Oroszlánkirály TESZT: Peugeot 3008 2.0 HDI Allure EAT8
Volt idő, amikor a Peugeot lágy vonalakból építkező, szelíd macskát formáló autókat gyártott. A trendeket követve, vagy inkább diktálva, a 3008 már egy vadmacska arcát mutatja. És nem csak a külső sugároz magabiztosságot, hanem az izomzat is a helyén van.
Másfél éve van a piacon a 3008 kompakt crossover. 2017-ben az év autója volt, azóta 38 nemzetközi díjat kapott. Nem véletlenül. Már a képek alapján is feltűnő, semmivel össze nem téveszthető jelenség. Élőben még jobb. Élek és ívek, sarkok és domborulatok, alumíniumbetétek és krómdíszek, LED fényszórók és hátsó lámpák harmonikus összessége építi fel a 3008 stílusát. Agresszív a látványa? Igen. De egy oroszlános jelvény mögött lapuljon meg egy igazi ragadozó!
Nagyszájú
A mai Peugeot formanyelvnek megfelelően, a látványos orr egyik ékessége a tekintélyes motorháztető alatt elhelyezett méretes hűtőmaszk. A tetővonalat követi az alu-díszcsík, és a kerekek felett izgalmas domborulatokat láthatunk. A C-oszloptól szűkül az ablakrés, izmos, dinamikus vonalat indítva a farig, ahol látványos, karmolást formázó hátsó lámpákban végződik az autó. Büszkén viseli a márka emblémáját. A tesztautó kevésbé feltűnő, „perla nera” fekete színben pompázott, mégis vonzotta a tekintetet, bármerre jártam. Mi lenne a kék, piros és narancs vagy kétszínű fényezés esetén – fekete tető és fényezés a hátsó ajtók felétől hátra?!
Öveket becsatolni!
A kívánatos külső után egy repülőgép pilótafülkéjét imitáló, vezetőcentrikus, minőségi anyagokból építkező kabinba huppanok be. A kormány extra kicsi átmérőjű, a teljesen digitális i-Cockpit műszeregységre a volán fölött átnézve látok rá. A középkonzol tetején lebeg a 8 colos képernyő, alatta eszméletlen dizájnos alumíniumkapcsolók díszelegnek. Közöttük a választható műszerfalbetét, ami a tesztautóban szürke szövet. A teljesen elektronikus programválasztó az első ülések között prémiumautós hangulatot varázsol a francia kocsiba. Hiszen a „kardánalagút” majdnem a könyöklő magasságáig emelkedik. A magas építés ellenére, odabent sportautós a hangulat. Ez annak is köszönhető, hogy ugyan van még egy rejtett gombsor és a hangerőszabályozó tekerő, de más nem zavarja a szemünket. A részletes beállítások mind az érintőképernyőről kezelhetők.
Indulás
A tesztautónk a legnagyobb dízelmotorral volt felszerelve: 2 literes, 180 lóerős, 400 Nm maximális nyomatékkal. Ezt az erőforrást párosították a vadonatúj, Aisin gyártmányú, 8 sebességes, dupla kuplungos automataváltóval. Ez az egység igazi harmóniában van a motorral. Alaphelyzetben észrevétlenül kapcsol, ha kell, azonnal reagál és gyorsan vált. Nincs olyan forgalmi helyzet, amikor nem tudjuk kihasználni a rendelkezésre álló óriási erőtartalékot, amit az erőforrás kínál. A forgalom fölé helyezett üléshelyzet és a bivalyerős hajtás miatt az volt az érzésem, mintha az utak királyát vezetném. Könnyen megszokható a kisméretű kormány, és jól működnek a háttérben vigyázó aktív segédek: sávtartásra figyelmeztető, tolatóradar, aktív tempomat, táblafelimerő és vészfékező rendszer. Hátul is óriási a hely, az utastér szélessége miatt még három gyerekülés is beszerelhető, miközben 591 literes csomagtérrel is büszkélkedhet a 3008.
Végeredmény
A Peugeot 3008 mindene első osztályú. A kérdés az, milyen áron? A belépő ár csábító, hiszen az 1.2 literes, 130 lóerős, benzinmotoros Access már 5,9 millió forintért elérhető. De jobban illik a kocsihoz a magas felszereltség és erősebb motor. Már az ezer ötös HDI dízel (130 LE) sem rossz választás, de az 1.6-os, turbós, benzines, 180 lóerős automata az igazi! Ez a verzió 7,5 milliótól indul, de GT line felszereltséggel – amihez már 18 colos kerék, sportosabb megjelenés is jár –, másfél millióval drágább. Nekem az oroszlánkirály bizonyította elsőségét, ennek tudatában bártan ajánlom mindenkinek!
Szöveg és kép: Nagy Viktor