Gázfröccs HASZNÁLT-TESZT: Mitsubishi ASX 1.6 2011

Barátságos japán

Győr+
2020.03.31. 17:47

Volt egyszer egy Mitsubishi ASX. Szelte az osztrák szerpentineket, cipelte a Billából a friss leberkäsét éjt nappallá téve, mígnem kis gazdája elküldte világot látni. Ekkor vetődött a mi országunkba.

Mindenes
A Mitsubishi független gyártóként egyedi modellpalettával és minden kontinensen az igényekhez igazított kínálattal rendelkezik. A kisméretű városi terepjárót ASX néven 2010­-ben mutatták be, és azóta is gyártják, sokszori apró vagy nagyobb módosítások után is. Tesztalanyunk egy 2011-­es gyártású darab. Lemezruhája időtálló formákból építkezik, nincsenek túlzó részletek rajta, élénk színben kimondottan vonzó jelenség, a tesztkocsi szürke színe pedig a nem hivalkodó választás. A karosszéria méretei visszafogottak, 4,4 méter alatti a hossza, mégis tekintélyes a helykínálat az utastérben, köszönhetően a magas építésnek. Csomagtere 400 literes, és bár lapos, de mély. Az első sorban kimondottan széles az utastér, a hátsó sorban pedig kiemelkedő a lábtér. Magasra kell ülni benne, ez az idősebb korosztálynak és a kisgyerekeseknek is előny – ezért is ilyen népszerű ez a kategória.

Még most is jó a fellépése

Elnyűhetetlen
A motor egy álom. A mai használt autós kínálatban mindenképpen, hiszen egy 1,6 literes szívó benzines motorról van szó. Új autóként szinte mindegy, mit vesz az ember, főleg, ha 5­6 évre tervez és 150 ezer kilométer alatti futásra. De egy közel 10 éves autónál a legfontosabb szempont az egyszerű technika megléte, és az ebből adódó – várhatóan – kedvező fenntartási, karbantartási költségek. Persze ne várjuk a turbó által adott ülésbe passzírozó nyomatékot, de a 117 lóerő és 154 Nm kombinációja könnyen mozgatja az alig 1,3 tonnás ASX­et. Nyilván igaz ez városi, elővárosi környezetben és két fővel. Telepakolva, a Bakony szerpentinjeit is megérzi a kis forgatónyomatékú motor, de nem mondanám alulmotorizáltnak. A fogyasztás 6–8,5 liter között alakul lábtól és forgalmi viszonyoktól függően. Egyébként a motorhang sportos, a váltó ugyan hosszú rúddal, de könnyen kapcsolható, viszont a hatodik fokozat hiánya sem teszi hosszú távú utazóautóvá a kis Mitsubishit. Ugyanakkor minden műszaki megoldása bevált konstrukció, 90 ezerhez közeli futásnál alig érezhető az elhasználódás.

A beltér áttekinthető, nem divatjamúlt

Belső
Szigorúbb ítéletet kell, hogy mondjunk az utastérről. Új korában sem volt igazán előremutató, de végül is a műszerfal funkcionális. Az egyszerűség itt előny, az anyaghasználatban és kopásállóságban kevésbé. Hiába puha a műszerfal teteje, sok a kopogós felület, és minden részlet egyszerű, nem túl kidolgozott. Jó hír ugyanakkor, hogy nem zörög, és egy évtized használat után is minden működik az autóban. A belső méretekkel kompenzálja minőségi gyengeségeit az ASX. Szolgáltatásokban természetesen nyújtja a kötelezőket: légzsákok, könyöklő, automatikus klíma, tempomat, USB port, színes info­kijelző (sofőr előtt) és bőrkormány

A hátsó sorban is elég a hely – a crossover előnye

Okos döntés
Az ASX futóműve, a tesztalanyunk 16 colos kerekeivel bizonyította, hogy egy magasabb építésű kocsinak sem kell sportfutóművet tervezni. A kényelem oltárán semmit nem kell beáldozni, mégsem billeg a felépítmény. A japán autók presztízse, és az ASX egyszerű technikája indokolja, hogy használt autóként számításba vegye az, akinek kell a tér, de elsősorban városi használatra keres egy kompakt méretű, divatos autót. Az ASX új ára 5,3–8 millió forint között van (egy­hatos motorral), a használtak pedig 2,5 milliótól indulnak. Ebből arra következtethetünk, hogy értéktartása átlag feletti. A tesztautónk kisebb futásteljesítménnyel, 3 millió forintot ér, tekintve, hogy osztrák származása és szervizei igazolhatók. Aki 15-­20 éves autóról vált és a bejáratott szerelőjét sem szeretné elhagyni, annak bátran ajánlható a típus, hiszen a javítása nem igényel speciális ismereteket és alkatrészigényt. Ettől függetlenül az ASX egy divatos, barátságos crossover, elérhető árban.

Jó választás a használtpiacon – bár nem olcsó

ÉRTÉKELÉS
Helykínálat: 4+
Minőség: 3+
Megbízhatóság: 5+
Motor-­váltó: 4+
Futómű-­fék: 4+
Ár-­érték: 4+
ÖSSZESEN: 4+
Az értékelést a típus kategóriájában értve, az elhasználódás és szubjektív benyomások alapján tesszük.

Kapcsolódó témák: #Gázfröccs | #Használtautó | #Teszt |