Hatalmas sorok kígyóznak napok óta a benzinkutak környékén. Mindenki pánikszerűen tankolna, pedig információink alapján a kutak el vannak látva üzemanyaggal. Hogy mit tartogathatnak a következő hetek, azt Bujdos Esztertől, a holtankoljak.hu ügyvezetőjétől kérdeztük meg.
Jelenleg a hazai kutakon üzemanyag árstop van. Ez azt jelenti, hogy 480 forintos áron tankolhatunk. Az utóbbi napokban viszont eddig nem tapasztalt pánikhangulat lengi körül a benzinkutak környékét.
“A kiváltó ok múlt hét hétfőig vezethető vissza, ekkor fagyasztották be ugyanis a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát “ – fogalmazott Bujdos Eszter. Hozzátette, a probléma abból eredeztethető, hogy hazánk üzemanyag ellátásának 30%-át eddig importból oldottuk meg, a többit a 70%-ot a magyar olajfinomító szolgálta ki. Jelenleg a külföldi nagykereskedők csak veszteség árán tudnak üzemanyagot eladni, erre reagálva először csak korlátozták, mára pedig szinte teljesen megszüntették az értékesítésüket. Ez a 30%-os növekedés most ráomlott a magyar vállalatra, amely próbál eleget tenni a keresletnek, de ez azt eredményezi, hogy bizonyos kutak lefogynak, hiszen nem tudnak olyan ütemben szállítani, ahogy az igények diktálnák.
Már közel 150 kútnak kellett bezárni az üzemanyag hiány miatt, de a szakértő szerint ez a szám a következő időszakban várhatóan a duplájára emelkedik majd. Jelenleg minden 4. benzinkutat érint ez az állapot, amin az sem segít, hogy az emberek rohamos pániktankolásba kezdtek.
A holtankoljak.hu ügyvezetője kérdésünkre kiemelte, nincs szükség arra, hogy betárazzunk üzemanyagból, hiszen az ellátás folyamatos. Az igényeket viszont nem csak a megnövekedett tankolási kedv tetézi, hanem az árstop is. Európán belül Magyarországon a legolcsóbb az üzemanyag, így megéri nálunk tankolni a külföldi állampolgároknak is. Sokan érkeznek ilyen céllal hozzánk, de a tranzitforgalom, és a mezőgazdasági járművek is megnehezítik a helyzetet. Ha egy vállalkozó vagy gazda hivatalosan a MOL-tól szerzi be az üzemanyagot, akkor nem vonatkozik rá a 480 forintos literenkénti ár. A benzin esetében 100, a dieselnél pedig 180 forintos többletköltséggel kell számolnia. Érthető tehát, hogy megpróbálnak a kutakon tankolni, ám ez jelenleg a lakossági felhasználás terhére történik.
Adódik a kérdés, hogy akkor mi lehet a megoldás? Bujdos Eszter kiemelte, a központi segítségnyújtás már elkezdődött, folyamatos az egyeztetés a Független Benzinkutak Szövetsége és az Innovációs és Technológiai Minisztérium között. A szabályozás várhatóan hamarosan összeáll, ami remélhetőleg megoldást kínál majd a jelenleg fennálló problémákra.
Ezzel egyidejűleg azonban fontos szem előtt tartani, hogy a magasabb üzemanyagárak nem fognak egyhamar csökkenni, és az árstop után hazánkban is tapasztalható lesz majd az emelkedés. Ennek üteme, és mértéke egyelőre még nincs egyértelműen megfogalmazva, hiszen május 15-ig még élnek a jelenleg érvényes hatósági árak.
A teljes beszélgetést itt hallgathatja meg: