A Fiat 500 fogalom a miniautók között. De mi van akkor, ha a szerethető törpét kicsit több erővel, jobb futóművel és dögös külsővel ruházzuk fel? Innentől Abarth a neve!
Élő történelem
1949-et írunk, amikor Karl Abarth megalapította az Abarth és Társa vállalatot. A versenyautók építésével és sportkipufogórendszerekkel befutott cég hamarosan a Fiat anyacéggel is megállapodott és a tuningolt típusokat elkezdték forgalmazni. A háttérben jelentős sportsikereket elért márka autói között a legnépszerűbb az ötszázas, majd hatszázas alapjaira épített Abarth 595 és 695 verziók voltak. A siker receptje a kis tömeg és relatív nagy teljesítmény kombinációja mellett a sportos hang, és egyedi kiegészítők összessége volt. És az mostanáig is. A tesztautónk egy 70 éves jubileumi verzió, a cégalapítás emlékére kiadott 1949 darabos széria egyik példánya. A Monza 1958 zöld színe, szürke kerékívei és versenymatricázása, a mattfekete 17 colos papucsai, négy darab króm kipufogóvége és az állítható tetőspoilere tökéletesen egyedi stílust adnak a skorpió márkajelzéssel díszített csöppségnek.
Hang és lélek
Most felejtsünk el mindent, ami egy Fiat 500-ról eszünkbe jut. Képzeljük el, hogy bemászunk a Sabelt kagylóülésekbe, amik totálisan körülölelnek. Aztán elfordítjuk a kulcsot. Most csukjuk be a szemünket és adjuk át magunkat egy magasabb szintű élvezetnek. Egy kisautó ilyen hanggal?! Ebben a pillanatban eljött az idő a műszerfal ki emelt és legközelebbi pontján elérhető SPORT gomb megnyomására. És ekkor történik meg a bevésődés. Az egynégyes, négyhengeres, Garret turbóval lélegeztetett, a parányi orrba bepréselt fenevad és az aktív Record Monza kipufogó együtt zenél. Olyan, mint egy ’90es évekből visszarepített, 300 lóerős raliautó nyers, „repedtfazék” hangja. Most kell adnunk az első Gázfröccsöt… Aztán szem kinyit, előttünk egy óriási körben a műszeregység. Gyors információgyűjtés: hűtővíz rendben, üzemanyag van, Gerő stabil. Balra egy SPORT-műszer, turbónyomás 2 barig skálázva – ajaj! A többi nem is érdekes – 7 colos központi kijelző, digit klíma. Ami fontos, a jobb kezünk alá pakolt 5 sebességes (!), alumíniumgömbben végződő kézi váltó. Na, adjuk neki!
A végtelenbe
Ragadjuk meg a bőr és alcantara bevonatú, karbonbetétes kormányt – de rendesen – és gáz! A váltó mindig elsőre betalál a helyére, a pedálok úgy működnek, ahogy dirigálunk nekik. És jön a letaglózó, 5,9 kg/lóerő arány, a ráadás 250 Nm nyomatékkal megspékelve. Az űrhajósok érezhetik ezt a kilövéskor, ahogy belepréselődnek a passzentos kabinba rögzített ülésekbe. Ez egy katapult! A 6,7 másodperces 0– 100 sprint már papíron is ütős, de élőben, a rugalmassággal, az 1 bar felett kirobbanó hangorkánnal többet ad, mint egy „vényócas” behemót. Mert ez az aszfaltpattanás csak 1050 kg, és mégis 180 lóerős! A 695-tel alig lehet ésszel közlekedni, kívánja a nagy gázt. Nincs előzéses szituáció, ahol alulmaradna. Hármasban 50-től annyira húz, hogy a kormányt kirántja az ember kezéből, és mellé durva hangorgia jár. Egyedül a rossz út az ellenfél, mivel a Koni-Eibach gátlós sportfutómű nem az a ringatós fajta. Amikor viszont sima az út, hihetetlenül stabil az Abarth. Egy igazi utcai raliautó, ami után minden fej megfordul!
Nincs két egyforma
Az Abarth mindig az egyediségre törekedett. Annyi szín, motor, kiegészítő kombináció állítható össze, hogy nincs két ugyanolyan kocsi, ami kigördül a gyárból. Már az 595 „alapmodell” is 145 lóerős, őt követi a 165 lovas, immáron Garret turbóval szerelt változat. Ebből van Pista és Turismo verzió. A limitált – és kifutó – tesztautón kívül pedig 180 lóerővel kaphatóak a Competizione és Esseesse kivitelek. És mindegyikből van vászontetős változat is. Az árak kevesebb, mint 6 milliótól indulnak, egy 165 lovas Pista nagyjából 7 millióba kerül, egy csúcsváltozat pedig 10 millió fölé tornászható árcédulát is kaphat. Amúgy full Koni lengéscsillapítós futómű is rendelhető, ahogy önzáró diffi és Akrapovic kipufogó – kipróbálnám, mit tud az utóbbi két extra. Még a Brembo féknyergek színét is kiválaszthatjuk vagy akár kérhetünk piros biztonsági övet is. A lényeg viszont a nyers erőben, a minden megtett méteren kapott élvezetben rejlik. Amit megálmodott a skorpió jegyében született Carlo Abarth, azt 2020-ban is átélhetjük.