A Volkswagen ID.Buzz a múlt és jövő találkozása. A legendás T1 busz stílusára, koncepciójára és sikerére építve itt a villamos hajtású kisbusz, mely mindenki szívében helyet keres.
Eredet
A Volkswagen Type 2, majd T1 néven gyártásba került első Volkswagen haszonjárművet a Bogár alapjaira építették, ami 1949-től kezdte meghódítani az utakat és vált egy korszak ikonjává. A T2 a továbbfejlesztett változat, a T3 pedig még farmotoros, de a ’80-as évek divatját követő, szögletes dobozt formáló kisbusz volt. A VW busz, a „transporter” sikere műszaki felépítésének egyszerűségében és kedves formájában rejlett. 2023-ban, majd’ 75 évvel a T1 bemutatkozása után az ID.Buzz indul hódító útjára. A recept a wolfsburgiak jövőbe mutató, villamosítási stratégiáját elnézve hasonló a „bogarashoz”. Az ID.3 és az MEB platform adja az alapot, amire most (több ID modell után) az ID.Buzz is megépült.
Szerethető
Az ID.Buzz egy jelenség. A négykerekű, ami mellett megállnak az emberek, megcsodálják, fotózkodnak vele. A 4,7 méteres kisbusz orra turcsi, a VW jelvény tányér méretű, „arca” mosolyog. Közel 2 méter széles és körülbelül ugyanilyen magas, így tömbszerűen áll az úton. A feláras kétszínű fényezés „hippi-buszos”, könnyed stílust ad az egyébként 2,3 tonnás járműnek. A nagy tömeg a tetemes, nettó 77 kWh teljesítményű akkupakk miatt van, amit a padlóba építettek. De ez meg sem kottyan a 204 lóerős villanymotornak, mely a hátsó tengelyt forgatja – lendületesen mozgatja a kocsit. A belső tér sok színben választható, alapvetően világos és vidám, fabetéttel és újrahasznosított anyagokkal tűzdelt. A high-tech fedélzeti rendszer minimalista kezelőszervei letisztult hangulatot árasztanak és a használata egyszerű és intuitív. Több gombcsoport segíti a világítás, tükrök, klíma és az elektromos nyitású hátsó ajtók kezelését. A többi funkció és a szórakozás a nagyméretű központi képernyőn érhető el. Így a telefontükrözés is. A kormány mögött pedig csak a leglényegesebb információk olvashatók le, egy 5,3 colos egér-mozin.
Zöld menet
A suhanás az ID.Buzz-zal csodás. A forgalomra az óriási ablakfelületeken kitekintve, a világos vezetői környezetben ülve minden pillanat öröm. Az elektromos ergoComfort ülések, kétoldali könyöklők tévézőfotel hatásúak. Az akár 422 kilométeres hatótáv könnyen elrepül, mert a Buzz igazi kirándulóautó. Ha lemerül és találunk gyorstöltőt, akár több mint 190 kW-os teljesítménnyel is rekreálhatjuk a cellákat – 5–80%-ra 30 perc alatt! A busz egyelőre öt kényelmes üléssel, óriási, emelt padlós csomagtérrel és megannyi apró figyelmességgel hódítja meg mindenki szívét: mosolygó arcot ábrázoló betétek a kilincsek mögött, Buzz sziluett itt-ott az utastérben, testre szabható hangulatfények, USB-C töltőhely szinte minden ajtóban, 220 V konnektor és így tovább. Ezt olyan egyedi megoldás tetézi, mint a kulcsot követő, üdvözlő IQ fényszórók. Melyek talán arra is rávilágítanak, hogy a 28 millió forintról induló árlista senkit ne rettentsen el. Hiszen nem egy átlagos elektromos autót, hanem egy jól (ki)használható igazi ikont kapunk ennyiért. Amit mindenki csodál, cserébe mindenkit felvidít.
Múlt és jövő találkozása
A T1 és az ID.Buzz között meglepően sok a hasonlóság – a formai jegyeken felül. A T1 a Bogárnál áramvonalasabb, a Buzz pedig konkrétan 0,29-es légellenállású, ami nem rossz a száguldó dobozoktól. A hátsókerék-hajtás, és hátra, a padló alá épített motor (és akkumulátorpakk) is azonos koncepció szerint készült. Erre még rá is játszik a magasított (kiszerelhető) rakodó szint, ami adott esetben egy síkba hozza a rakteret a ledöntött hátsó ülésekkel. A rövid orr miatt a vezetési élmény egyedi, az ID esetén hiába előrébb van az első tengely, nem alattunk, ahogy a T1 idején, a háromméteres tengelytávja mellett a 11 méter körüli fordulókör miatt igazi városi cirkáló tud lenni.
(x)