Gázfröccs teszt: Mazda CX-30 G122 AT

Tökéletes műszer

Győr+
2019.10.04. 08:50

Van egy autógyártó, amely nem függ senkitől. Egy márka, ami kivételes technikával és szoborszerű karosszéria­dizájnnal hódít. A Mazda CX-­30 a legújabb példánya ennek a kihalófélben lévő (mű)fajnak.

Meglátni és megszeretni

A japán gyártó 2012-­ben ébredt fel Csipkerózsika-­álmából és alkotta meg a 6­-s szériát az új „Kodo” formanyelv bevezetésével. „A mozgás lelke” koncepció, azaz a Kodo továbbgondolásából született az új 3-­as, majd a CX­30 is. A tervező művészek minden részletet agyagmodelleken dolgoznak ki, majd a precíz gyártással teszik mindenki számára elérhetővé. Élőben a Soul Red Crystal, élénk meggyvörös fényezéssel a CX­-30 minden képzeletemet felülmúlta. A nyúlánk motorháztető és haragos orr, a LED-­szemekkel olyan, akár egy támadó nagymacska. A hátsó sárvédő vaskos, mögötte az elnyúló lámpák szemöldököt kaptak, majd besimulnak az ízlésesen domború csomagtér-fedélbe. Végül az igazi króm duplakipufogó zárja méltó keretbe a művet. A 18 colos felnik bármelyik neves tuning gyártó polcáról lekerülhettek volna, igazi harmóniában vannak a Mazdával. Semmi kétség, a városi próbakörön nem miattam forgatták a fejüket az emberek a kocsi felé. A CX-­30 volt a látványosság.

Az időtlen KODO forma

Belső értékek

A tesztautó barna-­fekete beltere igen magas minőségi szintet képvisel. A bőrülések, bőrrel bevont kétszínű műszerfal, és a kevés, de ergonomikus és letisztult kezelőszerv azonnal otthonosságot varázsolnak a szigetországi masinába. A sportos kormány mögött csak részben kapunk LCD-­műszereket, a fordulatszám-­, üzemanyagszint-­ és vízhőfokmérő analóg, csak a sebességmérő és környezte virtuális. Viszont annyira profi a grafika, hogy bekapcsolt állapotban nem látjuk a különbséget a valós és a virtuális között. A vezetőcentrikus dizájn miatt a sofőr kapott két légbeömlőt a műszerek mellé, az utas pedig maga elé, szinte elrejtve. Ahogy a középső kijelző is kicsit rejtőzködően, csak félig emelkedik ki a műszerfal tetejéből. Mégis jól látható, széles kép ­ ernyőjén a HMI­-ánek nevezett tekerőgombbal tudunk navigálni. Többek között a telefonunkat is összeköthetjük vele, Apple Carplay és Android Auto kompatibilis. Ennek hála, kedvenc programjaink futhatnak a kocsi kijelzőjén, köztük a navigáció vagy a zenelejátszó. Kérhető head­up display (HUD), ami elénk vetíti a sebességmérőt és egyéb fontos infókat, a kormányról kezelhetjük a távolságtartó tempomatot, vagy éppen feltekerhetjük a csodás hangú Bose hifin a hangerőt.

Elegáns bőr belső, prémium érzet

Technikai vívmányok

Először nézni, majd tapintani, végül érezni is jó volt a CX-­30­ast. És milyen vezetni? Hangja alapjáraton nincs, induláskor feltűnően meglódul. Az opciós hatsebességes bolygóműves automata szépen vált, csak padlógáznál hagyja felpörögni a motort, ilyenkor a hangja kellemesen sportosra vált. A gyorsítás egyenletes, ez gyanús. Hát persze, hiszen a Mazda utolsó mohikánként kitart a szívó benzinmotor mellett. 2 literes, 122 lóerős, Skyactive-G erőforrás dolgozik a méretes motortető alatt. Érdekessége, hogy a 213 Nm nyomatékot elég korán mozgósítja, a sűrítési viszonya akár egy dízelmotoré. Így annyit eszik, mint egy egyhatos. És mitől indul meg annyira? Mellé terveztek egy 24 voltos mild hibrid rendszert, ami a fékezési energiát tárolja, majd gyorsításnál visszaadja rövid időre, extra nyomaték formájában. A hengerlekapcsolást is tudja, egyenletes tempónál csak 2 henger duruzsol. Okos és takarékos. 7 liter alatti vegyes fogyasztás simán tartható vele, köszönhetően a kis tömegnek, ami alig 1,4 tonna.

Mild hibrid rendszer és hengerlekapcsolás

Van kérdés?

A Mazda CX-­30 szívómotoros, szívdöglesztő és szerethető. Annyira összeszedett, hogy aki egyszer beleül, annak biztosan megtetszik. A futóműve nagyon eltalált hangolású, kimondottan kényelmes, a kormányzás meglepően közvetlen. Az utastérben éppen elég és prémium színvonalú a hely, további 430 liter jut a csomagoknak. Mindezt már 7,68 millió forinttól megszerezhetjük. Alapáron szinte minden vezetéstámogató, biztonsági rendszer és LED­-fényszóró adott. Plus szinten – félmilliós felárért – pedig digitklíma, HUD és nagykerék is jár. Elérhető már a D116 dízel, és összkerékhajtás is. Ha kicsivel több erőt szeretnénk, akkor nemsokára érkezik a G150 benzines, és a nagy durranás, a G180 Skyactive-X motor. Utóbbi benzinüzemű, de a dízelmotorok működési elvét követve, rendkívül takarékos lesz. Az már a jövő technológiája egy mai autóban. Egy kis japán gyártótól…

Kapcsolódó témák: #Gázfröccs | #Teszt | #Újautó |