A Ford Puma egy született városi crossover sportos génekkel, megnyerő külsővel és részletekkel. Egy mildhibrid, ami meglep és mosolyra fakaszt.
Új formában
Az előző évezred végén a Ford a Fiesta alapjaira, Puma néven épített egy megfizethető kupét. A fiatalos kocsi sikert aratott a versenysportban – többek között Kőváry Barna ex-trabantos raliversenyző kormányzása alatt. 2020-ban egy kisméretű crossover formájában született újjá a Puma, ismét a Fiestára építkezve. A dizájn magáért beszél. Ívek, domborított sárvédők, izmos far és szúrós tekintet jellemzi. A fekete tetővel kombinált meggybordó – Lucid Red – tesztautó ST-line X felszereltségével járó fekete hűtőrács, sportos kötények és a 18 colos alufelnik álló helyzetben is ugrásra kész nagymacskának láttatják a Pumát. Alig 4,2 méteres hosszával igazán kompakt, mégis feltűnő jelenség az utakon.
Kihívásra felkészítve
Az egyre sűrűbb kis, városi „terepjárók” piacán egyre nehezebb ütős ajánlattal előrukkolni. Mit tud a Ford, amit a többiek nem? A látványos lemezruha alá is pakoltak ezt-azt. A Fiestából ismerős műszerfal a bevált receptet követi, ergonomikus, nagy kijelzős és variálható dizájnbetétekkel dobható fel. Lehet fa, zongora lakk vagy éppen – az ST-lineban – karbon hatású, megbolondítva piros csíkokkal itt-ott. Itt alapáras a sofőr előtti 12 colos LCD – Titanium szinten 390 ezerért, automatikusan vezérelt LED főfényszórókkal (kipróbáltuk, nélkülözhetetlen extra!) –, ami csodás grafikát kapott. Az üzemmódváltó ezzel együtt válik értékessé: ECO, Normál, Csúszós, Terep vagy Sport módban egyedi felület és látvány fogadja a pilótát. Igen, pilótát írtam. Mert a start-gomb megnyomására a háromhengeres, ezres visszafogottan kezd, majd az első métereken kiderül, többre is képes. A mi autónk 155 lóerős, mild-hibrid rendszere 220 Nm nyomtékával úgy lódítja meg – minden helyzetben – az alig 1300 kilós Pumát, mintha folyamatosan egy kihívást teljesítene: ő legyen a legfürgébb az úton.
Turbó+villany
A downsizing eljutott a csúcsára, a környezetvédelmi normák szigorodása kipréselte a gyártókból a maximumot. Adott az EURO 6.2-t teljesítő EcoBoost motor, megspékelve egy 48 voltos hibrid rásegítéssel – ami a „lassítási” energiát tárolja, majd gázadásra rendelkezésre bocsátja. Azért lassítási energia, mert már gázelvételre visszatermelünk, és ha rátaposunk a fékre, akkor a hidraulikus rendszer dolgozik. Az egész technika gyakorlatilag egy kis villanymotorból áll, ami mechanikusan szíjhajtással csatlakozik a főtengelyhez és villamos kötéssel a hátsó ülés alatti akkuhoz, ami tárolja a villanyt. Önállóan nem tud elektromosan közlekedni, de 2-5 decit a fogyasztáson, és ülésbe préselő érzést hoz bőven! Pont, amikor még a turbómotor csak éledne, akkor ad bele mindent a villanymotor. Ez a rendszer csupán 120 ezer forintért kérhető a 125 lóerős alapmotorhoz!
Napi öröm
Kipróbáltuk az alapmodellt, ami „csak” 170 Nm-t tud, hibrid kiegészítő nélkül, már az is üt. De a csúcsmodell nagyobbat. Minden út a bevásárlásba öröm, a hétvégi kirándulás a gyerkőcök mosolyával együtt élvezetté válik – legyen az út akár négyórás. Mert a Puma nagyon virgonc. Csak fokozza a helyzetet az alapból csendes utastér, amibe a sprinteknél a páratlan hengerek mormogása sportos hangulatot varázsol, ha éppen nem bömböl a B&O hifi. A 400 literes csomagtartó alá szerkesztett Megabox tárolóban akár a sáros kutyusunk is utazhat. Vagy az 50 kilóig terhelhető, műanyag, mosható, és lefolyónyílással is rendelkező üreg viheti a magas virágokat is költözéskor! Ha ilyenkor a négylábú a koszos mancsával elöl utazott, akkor pedig a mosógépben mosható, levehető üléshuzatok jönnek jól.
Versenyben
Ha nem győzött volna meg valakit gyorsaságával, praktikumával és szépségével a Puma, talán az ára megteszi. Az „alap” Titanium – klímával, 17 colos alufelnikkel, elektromosan behajtható és állítható tükrökkel – már 5,83 millió forintért, a mild-hibrid verzió alig 6 millióért rendelhető, 5 év garanciával. Ha fontos a digitklíma, króm kipufogóvég, 8+12 colos TFTkijelzők, színre fújt küszöbök, vezetéstámogatók garmadája és extra dinamika, akkor érdemes a tesztautóhoz hasonlót választani. Egy ilyen mérges Puma ST-line csúcsmodell nagyjából 7,58 millióért vezethető haza – mosolyogva.