta, nagyon nehéz helyzetben volt a szereplők megtervezésekor, a történet alakjairól ugyanis mindenki fejében egy konkrét kép él. Kifejtette, sokat gondolkodott azon, mennyire merjen az elvárásokkal szembemenni, vagy kihasználja a kecske amúgy is nagy népszerűségét. Úgy döntött, hogy a kettő között lavíroz, bizonyos vonatkozásaiban felismerhető a szereplők korábbi énje, de mégse pontosan annak a leképezése.

 

Orosz Sándor fotóiért kattints a képre!

 

Az eredeti Mekk Elek, az ezermester egy mozdulatról mozdulatra beállított bábfilm volt, a Vaskakas Bábszínház viszont kesztyűs bábokkal viszi színre a történetet, ami egy teljesen más ritmus, sokkal frissebb tud lenni ezáltal a játék – hangsúlyozta Schneider Jankó.

És hogy miért pont Mekk Elek, az ezermester bábmesét dolgozta fel a színház, az szinte csak a rendezőn múlott. A rádióban elmesélte, Markó Róbert, aki aztán Romhányi József meséje alapján írta a darabot, kérte, hogy mondjon egy mese címet, amire Schneider Jankó azonnal rávágta: Mekk Elek. A darab amúgy illeszkedik a Vaskakas Bábszínház azon sorozatába, amiben – most divatos szóval – retró meséket dolgoznak fel.

 

Rózsa Tamás fotóiért kattints a képre!

 

Schneider Jankó az előadásról érdekességképpen megjegyezte, a Mekk Elek, az ezermester egy teljesen paravános előadás, a bábokat mozgató emberek csak a legvégén jelennek meg a színpadon. Megosztotta velünk korábbi tapasztalatát, mikor szintén csak a tapsrendnél találkozott a közönség a szereplőkkel. A kicsi nézők nem értették, mit keresnek a felnőttek a színpadon, a szülők és a pedagógusok magyarázták el nekik, hogy ők mozgatták a bábokat.

Fotó: Orosz Sándor, Rózsa Tamás

Szigethy Teodóra