Mindent a gyermekekért!
Projektzáró rendezvényét tartotta a közelmúltban a Győri Tanoda Klub a Fekete István Általános Iskolában. Az Iskolakultúráért – Esélyteremtésért Egyesület 2004 óta már az ötödik tanoda-programot valósította meg, az utolsót 2017 májusában indították, és idén szeptember elsejével zárul. Czeizel Endre sorait tartják követendőnek munkájuk során: „Emberi érték a tehetség, ami majdnem mindenkiben megtalálható, csak sokáig kell csiszolni a követ, hogy végül megcsillanjon a drágakő.”
Az Iskolakultúráért – Esélyteremtésért Egyesület az eddigi öt megvalósított tanoda-programban 14 év alatt 420 tanuló felzárkózásához nyújtott segítséget Győrben. Célcsoportjuk a hátrányos helyzetű, a gyermekotthonokban élő, alulteljesítő és segítségre szoruló diákok voltak. Elsősorban a tanulási, szociális, szövegértési és matematikai képességek, ismeretek és beállítódások fejlesztésére fordítottak figyelmet, segítették a gyerekek életvezetési, pályaorientációs terveinek megalapozását. Szabadidős programokat biztosítottak számukra kiállítások, kirándulások, táborozások szervezésével. 2004 óta 56 tanár, 60 önkéntes egyetemi hallgató segítségével valósították meg programjaikat, amihez együttműködő partnerek, tanodák, szervezetek, cégek, vállalkozók is segítséget nyújtottak.
A mostani projekt keretében 35, Adyvárosban élő 10–17 éves, hátrányos helyzetű, alulteljesítő, segítést igénylő diák tanulási, társadalmi, szociális és életvezetési képességeit fejlesztették naponta.
A projektzáró rendezvényen dr. Szakácsné Foki Katalin, az egyesület elnöke köszöntőjében kiemelte, büszke arra az összefogásra, ami az ötödik győri tanodaprogramban megvalósult. Ebben a sokszínű pedagógiai hatásrendszerben szoros kapcsolat kellett az elmúlt években Adyváros iskoláival, a tankerületi központtal, a megyei gyermekvédelmi központtal, a családsegítő és gyermekjóléti intézményekkel, a Széchenyi István Egyetem Apáczai Karának oktatóival, hallgatókkal. Nehéz évet tudnak maguk mögött a tanoda mentorai, mert a hozzájuk kerülő gyerekek sok problémával küzdöttek. Többel, mint az egy gyermek számára elviselhető lenne – mondta az elnök.
Panker Mihály, a Polgármesteri Hivatal Humánszolgáltatási Főosztályának vezetője kifejtette, a szakemberek a gyermekvédelmi törvény módosításának életbe lépését várják, ami biztosítja majd, hogy a tanodák a szociális ellátórendszer részeként működjenek tovább. „A győri önkormányzat a jogszabály elfogadása után biztosítani kívánja a működési feltételeket. A tanoda-programnak van értelme, a mindennapok megmutatták a fontosságát, azt, hogy embertársainkért dolgozhatunk, és sokat tehetünk azért, hogy életük jobbá váljon” – összegezte a főosztályvezető.
A Széchenyi-egyetem dékánhelyettese, dr. Csizmadia Zoltán úgy véli, az egyetem gyakorlati képzésének egyik legaktívabb terepe lett a győri tanoda, a szociális tanszék terephálózata így tovább bővült, és bízik abban, hogy a továbbiakban is sikeres lesz a hallgatók, a tanárok és a tanodai diákok együtt dolgozása, mert a szociális képzésben a gyakorlat kiemelt fontosságú.
Dr. Csetényi Istvánné projektmenedzser kiemelte, az elmúlt években a mindennapokat töltötte együtt diák, tanár, szülő és egyetemi hallgató, a győri tanoda hírnevet szerzett, vonzóvá vált gyerekeknek és szülőknek is biztonságot nyújtó léte és működése. „Vannak már olyan korábbi tanulóink, akik tanulmányi eredményeiket javítva, felvételt nyertek középiskolákba, és ott megállják a helyüket, jól teljesítenek” – jelezte az előző tanodák eredményeit.
Keményen dolgozott itt a sikerért diák, tanár, szülő és egyetemista. A győri tanoda egy nagy családdá vált kisebb és nagyobb testvérekkel, ahol bizalommal teljes légkörben, a mindennapok sikeréért elhivatottan küzdött minden „családtag”.
Szabó Csilla