A Passat 35 millió eladott darabszámmal a középkategória királya. Az elsőséghez azonban nem elég a hírnév, a legjobbnak kell lenni. A frissített modell mindenben jobb elődjénél, és kezd önállósodni…
Tökélyre fejlesztve
A Volkswagen a Passat új verziójának fejlesztésénél finoman nyúlt a formához, és tökéletesítette a technikát. Az orrán, az alapáron LED-es fényszóró és hűtőrács egyben van, akár egy Touragen. A lökhárító R-line csomag nélkül is sportos, a kerekek szebbek, és nagyobb a színválaszték is. Bent folytatódik a frissülése. Eltűnt az analóg óra, az infotainment kijelzője nagyobb lett, és van fizikai gomb is alatta. Az utastér továbbra is kivételesen tágas és kényelmes, főként az ergoComfort ülésekkel. A csomagtartó 650 literes, ami alá még teljes értékű alufelni is befér. Az újratervezett háromküllős kormányról mindent tudunk vezérelni, telefonunkat akár vezeték nélkül is tölthetjük. És a jövőben sosem lesz olyan, hogy otthon hagyott kulcsunk miatt nem tudunk indulni: párosíthatjuk autónkat a mobilunkhoz, így azzal is nyithatóvá válik.
Ön vezető?
A Passatban alapáron benne van minden, ami az autonóm funkciókhoz kell. Nem kell aggódnia, ön marad a sofőr, teljes felelősséggel, de amit egy gép megtehet a maximális biztonság és kényelem biztosítására, azt a Passat megteszi. Az iQ.Drive technológia része az adaptív tempomat. A tesztautóval megtett sok autópályás kilométer után sem fáradtam el, mert a Travel Assist néven kapott rendszer automata váltóval párosítva 0–210 km/h közötti tempóban tudja tartani a sebességet. Követi az előttünk haladó autót, ha kell, lassít, gyorsít, vészfékez, megáll és elindul – a dugóban is. A sávtartó tökéletesen érzékeli az úttestet, és finom kormánymozdulatokkal középen is tartja a kocsit: megtapasztaljuk a „robotautó” élményt – annak jó értelmében. Nem azt éreztem, hogy kiveszik az irányítást a kezemből, hanem tehermentesít az autó, és ha kell, gyorsabban reagál, mint én. Kicsit ahhoz hasonló érzés, amikor a gyermekünk felnő és szülőként még mindig „uralni” szeretnénk, pedig már okosabb, gyorsabb nálunk. És jobban is lát. Ebben nekünk is segít az aktív fényszóróvezérlés, ami a szembejövőt vagy utolért autót érzékelve, leveszi a nappali világosságot adó távfényt.
Tiszta üzem
A VW Passat korábban megszokott gazdag motorkínálata mit sem változott. Az induló modell 1,5 literes TSI motort kap 150 lóerővel és kézi váltóval, majd jön a kétliteres, 190 lóerős, turbóbenzines, aztán a bevált 2 literes erőforrás új generációja, ami takarékosabb és tisztább (150, 190 és 240 ló erővel). A tesztautónkban egy 190 lóerős, gázolajos motor dohogott, 7 sebességes DSG váltóval párosítva. Mindig meglep az óriási, 400 Nm nyomaték ereje, és hogy a 4motion összkerékhajtás mennyire kell a nagy teljesítményű motorokhoz – ebben nem volt. Ugyan boldogul az első tengely az erővel, de bizony fel-felvillan a kipörgésgátló, jelezve, hogy vissza kell vennie egy kicsit a teljesítményből. Ugyanez 4 kerékre terhelve még erőteljesebb meglódulást eredményezne. Így sem kell szégyenkezni a Passattal, sőt, a tökéletes hangszigetelés miatt, állandó stresszt csak a sebességmérő óra figyelése jelenthet. És ott a futómű. A 18 colos felnikre szerelt téli gumikon úgy gurul és rugózik, kanyarban tartja a másfél tonnás tömeget, mintha legalább 200 kilóval könnyebb lenne, miközben a rugók helyén a német utak beépített karakterisztikája futna. Jöhet kátyú, nyomvályú vagy útfelbontás, a Passat suhan akár egy légrugós Phaeton.
Verdict
Létezik az elsőkre nehezedő teher, ami lelkileg megtörheti a legjobbakat is. A VW magabiztosságán viszont nem esett csorba, ismét tökéleteshez közeli autót alkottak. Természetesen ennek van ára, hiszen 10 millió forintról indul az új Passat Variant Business – korábbi Comfortline –, a tesztautó DSG váltós dízelként 12 körül rendelhető. Azonban még így is a prémium márkák árai alatt marad, pedig minden másban eléri őket. Én úgy gondolom, Wolfsburgban úgy gondolták, hogy önök is ezt gondolják.