A Superb a cseh márka zászlóshajója. Méretben, minőségben és most már a hajtáslánc terén is a csúcsot képviseli. Megérkezett a konnektoros hibrid verzió, a Superb iV.
Első osztály
A legnagyobb Škoda minden tekintetben óriási. Közel 4,9 méter hosszú, a vonalai végtelenül elegánsak, még kombi karosszériával is. Volt már nálunk dízel tesztautó, azóta felfrissítették a típust, de valami változatlan maradt: a Superb kívül-belül prémium minőségű nagyautó. LED-es lámpák, minimum 17 colos kerekek, krómcsíkok és sötét metálszínek adják a külső hangulatát. Belül pedig minden felület puha, megvilágított a lábtér és a kilincsek, felárért pedig hangulatfényt és bőrkárpitozást is kérhetünk. A Style
felszereltséghez már elektromos első üléseket is adnak, ami önmagában nem olyan nagy durranás. De az utasülés támlájának bal oldalára is került állítógomb. Ez azt jelenti, hogy ha jobb hátra ülünk be – ahogy egy sofőrös limuzinba –, akkor az alapesetben is túlzóan bőséges lábteret hátulról tovább tudjuk növelni. Ráadásul a háromzónás klíma a második
sorban is egyedileg szabályozható. Olyan luxust kapunk a cseh kombiban, amit egyébként a dubai üzletemberek a Rolls-Royce hátsó ülésén.
Jövőbe mutató
A kényelmi és funkcionális arzenál mellé eljött a hajtáslánc forradalma, itt az első hibrid Škoda. A VW Golf és Passat GTE rendszerét kapta meg a Superb – amit hamarosan az új Octaviában is viszont láthatunk. Miről is van szó? Adott az 1,4 literes TSI turbós benzinmotor, 156 lóerős teljesítménnyel. Melléépítették a 80 kW teljesítményű villanymotort,
majd utána egy hatsebességes DSG dupla kuplungos automata sebességváltót. A hibrid rendszer három fő „módban” működhet. Tisztán villamos üzemben, 0 emissziós villanyautóként a teljesen feltöltött akkumulátorokkal maximum 50 km-t tud megtenni, akár 140 km/h tempóig. Ez a hátsó ülések alá beépített, 13 kWh kapacitású akkupakk segítségével érhető el, ami hálózatról is tölthető. Hibrid módban a kocsi minden helyzetben a legoptimálisabb hajtásmódot választja ki. Így elinduláskor
elektromos hajtást használ, nagyobb gázadásnál rásegíthet a benzinmotor, majd egyenletes tempó mellett ismét villannyal gurulhatunk. Ennél a beállításnál „kényszeríthetjük” a rendszert, hogy töltse az akksikat. A sport módban pedig a két motor együttes teljesítményét használhatjuk ki, ami 204 lóerőt és 400 Nm nyomatékot jelent. Minden esetben az erősebb lassítás és fékezés energiáját visszatáplálja a hibrid rendszer a lítiumakkuba.
Zöld hétköznapok
Sokat mentünk a Superb iV-vel, hogy ráérezzünk a „hibridezés” ízére. Nagyon szimpatikus a csendes indulás és suhanás, amit a nagy akku miatt hosszú kilométereken keresztül élvezhetünk. Körülbelül kétszer átszelhetjük így a várost, vagy simán bejuthatunk az agglomerációból Győrbe pöfögés nélkül. Ha menet közben előznünk kell, a sport gombot érdemes megnyomni. Nem mintha anélkül nem lódulna meg az 1750 kilós kombi, de úgy másodpercek töredéke alatt elfelejthetjük a lassabb közlekedőket. A DSG váltó miatt az egész nem nyúlós és hangos, hanem egy klasszikus automata váltós autóhoz hasonló az élmény. Csak itt a csendes benzinmotor fogyasztása – ekkora teljesítmény mellett – 6 liter körül tartható. És ezzel eléri a dízelek gazdaságosságát. Az ára is annyi, csupán 300 ezer forinttal drágább egy 190 lóerős TDI-nél, kedvezmények nélkül 13,4 millió forint az induló ára. Amit nyerünk vele, hogy sok esetben tisztán elektromosan közlekedhetünk, és ezt 1 liter benzin árából tehetjük meg – ha otthon feltöltjük –, és csak a pótkerék tárolórekeszéről kell lemondanunk.