Szolgáltatás-felfüggesztés a fizető fogyasztók érdekében
Valamivel több mint három hete kezdte meg a GYŐR-SZOL Zrt. a városban a használati melegvíz-szolgáltatás felfüggesztését a jelentős távhődíjtartozást felhalmozó fogyasztók körében. A társaság történetében először alkalmazott szankció végrehajtása a vártnál is kevesebb zökkenővel zajlik, a tartozók szinte mindegyike tudomásul veszi, hogy egy szolgáltatás ellentételezésének hiánya előbb-utóbb a szolgáltatás megszüntetéséhez vezet.
Tessék, jöjjenek csak! – a kényszerű látogatás céljának ismertetése és egy nagy sóhaj után ez a válasz érkezik leggyakrabban a lakóktól, akinél a GYŐR-SZOL Zrt. munkatársai felfüggesztik a melegvíz-szolgáltatást. A procedúra végrehajtásához elegendő néhány egyszerű szerszám, egy elzáró acéllemez és a hitelesítő plomba, a szerelők a belépés után pár perccel készre jelentik az elzárást.
Magához a procedúrához elvezető út persze ennél lényegesen hosszabb. Az elmúlt hetekben felkeresett, önkormányzati és magántulajdonú lakásokban élő fogyasztók évek alatt halmoztak fel több százezer, kirívó esetekben milliós nagyságrendű tartozást. A szolgáltató többször figyelmeztette őket az adósság gyarapodására, érkeztek a postaládákba a felszólítások, történtek megkeresések fizetési halasztásra vagy részletfizetési megállapodás megkötésére – eredménytelenül.
A kopogtatásra megnyíló lakásajtók mindegyike mögött egyéni élethelyzetek, de sokszor hasonló utak rejtőznek. Leggyakrabban az ingatlanra felvett hitel, a banki tartozás kerül szóba a szerelés ideje alatt folyó fojtott hangú, félszeg beszélgetések során, elhangzik a dacos „úgyis viszi a bank a lakást, csinálják csak” mondat, és bizony néha sírásra görbül a száj: „15 milliót vettem fel, most 28 a tartozásom”.
– Sajnos a legtöbben a nehezen kikapcsolható szolgáltatások díjának befizetését halasztják vagy hagyják el – mondja el tapasztalatit a szolgáltató munkatársa. – A lakásokban látjuk, hogy megy a számítógép, az internet, világít a kábelszolgáltató boxa a tévé tetején, jut a mobiltelefonra, jut a kutya tartására, jut cigarettára, csak a rezsire nem jut. Sokan aztán a melegvíz-szolgáltatás felfüggesztésekor szembesülnek azzal, hogy bizony ennek is vannak következményei.
A tartozók Győr legkülönfélébb pontjain élnek, a belváros patinás utcájától a hírhedtté vált lakótömbökig, ahol még a lépcsőkorlát keretéből is kiszerelték a kisujjnyi vastagságú vasrudakat. Itt persze a lift is hol működik, hol nem, a tizedikre tartva a végrehajtással megbízott kis csapat azt találgatja, melyik a jobbik eset: amikor nincs otthon a keresett fogyasztó, vagy amikor ajtót nyitnak. Előbbi esetben ugyanis van remény, hogy az illető dolgozik, tehát van jövedelme, míg utóbbinál délelőtt 10 óra tájban leginkább a munkanélkülieket lehet otthon találni.
– Bár kényszerűségből folyamodott a GYŐR-SZOL Zrt. a használat melegvíz-szolgáltatás felfüggesztéséhez, az akciót eddig eredményesnek értékelhetjük – foglalta össze az elmúlt hetek tapasztalatait dr. Pálfay Szilárd, a társaság hártalékkezelési és behajtási osztályvezetője. – Legyen az magántulajdonú vagy önkormányzati lakás, ott, ahol a lakó érkezésünkkor otthon tartózkodott, egy-két esettől eltekintve végre tudtuk hajtani a felfüggesztést. Persze akik nem nyitottak ajtót, azok sem mentesülnek, oda újra visszatérünk, s ha kell, előbb-utóbb akár hatósági segítséggel végrehajtjuk a felfüggesztést. A fogyasztók többsége egyébként jogkövető magatartást tanúsít, s azt látjuk, hogy a házakban híre megy az intézkedésnek. Ha a szankcióval való fenyegetés hatására az eddiginél többen fizetik meg a szolgáltatás díját vagy rendezik akár kisebb összegű tarozásukat, már sikerült előbbre lépnünk.
Csak emlékeztetőül: a GYŐR-SZOL Zrt. kezelésében lévő, lakáscélú ingatlanok távhődíj-elmaradása 2011 végére meghaladta az 560 millió forintot. Azokban az önkormányzati szociális bérlakásokban, ahol távhőszolgáltatás is van, mintegy százötven bérlő több mint 60 millió forint távhődíjtartozást halmozott fel. A társaság a használati melegvíz-szolgáltatás felfüggesztésével a tisztességesen fizető fogyasztóknak nyújtott szolgáltatási színvonal fenntartása érdekében ennek a jelentős kintlévőségi állománynak a csökkenését szeretné elérni.
Ozsvárt Tamás
Fotó: Marcali Gábor