Ülésezett a győri közgyűlés: döntöttek a helyi autóbusz-közlekedés jövőjéről
A győri önkormányzati képviselők pénteken közgyűlésen tárgyaltak számos kérdésről, többek között a helyi autóbusz-közlekedéssel kapcsolatban is döntöttek.
A Városháza díszterméből tudósítottunk olvasóinknak, a napirendi pontokról részletesen ITT tájékozódhatnak.
Munkában a képviselők
11.38
A közgyűlés véget ért. A képviselők döntöttek a Szent László-érem adományozásáról. Idén Gáti Oszkár, a Menház Színpad vezetője, Hatos Hajnalka középiskolai tanár, a Hatos és Társa Nyelviskola Kft. ügyvezetője és dr. Ruppert István orgonaművész, a Széchenyi István Egyetem művészeti karának dékánja kapja.
11:17
A Szent László-érem adományozásáról zárt ülésen dönt a közgyűlés. A díjakat a Szent László Napi Ünnepi Díszközgyűlésen adják át június végén. A város képviselő-testülete ugyanis nemcsak a birodalomépítő, nagy királyunk előtt tiszteleg ekkor, hanem azok előtt az emberek előtt is, akik a város jó hírnevét, fejlődését szolgálják munkásságukkal.
11.10
A tetület sorra fogadja el a napirendi pontokat.
11:05
A képvisleők elfogadták a beszámolót.
Az alpolgármesterek
10:50.
Fekete Dávid alpolgármester az 5. előterjesztéshez (Javaslat Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata 2016. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadására) szól hozzá. Évről évre vannak olyan kötelezettségvállalásaink, melyek átcsúsznak a következő évre. Ez természetes – hangsúlyozza. Például az EYOF-ra több évig tartalékolt az önkormányzat. A múlt év utolsó napjaiban megközelítőleg 5 milliárd forintnyi összeg érkezett meg a városnak pályázatokhoz. Ezt nyilvánvalóan nem tudtuk felhasználni. A győri vállalkozások, cégek egyre jobban teljesítenek, 3 milliárd forinttal több adót tudtunk beszedni a tavalyi esztendőben, mint előtte – számol be erről is Fekete Dávid.
A szabad pénzmaradványokat is igyekszünk jó irányban felhasználni – teszi hozzá.
Pollreisz Balázs (MSZP-Együtt) szeretné, ha a győri közalkalmazottak havonta bérkiegészítést kaphassanak.
Dr. Neupor Zsolt: büszkék lehetünk a költségvetésünkre. Állandóan a maradványokkal kapcsolatban vannak vitáink, ezek azok pénzösszegek, amik mozgásteret adnak a városnak. Politikai kérdés mindig, hogy mire költjük, azt gondolom, hogy elsődlegesen a szociális és oktatási, saját fenntartású intézményekre kellene többet költeni.
10:40.
Glázer Tímea (DK) szerint Debrecen példáján is látszik, a saját közlekedés megszervezése túl sokba kerülne a városnak.
A képviselőtestület tehát úgy döntött, hogy nem alapít saját céget, az autóbusz-közlekedési közszolgáltatást az önkormányzattól független gazdasági társasággal kívánja elvégeztetni, 2018 januárjától, ezért pályázatot ír ki a feladatra.
10:30.
Juhász István (MSZP-Együtt) szintén a buszok átlagéletkoráról beszél. Véleménye szerint is fiatalítani kell, de az érdekes kérdés, hogy ez miként történik.
Bárány István (független) a következő hozzászóló: többek között arról beszél, hogy megváltozhatnak az utazási szokások, ha jobb lesz a közlekedés, akkor többen járnának busszal. Az eljutási idő a mostani vonalhálózaton, különösen a peremkerületekből a város felé túl hosszúak. A komfortérzetet és az utazási időt egyaránt javítani szükséges.
Fodor Roland (Jobbik) azt mondja: mindenki a legjobb megoldást szeretné megtalálni a győrieknek. A kérdés, hogy az önkormányzatnak csupán a gazdasági szempontokat kell figyelembe vennie? Szerinte nem, mert akár a drágább megoldást is választhatják, ha az a 21. századi igényeknek megfelel. “Nézzük meg, jelenleg mennyit költünk közösségi közlekedésre: 6-700 millió forintot. Ha saját, belső szolgáltatásunk lenne, akkor sem kerülne sokkal többe. (3-400 millió forint pluszköltséggel járna) Azt látni kell, hogy a közösségi közlekedés minden városban veszteséges.”
A társadalmi hasznosság a kulcs – hangsúlyozza Fodor Roland és hozzáteszi: Ezért szedünk be adókat, hogy ezeket a közszolgáltatásokat ki tudjuk fizetni. Ő mindenképp a saját szolgáltató mellett foglal állást – húzza alá a végén.
Borkai Zsolt polgármester
Borkai Zsolt polgármester szerint a saját cég alapításával nem feltétlenül nőne a szolgáltatás színvonala. Az önkormányzatnak rövid távon meg kell oldania a szolgáltatás javítását. Fenntartja továbbra is, hogy külső szolgáltatóval kell megoldani a jövőben a város buszközlekedését.
A városnak hosszú távon nincs lehetősége teljes saját buszpark megvásárlása. Ugyanakkor lehetőséget kell teremteni a buszállomány fiatalítására költségvetési forrásból, hogy a győriek jó minőségű szolgáltatást kapjanak – teszi hozzá.
10:14.
Az első két pont (településszerkezeti tervek, építési szabályzatok) elfogadása után a helyi autóbusz-közlekedéssel kapcsolatos döntések meghozataláról szavaznak a képviselők. Előzetesen a szolgáltatás ellátásának lehetőségét vizsgálják szakértő bevonásával. Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központtal ugyanis év végéig van szerződése a városnak, ezért az önkormányzatnak szolgáltatót kell választania.
Az előterjesztésben szereplő kérdés: az önkormányzattól független gazdasági társasággal vagy belső szolgáltatóval célszerűbb-e biztosítani a közszolgáltatást. A szakértői tanulmány. ITT olvasható.
10:10
A második ponthoz vonatkozóan Fekete Dávid alpolgármester (Fidesz-KDNP) kiegészítést tett: a város több karakteres része válik a társasházépítés “áldozatává”. Településképi rendeletben, aculati kézikönyben fogják a későbbiekben szabályozni ezt.
Ezt követően Borkai Zsolt polgármester átadta a Marcalváros és Pinnyéd szolgálatáért elismeréseket. Marcalváros szolgálatért díjat dr. Lakatos Aranka háziorvos kapta magas színvonalon végzett munkájáért, a Pinnyéd szolgálatáért elismerésben pedig Visi Frigyes részesült a lakókörnyetete érdekében végzett aktív közösségi munkájáért és a városrészt megörökítő amatőr festői munkásságáért.
A közgyűlés kezdetén 23 képviselő van jelen, tehát a testület határozatképes.
Zoljánszky Alexandra
Fotó: O. Jakócs Péter