![](https://www.gyorplusz.hu/wp-content/uploads/2021/10/Hamis_a_baba_06.png)
Ma este vetítjük az Ötvös Csöpi-filmek sorozat lezáró részét, az 1991-ben készült Hamis a babát. A filmek zenéiről Bujtor István öccse, Frenreisz Károly rockzenész mesélt, a Micikét alakító Gór Nagy Mária pedig a forgatások örömteli hangulatát idézte fel Farkas Mónika mikrofonja előtt.
Ön a zeneszerzője (Frenreisz Károly) az Ötvös Csöpi-filmeknek. Milyen volt együtt dolgozni a bátyjával, Bujtor Istvánnal.
A Pogány Madonna zenéjét még nem én szereztem, a második filmet azonban már rám bízta. Talán azért, mert akkor már túl voltam néhány nagylemez elkészítésén, zeneszerzőként is működtem, elég sikeres dalokat írtam. Közelebb érezte a filmekhez ezt a fajta stílust, amit én képviselek. Megírtam a filmzenét, ami nekem jó kihívás volt. István bátyám pedig elégedett volt a munkámmal, így a többi filmjének is én szereztem a zenéjét. Általában instrumentális, hangszereszes zeneszerzés volt, egyszer volt csak, hogy énekeltem is, ezt a Három testőr Afrikában című filmben tettem meg. Nagyon élveztem a vele való közös munkákat.
![](https://www.gyorplusz.hu/wp-content/uploads/2021/10/Frenreisz-Karoly.jpg)
Az Ötvös Csöpi filmeknél zeneiségében mi az, amit hozni lehetett?
A zeneszerzőnek nem csak az a feladata, hogy zenéket írjon, hanem zörejeket, effekteket is elő kell állítania. Volt néhány érdekes eset, mint például, amikor Bögyös Maca futott a hatalmas kebleivel, amelyek a levegőben repültek és arra kellett nekem kitalálnom olyan effektet, ami ezt kipoentírozza. Ez nagyon jól sikerült.
Bujtor a filmjeiben a neves színészek mellett amatőröket és gyerekeket is szerepeltetett. Ez a 80-as években nem volt megszokott.
Sok filmjében voltak gyerekszereplők. Először Anna lányát akarta betenni az egyik szerepbe, de mégsem az a karakter volt, aki neki kellett, így egy másik lányt alkalmazott. A gyerekszereplőket az ő ötlete alapján válogatták ki.
Ön játszik valamelyik Bujtor-filmben?
Én csak a Három testőr Afrikában filmben tűnök fel, mint kocsmazenész. Az Ötvös Csöpi-filmekben nem volt olyan karakter, hogy bekerüljek a moziba. Arra azonban büszke vagyok, hogy István bátyám megteremtett egy új filmezési formát. Addig állami finanszírozásában zajlott a filmgyártás, ő volt az első aki, saját produkcióban, szponzorok segítségével készített filmet, az első ilyen a Pogány Madonna volt. 10 millió alatt volt a teljes költségvetése, míg akkoriban 50 millióba került egy mozgókép előállítása. Annyira népszerű lett a film, hogy közel 2 millióan nézték meg.
![](https://www.gyorplusz.hu/wp-content/uploads/2021/10/bujtor_banhidi_laszlo.jpg)
Melyik a kedvenc jelenete?
A Bánhidi Laci bácsival készült dialógusok, poénok fantasztikusak számomra.
Mivel foglalkozik mostanában?
Október elsején Csornán koncertezünk, vannak meghívásaink, fellépéseink, de már nem olyan sokat koncertezünk, mint korábban.
![](https://www.gyorplusz.hu/wp-content/uploads/2021/10/gor-nagy1.jpg)
Gór Nagy Mária számtalan Bujtor-filmben szerepelt.
Életem legszebb korszaka volt Istvánnal forgatni. Ő egyedülálló, utánozhatatlan jelenség volt, nagyon tehetséges színész, fantasztikus ember, jó rendező, jó író és a legjobb barátom volt.
Hogyan kezdődött a közös munka?
Úgy kezdődött, hogy a Hamis a baba forgatására mentem meglátogatni a férjemet, Gulyás Budát, aki állandó operatőre volt Istvánnak. Amikor indultam volna haza, azt mondja nekem István: nem mész te sehova, te játszod el a titkárnő szerepét. Így kezdődött és nagyon sokat köszönhetek neki, mindig figyelt rám, jutott rám ideje. A tanodámból az össze lányt elhívta forgatni a Zsaruvér Csigavér című fimbe, ahol rendőrlányokat alakítottak.
![](https://www.gyorplusz.hu/wp-content/uploads/2021/10/1a60a498591bdbe1d82ab2877145a21a-700x572.jpg)
Bujtor producerként is közreműködött a filmeknél.
A legalkalmasabb embereket válogatta ki a szerepekre, legyen az Kossuth-díjas színész, vagy egy amatőr, akit senki sem ismert. István filmjeiben mindenki fölkészült volt, a színészek tudták a szerepüket, nem kellett sokszor megismételni a jeleneteket, tartották a határidőket, így anyagilag is jól jöttek ki a filmek.
Farkas Mónikával a teljes beszélgetés itt hallgatható meg: