Veszettül hiszek a színház jelenidőségében, hiszen ez a műfaj mégiscsak az itt és most művészete – mondja Kocsis Rozi, a Vaskakas Bábszínház igazgatója. A járvány azonban gyerekek nélküli stúdióba kényszerítette őket, a kamerabaráttá átrendezett felvételek Youtube-csatornájukon láthatóak. Az Óz bemutatóját egyszerre 12 ezren nézték szerte a világon.
Lehet-e gyerekzsivaj és interakció nélküli bábszínházat csinálni, kérdezzük az igazgatót. Üres nézőtér előtt nehezebb, feleli. Élvezhető online produkciókhoz stúdióminőségű előadás, és esetenként a filmszerű megoldások használata is szükséges, fűzi hozzá.
Kocsis Roziék a járvány szorításában más bábszínházakhoz képest elsőként „költöztek” a Youtube-csatornára. Nem voltak előkelő idegenek, valamennyire ismerték ezt a világot. Ráadásul minden előadásukat rögzítették közönség jelenlétében, ám főleg csak saját maguk számára.
Ha összehasonlítjuk a gyerekreakcióktól zajos bemutatókat az online térbe küldött előadásokkal, érzékelhető a különbség, s nemcsak az, hogy amikor tele volt a nézőtér, a gyerekek bekiabálása miatt elsikkadtak jelenetrészek, mondatok. Furcsa módon élőben valamivel talán kevésbé lehetett árnyalttá tenni egy-egy szereplő jellemét, hiszen a gyerekek azonnali reakciója azt mutatja: a jó és a rossz besorolása számukra néha elegendőnek bizonyult, inkább az azonosulás vagy az elhatárolódás kórusszerű, zajos kifejezése volt számukra a fontos. A stúdiófelvételeket viszont nem közösségek, hanem családok nézik, intimebb tehát a befogadói közeg, jobban érvényesül a finomabb, filmszerű színészi játék, a smink és a jelmez szimbolikája, s dramaturgiai, rendezési sajátosságai is vannak a Youtube-on sugárzott felvételeknek.
A Vaskakas online előadásai ingyenesek. A szülők egy része elektronikus levélben írta meg, hogy szívesen fizetnének is a darabokért. Így született meg a támogatói jegy, melyet már több százan vásárolnak előadásonként. A műsor azonban ingyen is megtekinthető.
Kocsis Rozi azt tapasztalja: az online térben azok a társulatok a népszerűek, azokat követik a nézők, amelyeknek korábban is nagy rajongó tábora volt. A Vaskakas márpedig ilyen. Messze a legtöbb bérletese van a vidéki bábszínházak között.
A kultúra napját Győrben minden évben más-más intézmény szervezi, a Vaskakas tavaly adott otthont ennek a rendezvénynek, így hát az idén már a kultúra hetére készülnek. A város elmúlt 750 évének tíz kiemelkedő eseményét dolgozzák fel izgalmasan eredeti módon, s a bábművészek mellett számítógépes grafikusok is közreműködnek a vállalkozásban. Októberben pedig 30. születésnapját ünnepli az együttes.
Jó volna már tele nézőtér előtt játszani, hiszen azért az az igazi, de ha erre végre sor kerül, akkor sem hagyunk fel az online produkciókkal, ígéri Kocsis Rozi.