Végtelen utakon Teszt: Skoda Karoq Sytle 1.5 TSI DSG
A Škoda sorban áraszt el minket jobbnál jobb terepjárókkal. A Kodiaq után, méretben az Octavia emelt hasmagasságú testvérének tekinthető Karoq következik. Városi terepjárót alkottak, de országúton van igazán elemében.
A Karoq közel 4,4 méter hosszú, tengelytávja és megjelenése tekintélyes. Első ránézésre erőt és biztonságot sugároz. Az új Škoda arc ennek a modellnek is sajátja. Tagolt első lámpák, határozott hűtőmaszk és méretes embléma uralja a kocsi orrát. Oldalnézetben a jó arányok mellett a kevés, de erőteljes él, illetve a szögletesbe hajló kerékjárati ívek jól állnak neki. Hátul pedig az ék alakú lámpáké a főszerep – Mladá Boleslav‐i kristálymintával díszítve.
Amint beültem, a meggyőző külsőt felülmúló belső fogadott. Sosem volt gondom a Škoda műszerfalakkal, a visszafogott dizájn a hétköznapok és az évek próbáját is kiállja. De most – vélemé‐ nyem szerint – egy igazán letisztult, funkcionális, egyben szép pultot alkottak. Végre a középkonzoli színes kijelző a műszerfal szerves részét képezi! Egy szinttel lejjebb található a fűtés‐szellőzés vezérlés. A klasszikus gombok és forgókapcsolók ízlésesek, és jól használhatók. A hangulatra sem lehet panaszunk, mivel sötétedéskor előtűnnek a hangulatfény csíkjai, a diszkrét lábtérvilágítás és a plafonról érkező halvány derítés.
Menet közben a hangulatot a halk benzinmotor és a DSG váltó együttműködése fokozza. A Karoqban nem a száguldásról szól az autózás, hanem a kényelmes utazásról. Az új generációs 1,5 literes TSI, négyhengeres benzines turbómotor 150 lóereje és a 250 Nm‐es nyomatéka jól mozgatja a közel 1,4 tonnás kasztnit. Ha szükség van rá, oda lehet lépni neki, ráadásul az üzemmód‐váltóval közvetlenebb gázreakciót, gyorsabb váltást kérhetünk a rendszertől. A másik véglet, amikor egyenletes sebességnél kéthengeres üzemmódba vált az erőforrás, ezzel néhány deci üzemanyagot spórolva. A futómű is partner az országúti autózáshoz, nem billeg, de jól csillapított. Az utastérben autópálya tempónál is csendes marad, csak akkor halljuk a motorhangot, ha padlógázt nyomunk.
A Karoq felszereltsége jól eltalált. Az Ambition már minden fontosat tartalmaz: többek között klíma, sok légzsák, aktív biztonsági funkciók sora, elektromos ablakok, alufelni, LED nappali menetfény és 6,5 colos színes érintőképernyős rádió. Erre rátesz egy lapáttal a Style, amiben mi is ültünk. Ebben megvan a Smartlink, aminek segítségével telefonunk képernyőjét és egyes applikációkat kitehetünk Škodánk kijelzőjére. Kapunk kulcs nélküli nyitást és indítást, 17 colos kerekeket, parkolóradart, és 8 colos központi kijelzőt. Az extrák listája pedig további 3‐4 millió forintot érő tételt tartalmaz.
Kipróbáltuk a táblafelismerő rendszert, az adaptív tempomatot és az aktív sávtartót, ami visszaterel a sávunk‐ ba, ha elmélázunk. Az automatikus parkolórendszer is tökéletesen működik, és nagy segítség a tolatókamera. Praktikus a láblendítésre nyíló elektromos csomagtérajtó, és a „kalaptartó”, ami az ajtóval együtt nyílik, szabaddá téve az óriási (521 liter) csomagteret. Ha Varioflex üléseket is kérünk, akkor három különálló széket tologathatunk, dönthetjük a támlájukat.
A motorválaszték is gazdag. A tesztautó egyötös blokkja mellett van egy alap ezres TSI (115 LE, 200 Nm), ami a belépőmodell. Dízel fronton az 1,6 literes 115 lóerővel, a 2 literes pedig 150 lóerővel kérhető. Utóbbihoz rendelhetünk összkerékhajtást, hétsebességes dupla kuplungos (DSG) váltót mindegyik motorhoz választhatunk. Mindezt korrekt árképzéssel kapjuk, hiszen az ak‐ ciós indulóár kevesebb, mint 5,9 millió forint. Egy közepesen felszerelt, és motorizált változat 7,5‐8 millió forint között elhozható. A Karoq a kategóriáját méretben felülmúlja, formában hozza a Škoda szintet, és prémiumautós extrákkal is rendelhető. Ha fontos a magas üléspozíció, de a Kodiaq túl nagy, tökéletes választás a Karoq. Akár városba is!
Kép és szöveg: Nagy Viktor