A kompakt kategória királya nyolcadik generációjához érkezett. A Volkswagen Golf sokat fejlődött, főleg szolgáltatásaival és finom részletekkel emelkedik ki elődei árnyékából – új szemlélettel, a jövő autózására felkészítve.
Van múltja
Amikor édesapám megvette a használt Golf IIIasát egy olyan autóba ülhettünk, ami minőségben, megbízhatóságban mércének számított. Később egy új Golf IV-es tulajdonosa lett, amit én is sokat vezettem. Az a széria azért volt jobb a konkurenseknél, mert minden szempontból luxust hozott a „hétköznapi” kategóriába. Azóta a VW feljebb pozicionálta magát, és sokban megközelíti vagy eléri a prémium márkákat. Ám az erős verseny ennél többet kíván egy kategóriateremtőtől. A kocsi külsőre hozza a „Golf” formát, de könnyedebb elődjénél, keskenyebb fényszóróit laposabbnak, sportosnak láttatják. A Golf méretei alig változtak, a 4,3 méteres hossz éppen elég mindenre, 4+1 főnek, 380 liter csomagnak, miközben a karosszéria átlátható és könnyű vele parkolni.
A jövőbe tekint
A nyolcas Golf hagyományai mellett választ ad a jövő kihívásaira. Beülve a kompaktok között legjobbnak számító első ülésbe, egy más világ fogad. Két kijelző: az egyik a kormány mögött, a másik a középkonzolon kicsit felém fordítva. Michael Knight is megirigyelné a nagy felbontású egérmozit – neki még CRT jutott. Alatta az érintőcsúszkák, még lejjebb a gyors elérést adó érintőpanel – menet-mód, parkolás, klíma, vezetéstámogató rendszerek gombjaival. Egyszerűsége, finoman kidolgozott kezelhetősége mutatják, hogy erre lehet építkezni. Akkor is, ha már csak néha kell a kormánykereket megmarkolnunk, mert átveszi a gép az irányítást – akár KITT. Ráadásul opciósan elérhető a head-up display, ami közvetlenül elénk, a szélvédőre vetíti a legfontosabb infókat. A klíma háromzónás is lehet, ahogy a tesztautóban, és ülés-, kormányfűtés is elérhető az érintőképernyőről. Amin egyébként a legfrissebb fedélzeti szoftver fut, ami frissíthető. Az autó hardveresen pedig járművek vagy útmenti aktív egységek közötti (Car2X) kommunikációra is képes. Ez majdnem olyan biztonsági rendszer (lesz), mint amit a repülésben használnak: minden mozgó és fix pont tud egymásról, sőt, akár extra információkat tud adni – például egy veszélyes elterelést előre jelez, online.
A lényeg változatlan
A Golf életérzés viszont nem változott. Sokan mondják, annyira tökéletes, hogy már unalmas. Ezzel vitatkoznék. Az alapáras LED-fényszórók, a válaszható ergoActive ülések, utastéri hangulatfények, akár 19 colos alufelnik és a panoráma üvegtető csak egy-két tétel, amiből csemegézhetünk az extralistáról. Tehát már a testreszabhatóság is izgalmas. Aztán ott a tökélyre fejlesztett 1.5 TSI benzinmotor, ami nagyon jól megy, közben alig 6 literrel beéri, négyhengeres, szép hangja van, és egy korrekt manuális váltóval társították – de mild hibridként kérhető DSG automatával. A technika benne van, hiszen tud extra takarékos Miller ciklusban működni, és hengerlekapcsolással is deciket spórol. Minden burkolat, anyag látványra és tapintásra is hibátlan, a futómű nagyon jól hangolt, pedig a tesztautó csatolt lengőkaros. A multilink 150 lóerő felett jár. Van ebből is három lehetőség – a 110 lovas ezres TSI és a 115 lovas alap TDI mellett –, mégpedig a 150 lóerős TSI, az eTSI (mild hibrid) és az erősebb TDI. Ezek mind jó alternatívák, de bevallom, ez a közepes motorizáltság is jól áll a Golfnak.
Miért Ő?
A Golfba most is olyan beülni, mint 15 éve a négyesbe. Érezni rajta, hogy ezt nem két évre tervezték, jövőálló. Ha zavarja a prémiumautós márkajelzés, de a legjobbra vágyik, még mindig a Golf a legjobb választás. És mivel 6 millió forint alatt van az induló listaára, nem is megfizethetetlen. Egy közepesen felszerelt, sok vezetéstámogató és kényelmi extrával megpakolt, erősebb 1.5 TSI Life 8,3 millió forint. Enynyibe kerül a legjobb kompakt. És pont.