Gázfröccs teszt: Jeep Wrangler Rubicon

Apokaliptikus túlélő

Győr+
2019.11.09. 08:30

Minden autós ember álma, hogy vezessen egy dzsipet. A Wrangler, a Jeep. Nem városi terepjáró, mégis divatcikk. Kultikus munkagép minden földi jóval felszerelve. A túlélő, amiben utasa is mindent túlél…

Összetéveszthetetlenül Jeep

A hagyomány
Közel 80 éve, az amerikai hadsereg megrendelésére készítették el az első Willys dzsipet. Az egyszerű és elnyűhetetlen konstrukció és egyes licencelt változatai a kilencvenes évekig élt. A Jeep 1986­-ban kezdte el a polgári változat gyártását, Wrangler néven. Most a negyedik generációnál tart a típus, de azonnal felimerhető, kortalan formája ma is ugyanazt sugallja. Széles sárvédők, kerek első lámpák, hetes osztású hűtőmaszk, látható zsanérok minden ajtónál és a dobozforma. Sík az első szélvédő, kerekek merev hidakhoz csatlakoznak. A Wrangler egy célszerűen megépített jármű. A motorháztetőt kézzel nyitható leszorító pántok rögzítik, a pótkerék az oldalra nyíló hátsó ajtón van. A mai utcaképben igazán feltűnő jelenség a legeredetibb Jeep. Annál is inkább, mert méreteiben, arányaiban mindenen felülemelkedik.

Ajtó nélkül

A technika
A SUV­-ok korában, amikor az ideális magasságba tervezett ülésekbe extrakönnyű beszállni, a Wrangler Rubiconba kortól függetlenül kihívás a bejutás. Indokolt az „utcai” változatok (Sport és Sahara) fellépője – hacsak nem számít az a néhány centi plusz a terepezésben. Ha már bemásztunk, akkor a múlt és jelen találkozásának érdekes elegyét tapasztalhatjuk meg. A függőleges műszerfalba integrált központi LCD-­kijelző és fedélzeti szórakoztató központ egy kiváló Alpine hifit hajt meg bluetooth kapcsolattal, de ez vetíti ki a tolatókamera képét is. A 8­-sebességes automata váltó karját egy Willys piktogram díszíti, mellette a terepváltó karja. Ez változtatja az alapesetben hátsókerék­hajtású Jeepet igazi terepjáróvá. Automatikus vagy állandó összkerékhajtás, és felező fokozat választható. Ezenkívül a Rubicon ROCK-­Track erősített hajtáslánca külön első és hátsó diffizárral is felszerelt. Sőt, gombnyomásra tudjuk oldani az első tengely stabilizátor rúdját – extrém terepen bizonyos helyzetekben ez biztosíthat tapadást a kerekeknek. A hajtás persze motor nélkül mit sem érne. A 2 literes turbómotor Alfa Romeo származék, 272 lóereje és 400 Nm nyomatéka több, mint elég – pedig üresen 2 tonnás a Wrangler. Padlógáznál ágaskodva akarja kilökni maga alól a Dana hátsóhidat, kanyarban pedig úgy indul meg a fara, akár pehelykönnyű roadsteré. Itt az elektronika másodlagos, az erő és a brutális mechanika hajtja.

Az élvezet
Beröffentve a gépet kiderül, hogy a motorhang visszafogott, majd az első méterek után mondhatjuk, hogy a zajkomfort sem rossz. A Rubicon verzió terepgumikkal érkezett hozzánk, ami aszfalton használva minden méteren azért sír, hogy elhagyjuk vele az épített utat és hódítsuk meg a természetet. Ettől függetlenül – vagy pont ezért – a Wranglerrel közlekedni olyan érzés, mint mikor egy messziről jött hódító elefántjával besétál a lovasok közé, megállíthatatlanul. Nincs igazi ellenfele a gépnek! Nem közvetlen a kormányzás, dől a kasztni rendesen, de nincs olyan padka, töltés, traktornyom vagy meredély, ami kihívást jelentene neki. Egy hepe­hupás földút, ahol egy városi crossoverrel 30-­cal döcögünk, ott a Jeep 90-­nel gond nélkül vágtat. A diffizárakat csak igazán laza talajon, sárban kell kapcsolni, egyébként a 4×4 és a terepgumi mindenre megoldás. Minden terepen megtett méter biztonságos és élvezetes, a tükörben látható utasok fülig érő mosolya és hangos sikolya pedig csak fokozza az érzést.

A szabadság ára
A Wrangler egyedülálló, kultikus megjelenése, és terepes képességei kiemelik a mai 4×4 palettából. Egy kétajtós induló modell, 2.2 literes dízelmotorral (200 LE, 450 Nm), automata váltóval 15 millió forintnál kezdődik. A hosszú tengelytáv és plusz két ajtó felára egymillió forint, egy benzines Rubicon 18 millió körül alakul. A felszereltségi listán légzsákok, LED-lámpák, vészfékező és holttérfigyelő rendszer, adaptív tempomat is szerepel. Mindegyik változat kompozit teteje lebontható, így bukókeretes kabrió varázsolható belőle. Az ajtók is leszedhetők és a szélvédő is előredönthető. Akár a Willysnél. Ez is egy legenda, ami elmegy mindenhol, átmegy mindenen, túlél mindent!

Kapcsolódó témák: #Gázfröccs | #Teszt | #Újautó |