2021. január 1-től sok más jogszabállyal együtt az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás szabályozása is módosul, melynek legfőbb célja a fogyasztók érdekeinek minél szélesebb körű szolgálata. Ennek okán következő sorozatunkban a kötelező jótállásra vonatkozó rendelkezések legfontosabb változásait vesszük sorra, hogy naprakészek legyünk fogyasztói jogainkat illetően.
Igen lényeges, hogy az eddigi egységes 1 év kötelező jótállás helyett egy sávos rendszer kerül bevezetésre, ami azt jelenti, hogy a 10-100 ezer forint értékű, kötelező jótállás alá eső termékek esetében a jótállási idő egy év marad, a 100-250 ezer forint értékűeké két év, a drágábbaké három év lesz.
Bővül a kötelező jótállás hatálya alá eső termékek köre, többek között a 10 ezer Ft feletti értékű nyílászárókkal, riasztóberendezésekkel, napelemes rendszerekkel, játék e-rollerekkel stb.
Ha a kötelező jótállás hatálya alá eső termék első meghibásodása esetén megállapítható, hogy a termék javíthatatlan, a vállalkozás köteles azt 8 napon belül cserélni vagy, ha a csere nem lehetséges, akkor 8 napon belül a termék vételárát visszatéríteni. Ez alól azonban vannak kivételek, így például: az autók, elektromos kerékpárok, motorkerékpárok, stb.
Ha a kötelező jótállás hatálya alá eső termék 30 napon belül nem javítható, a vállalkozás köteles azt 8 napon belül cserélni vagy, ha a csere nem lehetséges, akkor 8 napon belül a termék vételárát visszatéríteni. Ez alól azonban vannak kivételek, így például: az autók, elektromos kerékpárok, motorkerékpárok, stb.
Ha három javítást követően a kötelező jótállás hatálya alá eső termék ismételten meghibásodik, akkor a vállalkozás köteles a terméket 8 napon belül cserélni vagy, ha a csere nem lehetséges, a vételárat visszatéríteni. A kivételek itt is érvényesek.
Ha a javítás ideje a 15 napot meghaladja, akkor a vállalkozás legkésőbb a 15. napon köteles erről tájékoztatni a fogyasztót.
A javítás a 15 napot ugyan meghaladhatja, ha erről a fogyasztót a vállalkozás előzetesen értesíti, azonban a 30 napot nem lépheti túl, mivel azt követően a vállalkozás köteles 8 napon belül a terméket cserélni vagy annak vételárát visszafizetni.
Azon termékek esetében, melyeknél beszerelés szükséges, ha az üzembe helyezést a fogyasztó a vásárlást követő 6 hónapon túl teszi meg, a jótállás kezdő időpontja a termék kézhezvételének/vásárlásának napja.
Az új digitális lehetőségekhez alkalmazkodva a vállalkozás elektronikus úton (pl.: e-mail, applikáció stb.) is átadhatja a jótállási jegyet a fogyasztónak.
A fogyasztó részére elektronikusan átadott számla lehet egyúttal jótállási jegy, amennyiben tartalmazza a jótállási jegy jogszabályban rögzített kötelező tartalmi elemeit.
A vállalkozás a jótállási jegy elektronikus úton való átadására legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon köteles.
Az elektronikus jótállási jegyet a következő módokon adhatja át a vállalkozás a fogyasztónak:
- elektronikus levél (e-mail),
- a felhasználói fiókban történő elhelyezés,
- letöltési lehetőség vagy applikáció útján történő biztosítás.
Ha a vállalkozás a jótállási jegyet elektronikus dokumentumként nem közvetlen megküldéssel adja át, hanem letöltést biztosító elérési cím formájában bocsátja azt a fogyasztó rendelkezésére, akkor az elektronikus jótállási jegy letölthetőségét a jótállási idő végéig nem szüntetheti meg, a letöltési cím elérhetőségét biztosítania kell.
A hagyományos offline, azaz üzletben történő vásárlás esetén a vállalkozás választása szerint papír alapon és online is átadhatja a jótállási jegyet.
Ha a vállalkozás elektronikus úton kívánja a jótállási jegyet a fogyasztó részére átadni, azonban a fogyasztó annak papír alapú átadását kéri, akkor a vállalkozás köteles a jótállási jegyet papír alapon is biztosítani.
Az esetleges visszaélések lehetőségét csökkenti az a módosítás, hogy a papír alapú jótállási jegynek tartalmaznia kell a vállalkozás bélyegzőlenyomatát és a kiállítás során a vállalkozás képviseletében eljáró személy aláírását is, e-jótállási jegy esetén pedig az elektronikus aláírást.
A termék csomagolásának megőrzése nem lehet feltétele a jótállási igény érvényesítésének.
Meghatározásra került a vállalkozás által a fogyasztó rendelkezésére bocsátandó szakvélemény kötelező tartalmi elemei, ami abban az esetben szükséges, ha a vállalkozás a fogyasztó jótállási igényének teljesítését el kívánja utasítani. A szakvéleménynek tartalmaznia kell többek között a fogyasztó kifogását, a vizsgálati módszereket, a vizsgálat indokolással ellátott megállapításait stb.
Az új szabályozás alapján a termék kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a terméket a felmerült hiba miatt rendeltetésszerűen használni nem tudta.
A fogyasztó a jótállási igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén, és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti.
Ha a fogyasztó jótállási igényét érvényesítendő a szervizt keresi fel, úgy a szerviz köteles a kereskedőt mindenről tájékoztatni annak érdekében, hogy a kereskedő a fogyasztóval szembeni jogszabályi kötelezettségeinek eleget tehessen. Erősödik tehát a szerviz és a kereskedő közötti kommunikáció.
A fogyasztói jogok védelme érdekében a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörei kibővítésre kerültek, így a módosult, illetve újonnan bevezetett jogszabályi rendelkezések betartását is vizsgálhatja.
Fontos hangsúlyozni, hogy az új szabályozás kizárólag azon tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, melyek vásárlására 2021. január 1. 00:01-től kerül sor. Az ezen határidő előtt vásárolt kötelező jótállás hatálya alá eső termékeknél a „régi” szabályozás az irányadó.
Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Győrben
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a győrieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen, – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó, – Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.
Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.
Elérhetőségek:
9022 Győr, Bajcsy–Zsilinszky u. 44 sz., 2.em., 202.
Tel: +36 30 891 6625
E-mail: [email protected]
Nyitvatartás:
Hétfő: 12:00-16:00
Kedd: 9:00-13:00
Szerda: Zárva
Csütörtök: 12:00-16:00
Péntek: 9:00-13:00
www.fogyasztovedok.hu