Győr+
2017.03.01. 14:37

Skandináv ipari remekmű Teszt: Volvo V90 D4 FWD Momentum

Képzeljék el, hogy egy skandináv országban élnek. A hosszú tél, sötét nappalok után a várva várt tavasz és ragyogó napsütés veszi át a főszerepet az életükben. Ez az érzés, ami az ember sejtjeibe hatol, olyan, mint egy Volvoban ülni. Letisztultan stílusos környezetben, az ember köré tervezett gépezetben átadni magunkat az utazás élményének.

1959-ben a Volvo kezdte szériautóiba beszerelni a hárompontos biztonsági övet. Ma, a Volvo V90-ben ez a dátum látható az öv csatján. A büszke svéd gyártó nem csak ezen az alkatrészen keresztül érezteti velünk, hogy valami másban ülünk. Egy mai Volvo olyan, mintha egy manufaktúrából került volna ki. Pedig természetesen mind tömegtermelésből származó autó. Mégis azt érezni rajtuk, hogy minden négyzetmilliméterét nekünk tervezték, és emberek, érzéssel alkották. Mindeközben a funkcionalitáson sem esett csorba (csomagtér: 560–1526 l). Hiszen egy igazi Volvo kombi karosszériával bír. Már az 50-es években megjelent ez a karosszériaforma. A PV szériára épített Duett koncepciója a következő volt: hétköznap szállítójármű, hétvégén pedig kényelmes családi szedán. A 90-es évek legnagyobb hátsókerék-hajtású, négyhengeres Volvói a 900-as sorozatba tartoztak. Utolsó éveiben ez a modell S90/V90 néven búcsúzott, átadva helyét a fronthajtású öthengereseknek.

A gothenburgi vezetés végre a nagy elődökhöz méltó szellemi örököst készített. 4,936 méteres hosszával a nagy autók közé tartozik. A hátsókerekes konkurensekhez hasonlóan hosszú, erőtől duzzadó orra egyedi karaktert ad a V90-esnek, arányai tökéletesek. A karosszéria biztonságot és letisztult eleganciát sugároz. Az első, LED-es fényszórók Thor kalapácsát imitáló menetfényekkel és a klasszikus, tetőig nyúló hátsólámpák biztosítják a márkaidentitást. Az új, négyhengeres, kétliteres motorcsalád pedig gazdaságos és gyors utazásra teszik alkalmassá a kombit. Benzinesből 254 és 320 lóerős választható (350-400 Nm), dízel erőforrásból pedig három teljesítményszint érhető el (150, 190, 235 LE; 320-480 Nm). Az erősebb motorok összkerékhajtással is, vagy csak azzal kérhetők. Létezik 6 sebességes kézi váltós kivitel, de a legtöbb az XC90-ben bemutatott 8 fokozatú automatával érkezik.

Mi egy 190 lóerős, elsőkerékhajtású automatával ismerkedtünk meg közelebbről. A világos bőrbelső és a szálcsiszolt burkolatok, valamint a sok alumínium betét együtt otthonos atmoszférát teremtettek. A legendásan kényelmes ülések szinte bármilyen testalkatú sofőrt körülölelnek, és a hátsó sorban is kényelmesen elfér akár három felnőtt is. A középkonzolon csak néhány alapgomb és tekerentyű található, egyébként egy állított, 12,3 colos érintő képernyőn egy tablet kezelhetőségével tudjuk vezérelni a klímát, a biztonsági rendszereket, a hifit, a navigációt és a telefonunkat – mely csak néhány perc megszokást igényel. Ahogy a kormány gombjait is könnyű memorizálni, és kapcsoljuk a távolságtartó tempomatot vagy váltunk az előttünk lévő 8 colos LCD műszeregység információi között.

Ha csak a gyári „high performance” audió rendszert kapjuk, akkor is boldogan telnek majd a kilométerek, ha pedig maximalisták vagyunk, akkor Bowers amp; Wilkins rendszert is rendelhetünk. Csomagban kérhetjük a nagyobb középkonzoli képernyőt, a head-up display-t és akár a panoráma üvegtetőt. A belső és külső tökéletesen egyedi elemekkel szerelhető fel, kezdve a végtelen bőrkárpit-színkombinációval, a közel húszféle alufelnin át, a testre szabható hangulatvilágításig. Ez egy igazi prémiumautó.

A vezetés élmény vele, az utazás kikapcsol. A környezetünk suhan melletünk, mi pedig békésen autózunk. A Volvo V90-ben a rohanás relatív fogalommá válik. És ha gyorsak is vagyunk, mindig biztonságban érezhetjük magunkat és a többi közlekedőt is. A City Safety ütközésmegelőző rendszer gyalogosokat, bicikliseket figyel városi tempónál, az Intellisafe Assist sávban tartó automatika nem enged a szembe-sávba sodródni. És, ha nem kapcsoljuk be az övünket, a kézifék nem old ki.

Milyen áron kapunk egy másik dimenziót a garázsunkba? 11,9 millió forinttól indul a legkisebb dízel modell ára, egy közepesen felszerelt változat 15-16 milliót kóstál. De, ne felejtsük, a biztonságunk és a nyugodt közérzetünk minden pénzt megér.

Szöveg és fotó: Nagy Viktor