Hajnali 4 órai indulással kezdődött a Gázfröccs stáb rendhagyó napja. Van, amiért az ember korán kel, és utazik több száz kilométert. A kecskeméti repülőbázison két repülőgéptípust láttunk közelről, és beszélhettünk az ég őreivel.
Békeidőben
A honvédség szerepe békeidőben is kulcsfontosságú. Katasztrófa esetén segítenek, külföldről történő civilek vagy hivatalos személy menekítésekor ott vannak, és védik a határokat. A Magyar Légierő a magyar légtér sérthetetlenségéért felel. A légtér védelme, ellenőrzése és a szárazföldi alakulatok légi támogatása, szállítása a fő feladatuk. Ehhez pedig az alapvető harci és szállító repülőgépek és helikopterek rendelkezésre állnak. A legizgalmasabbak Kecskeméten találhatóak.
Airbus
Az Airbus A–319 szállítógép 126 utas és további csomagok, teher szállítására alkalmas szállító repülőgép. Két géppel rendelkezik a Magyar Honvédség, melyek korábban az Air Berlin flottájában repültek, használtan vásárolták őket. Ezek a gépek 19 tonna üzemanyaggal megtankolva, 220 km/h-ás felszállósebességgel és 900 km/h-ás maximális repülési sebességgel akár közel 7000 km távolságra tudják eljuttatni szállítmányukat. Az indulás előtt több órás felkészítésre, műszaki ellenőrzésre és a pilóták maximális felkészültségére van szükség. Ahogy az Airbus egyik pilótája, Kalapos Gábor őrnagy mondta: “Észnél kell lenni minden pillanatban, hogy előre gondolkodva, ember és gép soha ne keveredjen veszélyes szituációba.”
Gripen
2015-től került beszerzésre 14 darab svéd Gripen több feladatú vadászrepülőgép. Ebből kettő D (Delta) típus, amelyek kétülésesek, a többi pedig C (Charlie) változat. A svéd gépek légi és földi harcászati és felderítő célokra egyaránt alkalmasak, így működésük rendkívül összetett. Szerencsére fejlett szoftveres és hardveres vezérlőrendszerük az alapvető üzemeltetési (repülési) feladatokat segítik, megkönnyítik – például szárnymechanizmusok leszálláskor, trimmelés –, így a pilóta a harcászatra tud koncentrálni. Békeidőben hazai vagy nemzetközi légiharc-gyakorlatokat folytatnak velük, illetve két gép, pilóta és műszaki személyzet 24 órás készenléti szolgálatban áll. Ha a légtért megsérti egy légi jármű, tehát azonosítatlan, akkor rövid időn belül utánarepülnek, és kiderítik, mi lehet a gond. Sokszor műszaki hiba adódik, ekkor segítenek a leszállásban.
A pilóta
A vadászrepülőgép-pilóták hosszú fizikai kiképzés és tanulás után kerülhetnek Gripen gépekre. Azt megelőzően szimulátorban gyakorolnak, és megtanulják a gép viselkedését, begyakorolják a jellemző manővereket. Vagy éppen felkészülnek egy légi bemutatóra, ahogy Majerik Máté főhadnagy. 2021-ben újra lesz repülőnap Kecskeméten, augusztus 28–29-én. A nemzetközi repülőnap egyben haditechnikai bemutató is lesz, a légierő mellett mások is képviseltetik magukat. A tervek szerint a repülőnapra az Egyesült Államokból várható olyan repülőeszközök érkezése, amelyeket még sosem láthatott hazánkban az érdeklődő közönség. SZU–35-ös repülőgépeikkel majdnem biztosan bemutatót tartanak majd az Orosz Lovagok.