Gázfröccs technika: Részecskeszűrő és katalizátortisztítás a Turbo-Tecnél

Professzionális részecskeszűrő és katalizátortisztítás a Turbo-tecnél

Győr+
2021.04.10. 15:18

A jelenleg forgalomban lévő EURO 5 és a szigorúbb kipufogógáz-előírást teljesítő dízel gépjárművek mindegyikében nélkülözhetetlen a kipufogógázutánkezelés. Magát a kipufogógázt szűrni kell, hogy a gépkocsik teljesíteni tudják a normát, tisztább üzeműek legyenek. De mi történik a megkötött káros anyagokkal, meddig tart a szűrők élete?

Mi szűr?
A szűrést végezheti részecskeszűrő vagy SCR-katalizátor, a regenerálás pedig akár adalékok befecskendezésével – például AD-BLUE – vagy magának az üzemanyagnak a többlet-befecskendezésével oldható meg. Nyilván ha hozzáadunk egy alkatrészt a rendszerhez, akkor a hibaforrások
száma is növekedni fog. Amikor a szűrőnk teszi a dolgát és blokkolja (csökkenti) a károsanyag-kibocsátást, akkor részecskék rakódnak le a szűrőben, melynek valamikor távoznia kell. Korábban nem volt fellelhető a piacon hatékony megoldás a tisztításra, és joggal tartottak az autótulajdonosok a meghibásodástól, hiszen egy gyári egység cseréje több százezer forintos tétel – még mindig. A közszájon forgó „kiütés” vagy kifúrás pedig több szempontból aggályos. Először is illegális, 2021. februártól nálunk is, csakúgy, mint több EU-s országban, komoly pénzbüntetést von maga után. Továbbá egy „üres” rendszerű gépjármű komoly környezetkárosítást okoz. Ezek alapján tartósság és költség szempontjából is a professzionális tisztítási eljárás a legcélravezetőbb.

Az eltömődésért felelős korom

Tisztítás
A tisztítási folyamat során egy speciális berendezést használunk, amely vízbázisú folyadékkal, magas nyomáson tisztítja a szűrőket. A gép a tisztítási folyamat előtt megvizsgálja a szűrő állapotát, így látjuk annak telítettségi szintjét. Az eltömődöttség mértékéből kiindulva tudjuk befolyásolni a tisztítási program tulajdonságait. Például egy közepesen telítődött szűrőt először megvizsgálunk, majd 18 alkalommal 4 bar nyomással 60 Celsius-fokos vízzel, lökéshullámszerűen tisztítunk, majd egy órán keresztül szárítunk. A program befejeztével újra vizsgálja a berendezés az eltömődöttségi szintet, és ha az érték megfelel a gyári értéknek, akkor nagy biztonsággal mondhatjuk, hogy a munkát elvégeztük. Fontos megemlíteni, hogy egy tisztított, gyári szűrő hatásfoka és megbízhatósága jóval magasabb, mint a piacon alkatrész-nagykereskedőktől megvásárolható utángyártotté, esetleg silány másolaté.

Egy “kiütött” DPF szűrő – ILLEGÁLIS

Mit, hogyan, hol
A tisztításnak egyetlen feltétele, hogy a szűrő sértetlen állapotban kell, hogy a hozzánk kerüljön. Mechanikus károsodást, mint például olvadást vagy komolyabb repedést nem lehetséges helyreállítani. Amennyiben ilyen jellegű problémával állunk szemben, akkor magát a szűrőbetétet tudjuk cserélni gyári, magas minőségű kerámiára. Sajnos ez egy nagyobb költséggel jár, mint a tisztítás, de még mindig kedvezőbb árú beavatkozás, mint egy komplett gyári egység vásárlása – és legális, nem úgy, mint a „kiütés”. A tisztítást Győrben végezzük, és az alkatrész érkezésének napján el is készülünk vele. Fontos, hogy a diagnosztikát az autószerelőnek kell elvégeznie, hiszen attól még, hogy a hibaüzenet a műszerfalon a részecskeszűrőre utal, lehet, hogy az alaphibát a motor egyéb egységei okozzák. Amint a szakember megbizonyosodik arról, hogy a részecskeszűrő a hiba (hibakód) okozója, a tisztítással vagy betétcserével mi következünk. (x)

Egy új betéttel ellátott szűrő-egység
Kapcsolódó témák: #Gázfröccs | #technika |