Győr+
2018.12.12. 08:52

Nők a szállodaiparban

Más-más jellegű szállodát igazgatnak Győrben, mégis több közös vonásuk van. Lelket, az otthon melegét viszik az általuk vezetett házba, és kollégáik nem csak a munkával, hanem a magánélettel kapcsolatos gondjaikkal is megkereshetik őket.

„Nők a szállodaiparban” – ez volt a témaköre a kari tehetségfórum egyik műhelybeszélgetésének a Széchenyi István Egyetemen. A szakma kihívásairól kérdeztük a résztvevőket, a Famulus-, a Kálvária- és a Konferencia Hotel vezetőit.

Nagy-Keglovich Júlia a Famulus Business Hotelt, a Széchenyi-egyetem Turizmus Tanszékének oktatószállodáját irányítja. Három gyermeket (3, 5, 9) nevel, és hálás azért, hogy az egyetem rugalmas munkaidő biztosításával segíti a családok évében (is) a karrier és a család összeillesztését.

„Huszonnégy órás, háromszázhatvanöt napos nyitva tartással dolgozunk, nem mondhatjuk azt pénteken délután, hogy letesszük a lantot, és majd hétfőn újra nyitjuk a házat. Ezért bármikor, éjjel-nappal hívhatnak, készenlétben kell állni. Miközben talán éppen edzésre kellene vinni a legnagyobb gyerkőcöt, a kisebbekre pedig vigyázni. Ezért is nehezebb egy nőnek a szállodaiparban” – mondja Nagy-Keglovich Júlia. Másrészről viszont annak a képességnek, hogy egyben tudja tartani a családot, szerinte a munkahelyen is nagy hasznát veheti egy női vezető. A szállodában elengedhetetlen a mosoly, nem nézhetnek mogorván a vendégre, az otthoni problémákat el kell feledni, és jó pszichológusként a vezető is segíthet ebben a munkatársaknak.

Nagy-Keglovich Júlia, a Famulus Business Hotel vezetője

„A legfőbb célunk az, hogy a gazdaságos üzemeltetés mellett színvonalas gyakorlati képzést nyújtsunk a diákoknak. A nálunk gyakorlatot teljesítő hallgatók legalább felét valamilyen szinten tovább alkalmazzuk – mondja a Famulus vezetője, aki maga is végigjárta a ranglétra minden fokát a szállodaiparban. Szobalányként kezdett a füredi Marinában, aztán Angliában négy és ötcsillagos szállodában volt recepciós, később pincérkedett egy négycsillagos ausztriai családi szállodában. Szerinte csak úgy lehet hatékonyan kialakítani és vezetni egy munkahelyi csapatot, ha tisztában vagyunk a tevékenységi körökkel, és azzal is, hogy kitől mit várhatunk el.

Magyarné Babos Erika kereken húsz éve vezeti a Hotel Kálváriát, ez az első munkahelye, itt kezdte a pályafutását. Közben szállodai gazdálkodás és vezetés gyakorlatot is oktatott az egyetemen.

A Hotel Kálvária, egy családi tulajdonú szálloda, több lépcsőben vált panzióból közepes méretű szállodává. A családi vállalkozás előnye, hogy magának alakíthatja ki a sztenderdeket, és nem egy nemzetközi lánc szabályainak kell megfelelnie. Így jobban lehet alkalmazkodni a helyi sajátosságokhoz. A családias jelleg azért is vonzó, mert emberként tekintenek a munkatársakra, nem pedig úgy, mint egy-egy leltári számra. „Vagyis lélekkel rendelkező szálloda vagyunk. Az üzleti vendég, aki reggel korán elmegy dolgozni, és este jön meg fáradtan, igényli is ezt. Fontos, hogy családias légkörbe érkezzen, ha már egész héten távol kell lennie a szeretteitől” – mondja a januártól 22 szobával bővülő Kálvária vezetője, aki édesanyaként két gyermeket nevel a munka mellett.

 

Magyarné Babos Erika a Hotel Kálvária vezetője

Szerinte a nyugat elszívó ereje új kihívások elé állítja a szakmát, hiszen köztudott, hogy a vendéglátásban sokan helyezkednek el külföldön. Ennek ellenére a Hotel Kálváriában minden részlegen van olyan munkatárs, akikkel hosszú évek óta sikeresen együtt dolgoznak. Folyamatosan foglalkoztatnak tanulókat is, és ettől a tanévtől már főiskolai gyakornokot is.

„Nálam már születésem előtt eldőlt, hogy a szállodaiparban fogok kikötni, hiszen édesapám 35 évig dolgozott a Rába Hotelben, vagyis genetikailag kódolódott a vendéglátás. A Krúdy-szakközépiskola után dolgozni kezdtem, végigjártam én is a lépcsőfokokat, a felszolgálást, pultozást, recepciózást, aztán született két gyermekem, és ahogy nőttek, úgy erősödött bennem, hogy az egyetemet is szeretném elvégezni” – mondja Kovácsné Paár Gabriella, a Hotel Konferencia vezetője. A szálloda több szempontból is különleges, egyrészt azért, mert az ingatlan mind a mai napig a Rába Nyrt. tulajdonában áll, a Rábakész Kft. üzemelteti, és az egykori legendás Rába-vezér, Horváth Ede keze nyomát viseli. Személyes ízlése szerint rendeztette be a hotelt a hetvenes évek különleges korlenyomataként. Munkatársai a világ végére is elmentek, hogy teljesítsék kívánságait.

„Eleinte még sokat kellet dolgoznunk azon, hogy eltűnjön az épületet övező misztikum. Az volt a tévhit, hogy ide nem lehet bejutni, ha pedig igen, akkor vagyont kell fizetni a szolgáltatásokért. Ma már tudják a győriek, hogy normál árakon dolgozunk a helyiek felé is nyitott szállodaként, gazdag programkínálattal” – mondja a Hotel Konferencia vezetője. Bár náluk sincsenek ausztriai bérek, de beszédes, hogy a recepcióvezetőjük több mint tíz éve, séfük is húsz éve a munkatársuk.

Kovácsné Paár Gabriella, a Hotel Konferencia vezetője

„Ha egy vendég a szállodavezetővel akar beszélni, általában úgy fogalmaz, hogy hívja ide kérem az igazgató urat. Akkor megjelenek én, és nagy a meglepődés. A sztereotípia még mindig megvan az emberekben, hogy egy szállodavezető csak férfi lehet, miközben az otthon melegét igazán egy nő tudja elhozni a házba” – vallja Kovácsné Paár Gabriella, a kétgyermekes édesanya.

(A Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar tehetségnapján a szállodaiparról szóló műhelybeszélgetés mellett dr. Vajda Katalin egyetemi adjunktus, mentálhigiénés szakember a Mentális egészségről és a fiatal felnőttek táplálkozási zavarairól beszélt, Molnár Pál pedig – Szintézis-Net Kft. – a TicketNinja-konferenciaszervező alkalmazást mutatta be az érdeklődőknek.)

Fotó: Májer Csaba József

Nyerges Csaba/Széchenyi István Egyetem