Bizonyítékunk van rá, hogy létezik ötszemélyes, 300 km/h feletti végsebességű családi autó! Audi RS6. Egy legendás sportkombi felfoghatatlan teljesítménnyel, brutális külsővel és utazóautós belsővel. Vajon meddig lesznek még ilyen benzinmotoros, élményvadász szuperautók?
Több, mint A6
A szupererős nagyautók típuslistája véges, amiből pedig kombi karosszériás változat is készül, azt egy kezemen meg tudom számolni. Az Audi nem kezdő a sportkombi- gyártásban, hiszen az RS2 – az Audi 80 Porschéval közösen fejlesztett utcai szörnye – 1994-ben kezdte a sort, majd több, A4 és A6 szériára épített utódja követte. A tesztautónk nem sokban egyezik meg egy „mezei” A6-ossal. Konkrétan négy eleme ugyanaz: a tetőlemez (üvegtető), az első és hátsó ajtók. Minden más RS specifikus. Az autó orra megeszi reggelire az előtte elterülő utat, és jelzi, aki elé kerül, meneküljön. Oldalról nézve visszafogott lenne, ha nem villannának ki a 22 colos alufelnik mögül a piros féknyergek és az óriási kerámia kompozit tárcsák. Ahogy a kocsi mögé fordulunk, megpillantjuk a látványos diffúzort és a két ovális, óriási kipufogóvéget. Itt tűnik fel igazán, hogy az RS6 oldalanként 4-4 cm-es szélesítést kapott, amitől úgy feszül az útra, mint egy body builder.
Nem éppen keskeny, 285/30 R22 Continental Winter Contact gumik feszülnek az opciós Trapéz-dizájn antracitszürke felnikre. Elöl 10 dugattyús féknyereg szorítja a 440 mm (!) átmérőjű kerámia féktárcsát. Hátul „csak” 370 mm-es a tárcsa. Persze a kerámiafékeknek ára van, 3,7 milliós extra, de így megnyílik az út az RS Dinamika Plus csomagnak, amivel a 250 km/h végsebességkorlátot 305 km/h-ra módosítva kapja a vevő az RS6-ost – ráadásként sportdiffit a hátsó tengelyre. A feketére fényezett karikák és spoilerbetétek is felárasak, illetve a leendő tulajdonos ízlésére bízzák, hogy az egyediség milyen mértékű legyen: választható karbon tükörház, négyféle kerék, és kérésre az alumínium díszlécek is dominálhatnak.
3,6 másodperc
Az idő relatív. Van, amihez egy élet is kevés, máshoz elég néhány másodperc. Az RS6 akkor ragad magával, amikor a tökéletesen kidolgozott utastérben az elektromos RS bőrüléseket és kormányt a testünkhöz állítjuk, majd megnyomjuk a START-gombot. A sportkipufogó-rendszer ebben a pillanatban kiengedi torkán a négylitereres V8-as biturbó gép első szusszanását. Hátborzongató. Aztán halk gurgulázásba vált át. A 8 sebességes automata váltó elegáns könnyedséggel kezeli az erőforrás erejét, ami kerek 600 lóerőt és 800 Nm nyomatékot jelent. Ebben a pillanatban még azt gondolhatjuk, egy erős GT-ben ülünk. Aztán áthúzzuk S-be a váltót vagy megnyomjuk az RS gombot a kormányon és egy másik világba csöppenünk. A kipufogó életre kel, és a 2 tonnánál nehezebb Audi a gázpedál apró pöccintésére úgy indul meg, mint egy könnyű sportmotor, de nem a karunkat tépi ki, hanem az ülésbe présel. Egy rendes gázadásnál az ember kapkod a levegőért, miközben a sebességmérő villámgyorsan szalad az égbe… Egy lélegzetelállító adat: 0–100 sprint=3,6 mp.
