Passage – száz százalék tánc – FOTÓK!
A Győri Balett legújabb, a Beethoven VII. szimfóniájára készülő Passage című előadásának jelmezes próbájára leshettek be a sajtó munkatársai csütörtökön, a Győri Nemzeti Színház balett termébe.
A darab az új Nemzeti Táncszínház első premier előadása, melyet jövő hétvégén február 16-án, és 17-én 19 órától láthat a fővárosi közönség. “A 40 éves Győri Balett jubileumi évében ennél nagyobb megtiszteltetés, nagyobb öröm nem érhet bennünket. A múltunk és a jelenünk megkoronázása, hogy a mi bemutatónkkal nyílik meg hazánk 21. századi táncszínháza. Büszke vagyok a társulatra, mindenkire, aki azon dolgozik, hogy egy káprázatos nyitó bemutatója legyen az új létesítménynek” – mondta portálunknak Kiss János, a Győri Balett igazgatója. Az esten a balettosok a PianoPlays című előadásukból is bemutatnak részleteket. A győri közönség pedig e különleges új darabot a 15. Magyar Táncfesztivál nyitónapján láthatja, a Győri Filharmonikus Zenekar élő zenei kíséretével.
Veleki László hét évvel ezelőtt már „tetőre vitte” Beethoven VII. szimfóniájának a második tételére készített koreográfiáját. Aki ott lehetett a Rába Hotel tetőteraszán eltáncolt előadáson, bizonyára felejthetetlen élményben volt része. Ezúttal a koreográfus egyik régi vágya vált valóra, a Nemzeti Táncszínház igazgatójának, Ertl Péter felkérésére készíthetett koreográfiát a teljes VII. szimfóniára.
Velekei László, a darab koreográfusa hangsúlyozta: ezúttal is különlegességre készül, a nézők érzelmeire és gondolataira apellál, hiszen a Passage nem egy cselekményes, hanem egy szimfonikus balett. Egyik érdekessége lesz, hogy a társulat a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zenekarának élő zenekari kíséretére táncol. A PianoPlays című darabban Balázs János zongoraművésszel már megtapasztalták az élő zene varázsát, reméli a zenekarral is zökkenőmentes lesz a munka.
„Rendkívül fizikális lesz az előadás és száz százalék tánc” – hívta fel a figyelmet a koreográfus. Minden egyes hangjegyet megpróbált megformázni, a táncosok testét kicsavarni – ettől lesz művészi, igazán emberi a produkció, a szakember szerint. Megláthatják a nézők, milyen fizikális testi kihívásokkal néznek szembe a táncosok munkájuk során. „ Mindig az embert keresem a koreográfiámban, megpróbálom megérteni és elfogadni őket önvalójukban. Ez a darab társadalomkritika, az uniformizálás ellen szól. Másrészt próbálom megszólítani úgy a közönséget, hogy találkozhasson a saját élete egy-egy momentumával.” – vallja munkájáról a koreográfus. A Passage átkelést, átmenetet, folyamatot jelent. Nem véletlenül. Ahogyan a nyitó est, a darab is egy ünnepi alkalmat ragad meg és azt, hogy hogyan hat ez a nem hétköznapi állapot az egyénre és a közösségre. Főszereplője egy lány, aki élete különböző fázisait, átmeneteit éli meg egy különleges esemény alkalmával.
„A főszereplők Gyurmánczi Diána, Luigi Iannone, és Jekli Zoltán, ők azok, akiknek az elmúlt tíz évben elért sikereimet köszönhetem. Inspiráltak, mellettem álltak, hogy elérhessük azt a szakmai fejlődést, amely jellemzi a Győri Balettet, és amely elengedhetetlenül fontos a társulat szempontjából.” – fejezte be gondolatait Veleki László.
Földvári Gabriella
Fotó: O. Jakócs Péter