Ma este vetítjük az Ötvös Csöpi-filmek sorozat lezáró részét, az 1991-ben készült Hamis a babát. A filmek zenéiről Bujtor István öccse, Frenreisz Károly rockzenész mesélt, a Micikét alakító Gór Nagy Mária pedig a forgatások örömteli hangulatát idézte fel Farkas Mónika mikrofonja előtt.
Ön a zeneszerzője (Frenreisz Károly) az Ötvös Csöpi-filmeknek. Milyen volt együtt dolgozni a bátyjával, Bujtor Istvánnal.
A Pogány Madonna zenéjét még nem én szereztem, a második filmet azonban már rám bízta. Talán azért, mert akkor már túl voltam néhány nagylemez elkészítésén, zeneszerzőként is működtem, elég sikeres dalokat írtam. Közelebb érezte a filmekhez ezt a fajta stílust, amit én képviselek. Megírtam a filmzenét, ami nekem jó kihívás volt. István bátyám pedig elégedett volt a munkámmal, így a többi filmjének is én szereztem a zenéjét. Általában instrumentális, hangszereszes zeneszerzés volt, egyszer volt csak, hogy énekeltem is, ezt a Három testőr Afrikában című filmben tettem meg. Nagyon élveztem a vele való közös munkákat.
Az Ötvös Csöpi filmeknél zeneiségében mi az, amit hozni lehetett?
A zeneszerzőnek nem csak az a feladata, hogy zenéket írjon, hanem zörejeket, effekteket is elő kell állítania. Volt néhány érdekes eset, mint például, amikor Bögyös Maca futott a hatalmas kebleivel, amelyek a levegőben repültek és arra kellett nekem kitalálnom olyan effektet, ami ezt kipoentírozza. Ez nagyon jól sikerült.
Bujtor a filmjeiben a neves színészek mellett amatőröket és gyerekeket is szerepeltetett. Ez a 80-as években nem volt megszokott.
Sok filmjében voltak gyerekszereplők. Először Anna lányát akarta betenni az egyik szerepbe, de mégsem az a karakter volt, aki neki kellett, így egy másik lányt alkalmazott. A gyerekszereplőket az ő ötlete alapján válogatták ki.
Ön játszik valamelyik Bujtor-filmben?
Én csak a Három testőr Afrikában filmben tűnök fel, mint kocsmazenész. Az Ötvös Csöpi-filmekben nem volt olyan karakter, hogy bekerüljek a moziba. Arra azonban büszke vagyok, hogy István bátyám megteremtett egy új filmezési formát. Addig állami finanszírozásában zajlott a filmgyártás, ő volt az első aki, saját produkcióban, szponzorok segítségével készített filmet, az első ilyen a Pogány Madonna volt. 10 millió alatt volt a teljes költségvetése, míg akkoriban 50 millióba került egy mozgókép előállítása. Annyira népszerű lett a film, hogy közel 2 millióan nézték meg.
Melyik a kedvenc jelenete?
A Bánhidi Laci bácsival készült dialógusok, poénok fantasztikusak számomra.
Mivel foglalkozik mostanában?
Október elsején Csornán koncertezünk, vannak meghívásaink, fellépéseink, de már nem olyan sokat koncertezünk, mint korábban.
Gór Nagy Mária számtalan Bujtor-filmben szerepelt.
Életem legszebb korszaka volt Istvánnal forgatni. Ő egyedülálló, utánozhatatlan jelenség volt, nagyon tehetséges színész, fantasztikus ember, jó rendező, jó író és a legjobb barátom volt.
Hogyan kezdődött a közös munka?
Úgy kezdődött, hogy a Hamis a baba forgatására mentem meglátogatni a férjemet, Gulyás Budát, aki állandó operatőre volt Istvánnak. Amikor indultam volna haza, azt mondja nekem István: nem mész te sehova, te játszod el a titkárnő szerepét. Így kezdődött és nagyon sokat köszönhetek neki, mindig figyelt rám, jutott rám ideje. A tanodámból az össze lányt elhívta forgatni a Zsaruvér Csigavér című fimbe, ahol rendőrlányokat alakítottak.
Bujtor producerként is közreműködött a filmeknél.
A legalkalmasabb embereket válogatta ki a szerepekre, legyen az Kossuth-díjas színész, vagy egy amatőr, akit senki sem ismert. István filmjeiben mindenki fölkészült volt, a színészek tudták a szerepüket, nem kellett sokszor megismételni a jeleneteket, tartották a határidőket, így anyagilag is jól jöttek ki a filmek.
Farkas Mónikával a teljes beszélgetés itt hallgatható meg: