A Citroën DS egy ikon az autótörténelemben. 1955-ben szinte az űrtechnológiát hozták az utakra a franciák, miközben formája megelőzte korát. A név 2012-ben bukkant fel újra. Mit jelent a DS a mában?
Extravagáns
A Citroën sosem félt merész autókat alkotni. A CV2 „Kacsa” a tömegautók piacán, a DS 19 pedig a luxuskocsik között aratott sikereket – már a múlt évszázad közepén. Az eredeti DS fejlesztése 17 évig tartott és nem titkoltan a repülőgépiparból merítettek ihletet megalkotásakor. Az áramvonalas forma, a letisztult, óriási beltér és hidropneumatikus rugózás új dimenzióba emelték az autózást. A típus utódai között persze még számos csoda született, akár gondolhatunk a szögletes XM-re vagy korunkból a C6 szuperlimuzinra. Ám használttesztünk főszereplője a DS márka (újra)születésének első mérföldköve. A Citroën először egy prémium szériának szánta, majd 2015-től a nagy márkanevet végleg elhagyva DS5 néven gyártotta a típust. A Peugeot 3008 alapjaira épített se nem egyterű, se nem kombi, inkább „shootig break”, azaz sportos kupékombi formája kétségtelenül egyedi. Az orra, ami a későbbi, teljes DS-esítés után spéci hűtőrácsot kapott, és az első szélvédő tagadhatatlanul citroënes – gondoljunk a Picassóra –, de a többi része semmire nem hasonlít.
Kívül csillog, belül merész
A DS5 4,5 méteres hosszon nyúlik el, a kerekei a sarkokban vannak, így a púpos tetőív alatt jókora a tér. Egy-egy széles krómcsík feszül az A-oszlopokra, az övvonalon végigfutó él pedig izgalmasan „hajlik” a C-oszlopra. A kocsi fara mai szemmel már nem annyira formabontó, de ha belegondolunk, ma szinte minden autón hasonló lámpatestformát látunk viszont. Az elsők között alkalmazták a lefelé ívelő hátsó lámpákat, amik optikailag szélesebbnek és az útra feszülőnek mutatják a gépet, miközben a magas farba 465 liternyi csomagot pakolhatunk. Magasságából letagadhat 10 centit az arányai miatt. Amikor beülünk, csak akkor érezzük, hogy magasabban vagyunk egy normál kompaktnál. Ha pedig bent körbenézünk, csak ámulunk és bámulunk. Előttünk LCD-s óracsoport (2012-ben!), a középkonzolon ugyan sok a gomb, de vannak nagy tekerentyűk, a váltó mögött pedig „vadászgépes” kapcsolók sora. És még nincs vége. Az egész tető üvegből van, nem nyitható, viszont az árnyékolókat a tetőre épített, alumíniummal szegett, ízléses gombokkal kezelhetjük. És a felnyíló plexit, amire vetít a head-up display… Felszállásra felkészülni!
A lemezek alatt
A repülőgépes belső minőségi, a villanymotorral mozgatható ülések bőrrel borítottak, és minden más is a kényelemről és luxusról szól. A futómű inkább lágy hangolású, mint sportos, a 2 literes HDi dízelmotor 163 lóereje és a 340 Nm pedig bőségesen elég a DS5 mozgatásához. Létezett belőle egyhatos turbós benzines, felejthető 1,6 HDi, és egy Hybrid4 nevű változat. Ennél a hátsó tengelyt csak kisebb villanymotor forgatta, elöl pedig a dízelmotor dolgozott. A 182 ezer kilométert futott kocsinkban még mindig jól teljesített a 6 fokozatú kézi váltó, de anno lehetett kérni automatával is. Az utazási élményt, a maximális ellazulást, és a mai szemmel is kivételes belteret a 7 éves DS5-ben is megkaptuk. Különc, mégis jól használható méretű, takarékos négykerekűt ismertünk meg. És használtan az ára is barátságos. A 6-8 éves példányok 3-4 millió forintért megvehetők, pedig új áruk akár 10 millióra is rúghatott. Itt az ideje megvenni a francia álomverdát!
ÉRTÉKELÉS
Helykínálat: 5+
Minőség: 4+
Megbízhatóság: 3+
Motor-váltó: 4+
Futómű-fék: 4+
Ár-érték: 4+
ÖSSZESEN: 4+
Az értékelést a típus kategóriájában értve, az elhasználódás és szubjektív benyomások alapján tesszük.