Gázfröccs használt-teszt: Tesla Model S 85D

A Tesla legyen Veled

Győr+
2021.02.11. 12:11

A második évezredben az amerikai álom a Tesla 2003-as alapításával kezdődött. Az alapítók – akikhez hamarosan csatlakozott Elon Musk, az Ebay társalapítója is – a tömegek számára elérhető elektromos autó megalkotását tűzték ki célul.

Akkor kezdték gyártani a Model S limuzint. Letisztult vonalvezetésű sportos kupé, egy négyajtós GT keret nélküli ablakokkal, üvegtetővel, és a padlóba épített 60-100 kWh közötti kapacitású akkumulátorcsomaggal, 375-713 km-es hatótávval. Egy- vagy kétmotoros kiépítésben, 382 lóerőtől az elképzelhetetlen 778-ig számtalan kivitelben és teljesítményfokozatban készült. Az abszolút csúcsmodell, a P100D és a Raven Performance 2,4 mp alatt gyorsul 100 km/h-ra. Most pedig rendelhetők a háromotoros verziók… Ez a forradalom igazi kezdete.

A KEZDETEK
2008-ban mutatták be a Lotus-alapokra épített, karbonkarosszériás Roadstert, ami 400 km-es hatótávjával és lélegzetelállító teljesítményével (0–100 sprint: 4 mp, max. sebesség: 200 km/h) azonnal a híroldalakra került. Ráadásul az autóiparban akkoriban használt metál-hidrid akkuk helyett lítium-ion cellákat használtak – akár a laptopokban. Persze a csúcstechnikát meg kellett fizetni, több mint 100 ezer dollárba, azaz 30 millió
forintba került a kis sportkocsi – amit 2012-ig gyártottak.

MODEL S ÖTÉVESEN
Kipróbáltunk egy Model S 85D, 2015 év végi gyártású Teslát. A kocsi sötétkék metál fényezése csodásan kiemeli a vonalait. Kortalan a szépsége, hiszen kirívó, egyedi részletekkel nem ruházták fel, inkább a klasszikus, áramvonalas sportautók kétezres években jellemző íveit, sárvédődomborításait és az előfeszített, ugrásra kész izomtónust kapta meg. A Jaguar XK és az előző szériás Aston Martinok eleganciája biztos vevőket szólít meg.

This image has an empty alt attribute; its file name is gf_tesla_model_s_09-700x467.jpg
A Model S fenekestül felforgatta a villanyautók világát

A kilincsek a lemezből kiemelkedve adnak helyet a kéznek, hogy kinyissuk az ajtót. A krómdíszítések jelenléte a luxusautók közé emelik a Model S-t. Igen, megemlíthetjük, hogy az első – egyébként praktikus – csomagtértető nem tökéletes illesztési hézaggal követi a szomszédos sárvédő ívét. De ezért a fiaskóért kárpótol a belsőépítészet.

This image has an empty alt attribute; its file name is gf_tesla_model_s_26-700x467.jpg
17 colos LCD minden funkcióval

A KEVESEBB TÖBB
A Model S tervezői két legyet ütöttek egy csapásra, amikor egy óriási, 17 colos, állított monitort tettek a középkonzolra, miközben minden más felületen a letisztult, szinte organikus belsőt alkották meg. A sofőr itt még kap egy klasszikus LCD-t is maga elé – nem úgy, mint a Model 3-ban –, de ezenkívül csak a bajuszkapcsoló, a tempomatkar, a „kormányváltó”, a multikormány gombjai és az ablakemelők igazi kapcsolók és gombok. Ráadásul ezek ismerős egységek, a Mercedestől származnak. Minden más a központi érintőképernyőről kezelh ető. Van, ami kicsit el van dugva a menüben, vagy kisebb a gomb a kelleténél, de megszokható, kezelhető.

This image has an empty alt attribute; its file name is gf_tesla_model_s_17-700x467.jpg
Ebben még van a sofőr előtt is LCD

GÁZT NEKI
Az indítás inkább bekapcsolás, aztán a gázadás mint egy villámcsapás. Meglódul a több mint kéttonnás Tesla, a 423 lóerő és a 660 Nm úgy beleprésel az ülésbe, hogy utasként inkább várja az ember a végét… Ami el is jön gyorsan, hiszen 4,4 mp a 100-as tempó és onnan is tol tovább rendületlenül – elméletben 250-ig. Nincs kipörgő kerék, a dupla motor miatt nagyon tapad az útra, és az acélru gós kivitel sportosan támaszt. A légrugós változatok pedig még jobban alkalmazkodnak a hajtáshoz vagy éppen a kényelmes menethez. És mehetünk vele 200-300, nyáron 400 kilométert,
nem veszi zokon.

This image has an empty alt attribute; its file name is gf_tesla_model_s_12-700x467.jpg
Egy négyajtós GT ismérve (is) a keret nélküli ablak

RELATÍV DRÁGA
A Model S új ára 30 millió fölött van. De nem tartja olyan jól az értékét, mint egy Model 3, négyévesen már bőven 20 millió alatt beszerezhető. Olajcsere nincs, futóműre figyelni kell (típushiba), motor és akku 8 éves koráig, kilométer-korlátozás nélkül garanciás. Szoftverét távolról tudják frissíteni és van szaki Budapesten, ha kitörne a kormány küllőjéből a görgő. A Tesla 2017 tavasz előtti évjáratú autóinak a világon mindenhol ingyenesen, ennél fiatalabb kocsiknak pedig, változó mennyiségben, kvótás rendszerben (az autó megvásárlásakor előre „kifizetve”) adnak töltést a Supercharger töltőoszlopok. Ezek akár 120-150 kW elméleti maximummal is tudnak tölteni – a leggyorsabbak! Így Győr–Debrecen oda-viszsza, kétszer félórás kávészünettel vígan teljesíthető. A többit pedig intézi az Autopilot…

Kapcsolódó témák: #Gázfröccs | #Használtautó | #Teszt |