Olasz nyelvre hangolva: elsöprő erejű előadást nyújtott a színház énekkara

Győr+
2015.01.10. 14:18

Igazi operaházi évadkezdést tudhat maga mögött a Győri Nemzeti Színház énekkara, hiszen a közelmúltban Szombathelyre utazott az együttes, ahol a Szombathelyi Szimfonikus Zenekar felkérésére, Petró János vezényletével Pietro Mascagni: Parasztbecsület, valamint Ruggero Leoncavallo: Bajazzók című operáját adták elő. A Bartók Terem közönsége ünnepelte a nagyszerűen éneklő vegyes kart és a kiváló szólistákat, utóbbiak sikeréből az énekkar tenor szólamának művésze, Forró Attila is megérdemelten vehette ki részét.

A két művet hat évvel ezelőtt a győri közönség is hallhatta magyarul, most mindössze egy hónap állt rendelkezésre feleleveníteni őket eredeti, olasz nyelven. Ez az „újratanulás“, különösen a rendkívül bonyolult és összetett Bajazzók-karanyag, a szokatlan nyelvi fordulatokkal telített, még az olasz nyelven könnyen olvasó, gyakorlott énekeseket is próbára tévő szöveg feszített próbafolyamatot követelt- mondta lapunknak Balogh Eszter. A karigazgató azonban hozzátette, a 40 fős, professzionális szinten megszólaló énekkar elsöprő erejű előadásának zajos sikere és a szakmai elismerés minden fáradságért bőven kárpótolta a művészeket. Balogh Eszter munkáját nagyban segítette tanácsaival és kiváló zongorajátékával a korrepetitor, a műveket korábban betanító nyugalmazott karigazgató, Gál Anikó.

Az énekkar a Győri Filharmonikus Zenekar felkérésére is színpadra lépett. Rossini: A sevillai borbély című operájának énekkari szólamait szólaltatta meg az együttes, szintén nagy sikerrel, ugyancsak olasz nyelven. A vígopera eredetileg kisebb férfikart igényel, de az azóta elterjedt, elsősorban német nyelvterületen meghonosodott hagyomány szerint a finálé kórusában hölgyek is részt vettek. A férfikar számára a rendkívül mutatós kezdő jelenet, valamint az I. felvonás záró együttese nyújtott igazi kihívást; bemutatni az egységes, erőteljes, ám ízléses férfikari hangzást. A hajnalban „sotto voce”, szinte suttogva szerenádozók visszafogott énekétől a kapun zörgető őrség ellentmondást nem tűrő, érces zengéséig széles skálán mutatták be azt a vokális kultúrát, amely bármelyik operaszínpadon megállná a helyét. Az imponáló megszólalást koronázta meg a társuló szoprán és alt szólam, fényével igazi örömzenéléssé emelve a vígopera fináléját. Szücs Péter Pál, az énekkar bariton művésze Fiorello, valamint az Őrtiszt szerepében – ez utóbbit megbetegedett kollégája helyett beugrással énekelve – méltó társa volt a kiváló szólistáknak. A sikeres előadás nagyszerű segítője volt a próbákon közreműködő Medveczky Szabolcs zongora-korrepetitor.

A három opera nagy sikerű előadásaiban számos győri és Győr környéki operabarát, kórusénekes is részt vett. Az énekkar megszólalásából oroszlánrészt vállaló külső kórustagok évtizedek óta egyenrangú társai a színházi énekkari művészeknek- mutatott rá a karigazgató.

 

Szerző: GY. P.

Fotó: Marcali Gábor