A digitális vagy a jelenléti oktatás az út a jövő generációi számára? A diákok melyik lehetőséget részesítik előnyben? Egy hibrid rendszer kidolgozása jelentheti a megoldást? A COVID-19-narratívák és a tanulás jövőjéről tartott előadást dr. Setényi János oktatáskutató, a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézet vezetője az MCC Győri Képzési Központjában kedden este.
Az elmúlt két esztendőben a koronavírus-járvány miatt az intézmények rákényszerültek a digitális oktatásra. A pandémia komoly hatással volt mind a tanárokra, mind pedig a diákokra. Drasztikus változások történtek, s minden valószínűség szerint történnek a következő években is a tanulás, illetve az oktatás terén.
,,A pandémia miatt a tanulás hazaköltözött, egy másik helyen zajlott majdnem másfél évig az egész világon. Ez egy drámai lecke, nagyon sokat tanultunk belőle – fogalmazott dr. Setényi János. – Olyan fejlődő digitális technológiáink vannak, amelyek megkérdőjelezik a hagyományos iskolarendszer létét, ugyanakkor nagyon súlyos érvek szólnak amellett, fenntartsuk az iskolákat. Ezen a vékony pallón egyensúlyoz a fél világ, köztük Magyarország is.“
Nagy kérdés, hogy vajon egy hibrid rendszer fenntartható-e az iskolákban? Tehát, hogy bizonyos napokon bemennek az iskolába a diákok, bizonyos napokon pedig otthonról tanulnak.
,,Az oktatáspolitikusok és a döntéshozók egyaránt a hibridről beszélnek. Mindenütt ez a kulcsszó. Nem mindegy viszont, hogy az arányok miként alakulnak. A felnőtt oktatás ebből a szempontból rugalmasabb, az általános iskolás pedig kevésbé. Az oktatás egy sok missziót teljesítő, komplex rendszer, nemcsak pedagógiáról, tanulásról meg vizsgákról szól” – tette hozzá a szakember.
Dr. Fekete Dávid, az MCC győri központjának regionális képviseletvezetője hangsúlyozta, a rendezvénysorozaton belül igyekeznek minden előadáson valamilyen aktuális témát feldolgozni.
,,A Covid különösen kihatott az oktatás, a tanulás kérdésére. Dr. Setényi János személyében sikerült ennek a területnek az egyik legkomolyabb szakértőjét elhívnunk – mondta dr. Fekete Dávid. – Én is mint egyetemi oktató látom, hogy a koronavírus-helyzet után csomó mindent más módszer alapján csinálunk majd. Talán jobban alkalmazzuk azokat az online oktatásban megtalált vagy megszokott formulákat, amelyekkel korábban nem éltünk, most viszont talán meg is könnyítik a helyzetünket.“