Ónodi Eszter Jászai Mari-díjas színművész, a 2000-ben készült Meseautó Kovács Verája volt a Győr+ Filmklub vendége. Farkas Mónika az eredeti filmről, a pandémiás időszakról és arról beszélgetett a művésznővel, hogy ő hogyan élte meg a film születését.
Gaál Béla 1934-es alkotása a hazai filmtörténet legbájosabb klasszikusa Perczel Zitával és Törzs Jenővel a főszerepben, melyet május 21-én 19.30-tól vetít a Győr+ Televízió. A film máig az egyik legnagyobb magyar közönségsiker, melynek több remake-je is készült, legutóbb 2000-ban, Ónody Eszterrel és Stóhl Andrással a főszerepben.
Ön szerint mennyire volt naiva Perczel Zita Kovács Verája?
Én nem tartom őt annyira naiv figurának, abban a korszakban a karakter leírása a színésznőknek az volt, hogy legyenek szép, ártatlan, kedves naívák. Azt gondolom, hogy a Perczel Zita által formált karakternél ő jóval okosabb volt, különbözött az akkori kor filmjeinek női főszereplőtől. Talpraesett, karakán volt, nem az eseményekkel sodródó ártatlan naíva. Ennek a karakternek Perczel Zita nagyon jól megfelelt. Olyan tehetség, akit az utókor is, az első élvonalbeli színésznők között fogja jegyezni.
Jellemző a magyar filmgyártásra, hogy olyan mint egy mese: a kisember elindul és elnyeri a megérdemelt boldogságot?
Egy film a jó forgatókönyvvel kezdődik, egy jó sztori, jól megírva, jól elmesélve akár a kisember története is lehet, ahogy a siker felé halad. Az sem árt, ha a történet rezonál arra a korra, amelyben készül. Ez egy hálás történet, egy sztori a kisember diadalútjáról.
Mi volt az ön számára a pandémia tanulsága?
A szakmánk eddig sem a kiszámíthatóságról volt híres, most még nagyobb rugalmasságot, naprakészséget igényelt. Még kiszolgáltatottabb lettünk, még több bátorsággal, nyitottsággal, kreativitással kell nekünk, színészeknek rendelkezésre állni, mert ez a másfél év bebizonyította, hogy hajszálon lóg a történet, amiben mi benne vagyunk.
Készült B tervvel?
Komolyabb B tervet nem forgattam a fejemben, de a pandémiának köszönhetem, mivel volt időm, bekerültem egy zenekarba. Az Ónodi Eszter & the Open Pub lett a nevünk. Ez egy új lehetőség az életemben, nagyon izgalmas, folyik a lemezfelvétel, összejárunk, és ősszel lesz a lemezbemutatónk.
A 2000-ben forgatott Meseautót, Kabay Barna rendezte, amely az 1934-es Meseautó című filmet dolgozza fel. Eszter és Stolh András mellett feltűnik Bajor Imre, Kern András és Molnár Piroska. A filmet az 1934-es változat 66. évfordulóján mutatták be.
Izgalmas feladat volt, hogy az 1934-es filmnek a szereplői, a környezete, hogyan tudnak megjelenni a 2000-es években. Volt némi áthallás. Nagyon újszerű lehelete volt a filmnek. A történet tükröt tudott tartani az akkori magyar valóságnak. Egy új műfajt próbáltak ezzel a mozival meghonosítani, a kommersz, népszerű, közönségfilmet.
Milyen volt a fogadtatása?
Vegyes. A közönség engem még mindig a Meseautó főszereplőjével azonosít, de a szakma lehúzta. A film rengeteg gyerekbetegségtől szenvedett, ez a műfaj akkor még nem volt divatban, a film készítői még nem tudták pontosan, hogyan kell megcsinálni egy ilyen mozit, hiszen nagyon sok elvárásnak kellett megfelelni. Elárulom, nem olyan régen újranéztem. Bájosnak találtam, de biztos, hogy az idő megszépítette, nosztalgiával vegyes szeretet lengte körül azt az estémet, és újra rá tudtam csodálkozni.
A filmről korábban ITT írtunk.
A teljes beszélgetés itt hallhatható meg: