Mobilitási hét – Klasszikus, egyedi és csodálatos: EAG E99
Ezek a jelzők biztos igazak a Kisalföld Volán korábbi gépcsodáira. A nemrég leselejtezett EAG E99-es igazi kuriózum volt párjával. A győriek szerdán nosztalgiázhattak, a kisebbek pedig megismerkedhettek a különleges járgánnyal, ugyanis „Fedezze fel Győrt emeletes busszal” elnevezéssel városnézésre vártak minden érdeklődőt a Mobilitási héten.
Az ÉNYKK tavaly nyáron nyugdíjazott, de nosztalgiacélra megtartott járműve sok megyei utas kedvence volt az elmúlt 20 évben. Az autóbusszal most bárki díjmentesen körbejárhatta Győrt.
„A magyar autóbuszgyártás a kilencvenesévek csúcsterméke, az emeletes Ikarus EAG E99-es első Scania alvázas példánya volt. Ne feledjük, hogy amit az Ikarus Egyedi és a Scania kooperációjában épült típus nyújtott 1998-ban, az akkoriban a technika csúcsát jelentette. Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár 1995-ben mutatta be új zászlóshajóját, az emeletes Ikarus EAG E99-est, Rába B309.54 alvázon” – számol be a magyarbusz.info írása.
Az E99-esből mindössze 17 darab készült 1995 és 2003 között
Az Ikarus EAG, filozófiájának megfelelően – azaz hogy egy-egy adott típust több különböző gyártó főegységeit felhasználva is elérhetővé tegyen, megfelelve ezzel az üzemeltetők eltérő igényeinek és “pénztárcájának” – 1998-tól Scania K124 EB 6×2 alvázon is kínálta az E99-est, mellyel elsősorban a külföldi vásárlókat kívánta megcélozni. Összesen kilenc darab Scania alvázas E99-es épült, ebből négy kocsi exportra került – közülük két jobb kormányos, különleges felszereltségű városnéző E99-es Hongkongban öregbítette a magyar buszgyártás hírnevét –, öt autóbusz pedig itthon talált gazdára, ebből kettőnek Győrben volt a székhelye.
A Volánbusz Fókusz című lap korabeli írásából kiderül, hogy az E99-ben nem kevesebb, mint 8 darab fedélzeti számítógép volt található: motor, váltó, retarder, blokkolásgátló-kipörgésgátló, szintszabályzás, WC, fűtőkészülék, klímarendszer, amelyek közül több egymással is kommunikál.
„A fűthető vezetőülés minden irányban állítható volt, és a megfelelő testtartás eléréshez a kormánykerék dőlése és magassági helyzete is hozzáigazítható volt. A motor indítása kulccsal történik. Az elektronikus vezérlésű (EDC) motor Euro 2 európai normának felel meg. Teljesítménye 309 kW (420 LE). A motor-elektronika egyrészt a gépkocsivezető szándékának észlelésével – gázpedál állása –, másrészt a többi elektronika jelzései alapján mindig az optimális üzemmódot alakítja a motor számára. Fékezéskor a blokkolásgátló (ABS) elektronika figyeli, hogy pl.: síkos úton egyik kerék se csússzon meg, így a jármű finom mozdulatokkal irányítható marad. Havas-jeges úton való elinduláskor ugyanez az elektronika figyeli, hogy a hajtott kerekek ne pörögjenek ki, és hogy egyáltalán ilyen körülmények között el lehessen indulni. A Scania most először alkalmaz tárcsaféket még a hajtott tengelyen is. Lassítani fékezés nélkül is lehet, ezt a célt szolgálja az ún. retarder, másképpen nevezve tartósfék. Fékezéshez a folyadékok áramlási ellenállását használja fel. Működtetése a műszerfalon elhelyezett kar segítségével több fokozatban, valamint a fékpedálról is lehetséges.”
„Elinduláskor ugyan alkalmazni kell a tengelykapcsolót, de onnan minden szinte tőlünk függetlenül történik. Menet közben az elektronika saját maga kapcsol. Csak nyomjuk a gázpedált, a váltó kapcsolgat, a motorfordulatszámot az elektronika szabályozza, ha kell a kipufogóféket is működteti a motorfordulatszám gyors csökkentésére, hogy megfelelő kapcsolási tartományba kerüljön. Fékezéskor is hasonló történik. a motor fordulatszáma rendszeresen felpörög a visszakapcsoláshoz tőlünk függetlenül. Megálláskor még szükséges a tengelykapcsoló pedál használata.”
Tempomat és a klíma rendszer is üzemelt a fedélzeten, ezzel is emelve az utasok és a sofőr kényelmét. Egy nem mindennapi kiegészítés is került az E99-re, ugyanis napelemet szereltek a busz tetejére, ami két funkciót látott el: vagy az akkumulátorokat tölti, vagy a napon álló jármű belső felmelegedésének csökkentésére, belső levegőkeringetést indította el.
Az autóbuszok elsősorban a 70 fős befogadóképességük miatt nagy forgalmú, jellemzően távolsági vonalakon közlekedtek, a két volánbuszos példány pedig az Eurolines égisze alatt nemzetközi járatokat is teljesített. A Kisalföld Volán két példánya 1995 és 1999-ben jöttek le a gyártósorról. Az idősebb FGG-421, míg fiatalabb társa GWX-081-es rendszámmal kezdte meg a szolgálatot.
Gyp / magyarbusz.info
Fotó: O. Jakócs Péter