Új menetrend: Győr és Veszprém között megmaradnak a legkihasználtabb vonatok
Győr és Veszprém között az április 15-i menetrendváltozás után is megmaradhatnak a legkihasználtabb vonatok.
Erről egyeztek meg a térség országgyűlési képviselői és a Bakonyvasút Szövetség vezetői a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselőivel. A 116 éve épült Cuha-völgyi vasúton 2007-től korlátozta a személyszállítást az akkori szocialista kormány, majd a 2010-es kormányváltás után újraindult a teljes forgalom. Az új, április 15-től életbe lépő menetrendben aztán a mostani 16 vonat közül – az eredeti verzió szerint – ismét megszüntettek volna 11-et, amellyel lehetetlenné válna a bakonyaljai falvakból az iskolába és munkába járás a két megyeszékhely felé.
Utasok, természetjárók és az érintett önkormányzatok közösen ünnepelték 2010. május 1-jén Zircen, hogy a Cuha-völgyi vasút megmenekült a megszüntetéstől. A Győr és Veszprém közötti vonalszakasz 2006-tól háromszor szerepelt a bezárandó vasúti szárnyvonalak listáján.
– Azok az erők, amelyek fel akarták számolni ezt a vasútvonalat, és amelyek felszámoltak sok más vasútvonalat Magyarországon, megsemmisültek. Nem mi, hanem az összes választópolgár mondott véleményt róluk – fogalmazott a vasútvonal újraindításakor Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes.
A bakonyi vasút az elmúlt két évben újra megtelt emberekkel. Évente 50 ezernél is többen használják, az iskolába és munkába járók mellett tavasztól télig sok turista is igénybe veszi.
– Kéthetente minimum, de nyáron még gyakrabban jövök, és ilyenkor, szombaton és vasárnap rengeteg a kiránduló a Cuha-völgybe – mondta a Győr Plusznak Winkler Józsefné.
Az új, április 15-től életbe lépő vasúti menetrend eredeti verziója szerint a 16 vonatból 11 esetében az állam nem rendelné meg a szolgáltatást a MÁV-tól.
– Egyszerűen nem értettük, hogy miért lenne szükség erre a döntésre. Hiszen a lehetőség itt van, az utas – úgy néz ki – egyre több, és bízunk benne, hogy még több lesz. Engem személy szerint megdöbbentett ennek a tervnek a híre, nekünk úgy jött ez, mint a derült égből a villámcsapás – fogalmazott Sebestyén Vince, Bakonyszentlászló polgármestere.
A térség kormánypárti országgyűlési képviselői és a Bakonyvasút Szövetség vezetői egyeztetést kezdeményeztek a fejlesztési tárcával arról, hogy szülessen kompromisszumos megoldás a menetrend-változásról.
– Amin a legnagyobb vita volt talán egymás között, az a 16.44-kor Veszprémből induló vonat, amely Győrig megy – tudtuk meg Kancsal Károlytól, a Bakonyvasút Szövetség alelnökétől. – Tekintettel arra, hogy a hét végén diákok utaznak vissza, erre feltétlenül szükség lenne. Sikerült úgy megegyezni, hogy a hét végén marad ez a vonat.
A megbeszélések a legkihasználtabb vonatok megmaradásáról is eredményre vezettek.
– Olyan menetrendi javaslatot tettünk, amely azokat a vonatokat, azokat a járatokat tartaná bent a rendszerben, amelyek a munkába járást Győr és a Bakony között biztosítják, biztosítják az iskolába járást, biztosítanák a turisztikai és idegenforgalmi célokat mindkét irányban, tehát Győr és Veszprém között – tájékoztatott Kara Ákos győri országgyűlési képviselő.
A politikusok és a vasúti érdekvédők kérését meghallották a döntéshozók, és a változtatások bekerültek az áprilisi új menetrendbe.
Bakács László
Fotó: O. Jakócs Péter