Autónk kerekei „összekötik” az utat és járművünket. A gumik az úthoz, a keréktárcsák a futóműhöz csatlakoznak. A gumik mellett a kerékabroncsok állapota, kialakítása és mérete határozza meg azt, hogy milyen az autózás élménye, biztonsági foka, és egy szép felni látványa sem utolsó.
A kerék
A gépkocsi kereke négy fő alkatrészből áll: kerékagy, keréktárcsa, kerékpánt és gumiabroncs. Ebből a gumiabroncsról tudunk a legtöbbet: a biztonságos közlekedéshez az évszaknak megfelelő, nem túl idős (felkeményedett) és kellően mély bordázattal rendelkező (nem kopott) gumikkal használjuk autónkat. A kerékagy az a csapágyazott alkatrész, mely a kerék szabad forgását biztosítja. Erre csavarokkal rögzítjük a keréktárcsát, mely egy egységet alkot a kerékpánttal. Ez gyakorlatilag a köznyelvben „felni” néven emlegetett alkatrész, amely anyaga szerint lehet acél (préselt lemez) vagy alumínium, különböző ötvöző anyagokkal (öntvény vagy préskovácsolt). Utóbbit tovább kell munkálni, alakítani, így hengerezni, fúrni és esztergálni is kell a gyártás során. Így készülnek a népszerű „alufelnik”, melyek változatos formájúak és bizonyos esetben könnyebbek acél társaiknál.
A biztonság
Fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a keréktárcsákat, nézzük meg, nincs-e rajtuk sérülés. A sérülések egy része a külső felületeken azonnal meglátszik, például egy padkázás, vagy mélyebb karc. Ugyan ezek egy része nem befolyásolja a használhatóságot, mégis legyünk körültekintőek, és ha kétségünk van, keressünk fel szakembert – gumis műhelyt vagy olyan felnifelújítással foglalkozó céget, mint az SDMtech. A felnik szerkezeti vizsgálata során fény derül arra, hogy például egy lemezfelni pereme annyira deformálódott-e, hogy a gumi elengedi a levegőt, vagy könnyűfém felni esetén egy karc repedés-e. Egy komolyabban sérült felni használata életveszélyes! A kisebb hajszálrepedések, deformációk javítása biztonsági szempontból elengedhetetlen, de sok esetben megoldást jelent.
A felújítás
A felni felújításakor első lépésként oldószeres fürdővel, kémiai úton eltávolítják a régi festékréteget, elkerülve a mechanikai roncsolást. Amikor fémtiszta a felület, ha szükséges, következhet a szerkezeti javítás (például egyengetés, görgőzés, hegesztés). Következő lépésben alacsony nyomású, apró szemcsés szemcseszórással egységessé, tisztává „varázsolják” a felületet. Ezzel maximalizálható a festéktapadás. A szórást követően, a lehető legrövidebb időn belül elektrosztatikus porfestéssel a kívánt színre festik a felnit – természetesen a festeni nem kívánt felületek (például a kerék – agy felfekvő síkja) szakszerű kitakarása mellett – ezt nevezik maszkolásnak. Ezt követően a festék típusától függően 160-210 Celsius-fok közötti hőmérsékletre fűtött ipari kemencében a felületre sütik a festéket. Szobahőmérsékletre történő visszahűlést követően nincs szükség további száradásra, így azonnal autóra szerelhető. Az SDMtech-nél a folyamat befejezése után különös figyelmet fordítanak a csomagolásra, annak érdekében, hogy a kerekek szállítás közben semmilyen sérülést ne szenvedjenek. A végeredmény egy biztonságos és szép, akár egyedi színben felújított kerékgarnitúra.
Mikor és mit?
A nyári felniket a szezon végén, a téli kerekek felrakásakor érdemes megvizsgálni és felújításra vinni. Ekkor a szerkezeti és esztétikai hibák is orvosolhatók, a felni élete jelentősen meghosszabbítható, vagy teljesen új életet lehelhetünk egy régebbi garnitúrába. Az alumínium ugyan nem rozsdásodik, de a felületi oxidáció és a ráégett fékpor miatt a csillogását hamar elveszítheti. A téli kerekekre is figyeljünk oda, ha azok „csak” acéltárcsák, mivel itt a korrózió szerkezetileg is kikezdheti a kereket. A nem használt téli kerekek elsősorban nyári időszakban juthatnak el a szakemberekhez. Érdemes tehát mindig egy szezonnal előre gondolkodnunk, és közben a gumik állapotát is alaposan ellenőrizzük!
Profi felületkezelés
Az ipari minőségű felületkezelés a kerekek felújításakor biztosítja a tartós védelmet. A korrózió, oxidáció és a ráégett fékpor eltávolítása – oldószerrel és szemcseszórással –, majd az új bevonat, tehát a festékréteg felvitelével a felület tartós és szép marad. További védőréteg képezhető lakkozással, így növelhető a rétegvastagság és az ellenálló képesség. Különböző struktúrákat és különleges színeket lehet festeni, akár több réteg felhordásával. Nem csak kerékabroncsnál, de más fémszerkezeteknél, autóalkatrészeknél (például lengőkarok, féknyereg) is használják az SDMtech szakemberei.