A Continental India elnök-vezérigazgatója tartott előadást a SZE-n

Győr+
2024.05.21. 17:08

„2050-re túlnyomórészt elektromos autók fognak járni az utakon” – jelentette ki Prashanth Doreswamy, a Continental India elnök-vezérigazgatója a győri Széchenyi István Egyetem hallgatóinak és oktatóinak tartott online előadásában. A világ egyik vezető autóipari beszállító cégének leányvállalatát irányító szakember az elektromobilitás kihívásairól és jövőjéről beszélt.

A magas színvonalú akadémiai élet és az iparral fenntartott szoros kapcsolat jegyében a Széchenyi-egyetem rendszeresen szervez olyan előadásokat, amelyeket a gazdaság és a vállalati szféra jelentős szereplői tartanak. Az elektromobilitás globális fejlődése és az autóipar változása aktuális és népszerű témának bizonyult, hiszen a Continental India vezetőjének prezentációján közel százan vettek részt – hallgatók és oktatók egyaránt.

A virtuálisan megtartott programon dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese az autóipar és a feldolgozóipar meghatározó alakjaként mutatta be Prashanth Doreswamy-t, aki jövőbemutató hozzáállással és a kiválóság iránti rendíthetetlen elkötelezettséggel irányítja a Continental indiai vállalatát. „Kivételes vezetői tevékenységének elismeréseként Doreswamy úr több ipari kitüntetést is átvehetett az elmúlt években, így az „India ipari ikonja” díjat 2023-ban, az „Az indiai gyártóipar sztárjai” díjat és az „Ázsia ígéretes üzleti vezetője” díjat 2021-ben és 2022-ben is” – tette hozzá az egyetem elnökhelyettese.

A cégvezető előadásában az autóipar fejlődéséről beszélt, kiemelve, hogy az elmúlt években megváltoztak a fogyasztói igények, ez pedig számos technológiai újítást hívott elő. Hozzátette: napjainkban közel 1,3 milliárd autó van használatban világszerte, ezzel pedig a járműipar adja a globális GDP termelés legnagyobb részét, ugyanakkor ez a szektor az egyik legtöbb szén-dioxidot kibocsátó ipari szereplő is. „A környezeti hatások csökkentése iránti elkötelezettség az egyik oka annak, hogy tavaly a megvásárolt autók 7 százaléka volt elektromos, 2030-ra várhatóan minden ötödik eladott jármű lesz az, és a számok folyamatosan emelkednek. A legnagyobb részesedése ebből Kínának van, aki 2023-ban a globálisan értékesített elektromos járművek 60 százalékát gyártotta” – részletezte Prashanth Doreswamy.

A szakember szerint 2030-ra a forgalomban lévő járművek 30 százaléka lesz elektromos, 2040-re jelentősen lecsökken a belsőégésű motorgyártás, 2050-re pedig túlnyomórészt szén-dioxid-kibocsátást mellőző autókkal közlekedünk majd. Ahhoz azonban, hogy ez valósággá válhasson, három dologra van szükség: technológiai fejlesztésekre, a fogyasztói szokások megváltozására és nemzetközi szintű szabályozásokra. Egyre többen figyelnek oda a karbonlábnyomuk csökkentésére, az elektromos járművek pedig fenntartható alternatívaként szolgálnak számukra a hagyományos benzinmotoros járművekkel szemben. Emellett az üzemanyag emelkedő ára és a tudatosabb energiafelhasználás igénye is a zöld járművek mellett szól – tette hozzá.

A Continental India elnök-vezérigazgatója az elektromos járművek és a működésükhöz elengedhetetlen akkumulátorok gyártásának veszélyeiről és kihívásairól is értekezett, különös tekintettel a nyersanyagok bányászásának nehézségeire és az újrahasznosítás megoldásának kérdéseire. Ugyanakkor kiemelte: egy jármű teljes élettartamát nézve az elektromos autóknak csupán gyártáskor magas a szén-dioxid-kibocsátásuk, míg a hagyományos közlekedési eszközök használatuk teljes időtartama alatt szennyezik a környezetet. „Tudatosan kell gondolkoznunk a jövő igényeit figyelembe véve, hiszen az autógyártás egy olyan hatalmas ellátásilánc-hálózatot üzemeltet, aminek el kell mozdulnia a hagyományos üzemanyagoktól egy fenntarthatóbb energiatermelésű alternatíva felé” – jelentette ki.

Szöveg: Széchenyi István Egyetem