Ez az autó zárt pályán érzi jól magát. És a sofőrje is – akár negyedmagával. Miután az első 0–100-at átéltem, újra át akartam élni. Szerencsére a péri repülőtér fogadott minket, hogy megnézzük, mit tud az RS-szörny. A 2 kilométer hosszú, 30 méter széles aszfaltcsík már jobban „kiszolgálta” az egyik leggyorsabb Audit. A rajtautomata segítségével 3,3-as sprintet is el tudtunk érni – ami jobb, mint a gyári adat –, és kevesebb mint 12 mp telt el a 200 eléréséig. 278 km/h-t mutatott az óra, mikor elkezdtem fékezni. Ekkor az eszeveszett lassulási élményt is magunkévá tettük, ami durvább a gyorsulásnál is. Mindegy mikor, milyen sebességnél vagy helyzetben nyomjuk meg a gázpedált, az RS6 mindig azonnal reagál és a vért a tarkónkba passzírozza.
A Quattro
Nem elég a motor, a hang és a fék. Kell egy hajtás, ami kezelhetővé teszi ezt a zabolátlan rendszert. Az Audi Torsen rendszerű állandó összkerékhajtása, ami alapesetben a nyomaték 60%-át juttatja a hátsó tengelyre, az útra tudja vinni ezt a bődületes erőt. A Quattro hajtás képes akár 70%-ot előre vagy 85%-ot hátra továbbítani a nyomatékból. Az alapból légrugós RS6 kérhető acélrugós, adaptív sportfutóművel is – mint a tesztautó –, ami kevésbé hagyja bólintani, dőlni a kocsit, és még progresszívebb irányítást tesz lehetővé. Ez a gyakorlatban anynyit tesz, hogy még 200 fölött is hihetetlenül jó irányítható a sportkombi, gyorsításkor kézben tartható és a kanyarokban olyan, mintha sínen hajtanánk. A kivételes agilitást segíti a hátsó kerekek aktív kormányzása is, amitől könnyedebbnek, kisebbnek érződik az RS – pedig egy 5 méteres autó.
Nem hiszem, hogy van jobb 4×4 hajtásrendszer a Torsennél. Az Audi 1987-től ezzel szerelte autóit – a közúti kocsik között elsőként –, felváltva a mechanikusan zárható központi osztóművet. Ha kell, felmegy a hegyre, kihúz a hóból, vagy lehetőséget ad a bődületes teljesítmény kezelhető útra vitelére – vagy mindháromra egyszerre. Ehhez a nyomatékvektor-szabályozás is társul (torque vectoring), ami tengelyenként, és hátul kerekenként is képes a nyomatékszabályozásra. Mindig az ívkülső kerekek kapják a nyomaték nagyobb részét, így kanyarodáskor az autó kezesen fordul, nincs alulkormányozottság. A sport-differenciálmű a hátsó osztóműben pedig csak hab a tortán, hiszen itt a részben önzáró funkció segítségével a hirtelen nagy nyomaték leadásakor a hátsó kerekek képesek együtt hajtani, így fokozva a tapadást, elkerülve valamelyik hátsó kerék kipörgését. Ez azért 800 Nm nyomatéknál, amit 2000-4500 fordulat/perc között tud leadni a V8 biturbó, nem elhanyagolható.
Kettős élet
Szeretnék szuperhős lenni. Aki reggel nyugodtan elviszi a gyerekeket oviba és iskolába, elgurul a munkahelyére, délután pedig elmegy „nagybevásárolni”. Utána viszont felszabadultan, nagy gázzal, nagy hanggal és ellenfél nélkül mehessek egy kört az RS6-tal, állandó és széles mosollyal az arcomon – más autókból rám néző döbbent arcokkal. Az sem gond, ha
velem jön a család vagy a barátok, elférünk – így még több arcra csalnék mosolyt. Ehhez csak egy-két dolog hiányzik: legalább 40 millió forint az autóra – már vettem egy perselyt –, egy sebességkorlátozás nélküli autópálya vagy egy zárt versenypálya. Egyébként mindenre kész az Audi RS6. Remélem, még sokáig lesznek ilyen „értelmetlen” benzines dögök, hogy
bárkiből szuperhőst faragjanak!