Gázfröccs teszt: Mazda MX-30 E-Skyactiv Launch Edition

Villanyautó rajongóknak

Győr+
2020.11.12. 06:45

A villanyautók korát éljük, amibe a Mazda, szokásához híven, egy egyedi e-autót tervezett. Az MX-30 nemcsak lehetőséget ad arra, hogy környezettudatosak legyünk, hanem egy igazi életérzést: ízletes csokibonbon, kávés töltelékkel, nulla kalóriával.

Önálló utakon
A Mazda elkészítette az első tisztán elektromos típusát, aminek adott egy legendás nevet (MX), és sok egyedi részletmegoldást. Az MX-30 egy dögös crossover. Direkt nem annyira klasszikusan harmonikus, mint a CX-30, annál markánsabb vonalakkal rendelkezik. Tipikus Mazda-orra van, de abból is a nyers verzió: szűk, mélyre helyezett fényszórók és hűtőrács. Oldalnézetből látványos a hosszú, szinte vízszintes motorháztető, a rövid utastér, óriási, fekete betétes kerékjárati ívek, és kupésan lejtő hátsó szélvédő. Hátul szó szerint kiállnak a rakétahajtómű-szerű, henger alakú hátsó lámpák. Olyan, mintha egy tömbből faragták volna ki a villany-Mazdát. Különcsége csúcsa pedig az utolsó Wankel-motoros RX-8-as sportautónak emléket állító, hátranyíló hátsó (fél)ajtó-pár.

Kettényíló ajtók, igényes utastér

Belső béke
Az első ajtót kinyitva hozzáférünk a hátsó rejtett kilincséhez, és elénk tárul a B-oszlop nélküli, barátságosan modern beltér. Képzeljenek el egy igényes Mazda-műszerfalat, kombinálva némi high-tech műszerezéssel és otthonos, skandináv stílusú részletekkel. A „Luxury modern” fekete-világos szín- és stíluskombináció új szintre emeli a beltér fogalmát. Az ajtókárpit egy része,
és az ülések újrahasznosított anyagból készülnek, hihetetlenül igényes kivitelben. A kézközelbe emelt középkonzol „lebeg”, alatta tároló van. A rakodóhelyeket parafa borítja, mely visszautal a Mazda száz évvel ezelőtti profiljára – a parafa dugó gyártásra. A váltókar mögé vezérlő forgó kapcsoló került, elé pedig egy érintőpanel a szellőzésnek – néhány valódi gyorsgombbal a szélén. A kényelmes ülésekbe ülve azonnal otthon érzi magát az ember. A kormány mögött ismerős digitális és analóg kombinált műszerek fogadnak, a pult tetejét pedig varrott bőr borítja, onnan finoman kiemelkedik a széles központi kijelző – ez a prémium minőség.

Emelt középkonzol parafával “kirakott” tárolókkal

Suhanás a végtelenbe
A hangtalan indulás után az ülésbe préselő nyomaték az MX-30-ast a városi sprintek királyává teszi. A matek meghozza a várt eredményt: a 35,5 kWh-os akkumulátorcsomag és a 143 lóerő, valamint 265 Nm nyomaték – szinte nulla fordulattól –, 1650 kg üres tömeggel párosítva 10 mp alatti gyorsulást és eszméletlen rugalmasságot ad az elektromos Mazdának. Az akkuk a padlóban vannak, a súlyelosztás közel 50:50 arányú, a kocsi súlypontja pedig közelít a Föld középpontja felé. Szóval meglepő gokart hatást nyújt a relatív magas építésű MX, minden kanyar igazi élmény vele, miközben a futómű rosszabb úton is kényelmes. Az utastérbe alig jön be zaj, csak a villanymotor „felpörgését” imitáló hang hallható néha, ha éppen nem a hifit hallgatjuk. Egy töltéssel akár 200 kmen át élvezhetjük a villanyautózást. Simán nyomhatjuk neki, mert minden gázadás után a lassítás visszatermel – a kormány mögötti „váltófülekkel” a visszatöltés és egyben fékezés erejét állíthatjuk, akár egypedálos közlekedést beállítva.

Rakéta-szerű hátsó lámpák – egy újabb egyedi részlet

Spórolós
A Mazda MX-30 egy befektetés. Befektetés a jövőbe, mert 0-emissziós, az akkura 8 évig vagy 160 ezer kilométerig él a garancia, a stílusa minden percben magával ragad, és mivel négyajtós és ötszemélyes, 366 literes csomagtérrel, a családunkat is magunkkkal vihetjük. Számolnunk kell a „korlátozott” hatótávval – míg nem érkezik hatótávnövelős verzió, beépített Wankel-generátorral –, de ha villámtöltőből etetjük, akár 40-60 perc alatt is feltölthető. Ehhez mé rten a 10,8 milliós bevezető modell ára minden földi jóval ellátva – többek között elektromos vezetőülés, head-up display, LED-fényszórók, 18 colos alufelnik és komplett vezetéstámogató csomag – tökéletes ár–érték arányú Mazdává teszi. Ami nem hizlal…

Tölthető gyorstöltő oszlopról is, elég gyorsan, akár 1 óra alatt
Kapcsolódó témák: #Gázfröccs | #Teszt | #Újautó |