Monumentális lett a Jézus Krisztus szupersztár

Győr+
2014.12.22. 17:44

A '70-es években botrányt kavart Andrew Lloyd Webber és Tim Rice által szerzett Jézus Krisztus szupersztárt Magyarországon ez idáig ilyen hatalmas méretű zenekarral nem állította színpadra még egy társulat sem, mint a Győri Nemzeti Színházban játsszák szombattól. A zenés színházat tekintve alapműnek számító rockopera monumentális, s olyan színészek állnak a színpadon, mint például Szomor György, Rácz István, Sándor Péter és Nagy Balázs.

A szerzőpáros műve más nézőpontból világítja meg a bibliai történetet: Jézus utolsó napjait, s szenvedését Júdás szemszögéből is láttatja, megmutatja az áruló igazságát, s hogy miként jutott el addig, hogy véget vessen saját életének is. „Mikor 1971-ben megkaptam apámtól a lemezt külföldről, lefordítottuk a dalokat, beültünk egy szobába, behúztuk a rolókat, és áhítattal hallgattuk a zenét, közben pedig olvastuk a magyar szöveget” – utal arra Forgács Péter igazgató, a darab rendezője, hogy a rendszer nem vette volna jó néven, ha kiderül, mit csinálnak. Az ifjúságára, a középiskolai éveire emlékezteti a rockopera, melynek dalait ma is ugyanolyan áhítattal hallgatja, mint anno az elsötétített szobában.

Számos karaktert kettős szereposztásban visznek színpadra, Jézust Szomor György és Másik Lehel alakítja. Szomor Györgynek szintén meghatározó mű az életében a Jézus Krisztus szupersztár, ennek hatására döntötte el ugyanis, hogy a színészi pályát választja.

 

 

Ez ’86-ban történt, rá tíz évre pedig megkapta Jézus szerepét a Budapesti Operettszínházban. „Egy álom vált valóra” – mondja a színész, akire azóta, a győri előtt még két teátrumban osztották a szerepet. Jézust 18 éve inkább zenei oldalról közelítette meg, fiatalemberként még nem adatott meg számára az a bölcsesség, ami a szerephez szükségeltetik. „A rockzenéből jöttem, közel állt hozzám a műfaj. Egy tapasztalatlan színész megpróbálja áthidalni a tudásbeli hiányosságokat és az ösztöneivel helyettesíti. Merem remélni, hogy ez mára megváltozott. Jézust eljátszani fizikailag és lelkileg is nagyon nehéz, meg kell próbálni teljes mértékben azonosulni a szereppel, és onnan megközelíteni. Ezen az úton járok éppen” – mondta a bemutató előtt néhány nappal.

A kétségbeesett gyötrődésen keresztülmenő Júdást, aki nem tud megbocsátani magának Sándor Péter és Mohácsi Attila formálja meg. „Júdás a darab elején eleve tudja, hogy el kell árulnia Jézust, látja, merre tart ez az út” – mutat rá Sándor Péter, akit a tavaly bemutatott Sakk című musicalből ismerhet a győri közönség. Júdás kétségbeesetten próbálja megérteni barátja cselekedeteit, a színész többek mellett Ördög Szilveszter Koponyák hercege című művét hívta segítségül a szerepről való gondolkodás során. Ebben a szerző megfogalmazta, Jézus miért akarja, hogy barátja elárulja. „Az emberek a tanításomat csak hallják, de nem értik! Te vagy az egyetlen, aki nemcsak hitt nekem, de értett is! (…) Mert téged szeretlek legjobban. Mert te vagy velem az igazságban. Te fogsz elárulni (…) Te, Júdás.”

 

 

Az apostol gyötrődik, hálátlan szerepként éli meg a rárótt feladatot, ez pedig nem a klasszikus, elfogadott bibliai megközelítés. Sándor Péter szerint Júdásként úgy tud igazán hiteles lenni, hogy megpróbálja a tettek mögött az embert, az igazi érzelmeket megjeleníteni úgy, hogy közben ez ne történjen az éneklés kárára.

A történet másik vitatott alakja Mária Magdolna, akit Baranyai Annamária és Mózes Anita alakít. „Webber és Tim Rice történetében nincs benne Jézus édesanyja, Mária, ezért Mária Magdolnában mind a két nőtípust próbálom megtestesíteni; az anyát és a szeretőt, hiszen gondoskodni kell róla, de előjönnek Magdolna érzelmei is, szerelmet vall, miközben Jézus alszik” – magyarázta Mózes Anita, miképp fogta meg a nőt, akiről talán soha nem derül ki, ki is volt valójában. „Nekünk, színészeknek is megrázó, katartikus a történet – tette hozzá.

Forgács Péter a darab monumentalitását és koreográfiáját emelte ki elsősorban, a mozgás domináns szerepet kap, s előfordul, hogy egyszerre százan is a színpadon vannak. Az igazgató maga is szerepel a rockoperában, Heródest alakítja, aki mindössze egy dalt énekel, így nem vette el az idejét a rendezéstől.

 

 

A Jézus Krisztus szupersztár, a londoni premiert követően a világ szinte valamennyi országában színpadra került, filmre is vitték, Magyarországon is számos színházban bemutatták, de ekkora zenekarral még nem játszották egy teátrumban sem itthon. A magyar dalszövegnek óriási a szerepe, s Webber zenéje ma is ugyanolyan elsöprő, mint évtizedekkel ezelőtt. Az énekesektől óriási teljesítményt igényelnek ezek a dalok, Kajafást például Rácz István és Szabó Balázs játsszák. Az operaénekes Rácz Istvánnak ez a második kirándulása a musicales világ felé, mély, sötét basszus hangja nyomatékot ad szerepének, hiszen Kajafás volt az a főpap, aki kimondta a halálos ítéletet.

 

Szerző: Zoljánszky Alexandra

Fotók mindkét szereposztásról: Marcali Gábor, Orosz Sándor