Kiváló évet zártak hazai webáruházak 2018-ban. A szektor növekedése mintegy 17 százalékos, ami jelentős mértékben magasabb az európai átlagnál. Mindez azt jelenti, hogy a magyar e-kereskedelem fokozatosan zárkózik fel Európa erősebb piacaihoz.
Továbbra is dinamikusan bővül a hazai e-kereskedelem, noha a növekedés üteme kismértékű lassulást mutat. Ennek hátterében elsősorban az egyre kisebb mértékben növekvő online vásárlói bázis áll. Szakértők szerint ez természetes folyamat, hiszen a vásárlói bázis növekedési plafonnal rendelkezik. Jelenleg mintegy 3,2 millió aktív online vásárló él az országban, ami az internetező felhasználók mintegy felét öleli fel.
Minél magasabbra jut a százalékos arány, annál nehezebben fog nőni. A valós növekedési lehetőséget elsősorban a vásárlási gyakoriság javulása tartogatja; évente mintegy 12 rendelést adunk le a világhálón, de ez a szám akár jelentős mértékben is növekedhet a gyorsan fogyó termékek online forgalmazásának köszönhetően. A kosárérték változása is hozzájárulhat a növekedéshez, ám jelentős mértékű növekedés e tekintetben aligha várható.
A korábbi évekkel ellentétben a vásárlók nemi összetétele kiegyenlítetté vált. Ma már a hölgyek is éppolyan gyakorisággal vásárolnak a világhálón, mint a férfiak. Ez komoly jelzésértékkel bír a webplázák vezetői számára, illetve azoknak az e-kereskedőknek, akik portfóliójában női vásárlókat célzó kategóriák szerepelnek.
Ennél is meglepőbb adat lehet, hogy a vásárlók 60 százaléka 40 év feletti korosztályhoz tartozik. Ez a trend alapból változtatja meg azt, amit az online és offline kereskedelem kapcsolatáról gondoltunk. A korábbi években egymást követően láttak napvilágot olyan írások az amerikai sajtóban, amelyek a hagyományos kereskedelem végét vizionálták.
A szakírók abból indultak ki, hogy a digitalizált világban felnövő Z-generáció számára egyenes út vezet e-kereskedelem felé. Ez természetesen tévedésnek bizonyult, hiszen épp a fiatal generációk azok, akik a vásárlásra nem csupán árubeszerzésként, hanem szórakozásként tekintenek. Esetükben a vásárlás sokszor különböző szórakoztató programokkal, étkezéssel, mozival jár együtt.
Az online és az offline kapcsolata tehát fontos szerepet játszik a kereskedelem jövőjében Magyarországon is, ennek ma már mérhető és igazolt mutatói is vannak. A teljes kiskereskedelmi forgalom mintegy 80 százaléka olyan kereskedőknél realizálódik, akik rendelkeznek valamilyen offline értékesítési megoldással. A vásárlók számára sokszor kényelmesebb betérni egy szaküzletbe átvenni a rendelést, mint a futárra várni.
Nem túlzás azt állítani, hogy a hazai e-kereskedelem dinamikus fejlődése új kihívások elé állítja a kereskedőket, a logisztikai szolgáltatókat és a szektor további szereplőit is. Nem véletlen, hogy a magyar webáruházak fele külföldi terjeszkedést tervez a következő években.
Néhány esetben ez már valósággá vált; gondoljunk a piacvezető Extreme Digital-ra, amely nem csak a szomszédos országokban, hanem Bulgáriában is működteti edigital.bg webshopját. A pozitív példák ellenére egyelőre kevés hazai e-kereskedő volt képes jelentősebb piaci részesedésre szert tenni a külpiacokon. Szakértők szerint a megfelelő exportterv és a minőségi logisztikai szolgáltatások biztosítása nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a hazai szereplők sikeressé váljanak a szomszédos országokban.
(x)