„Nemcsak ez a mai este, hanem az élet maga is egy körforgás” – fogalmazott a premier nyitóbeszédében Velekei László. A Győri Balett új igazgatója megköszönte a közönségnek, hogy ezekben a nehéz időkben is itt van, velük van és továbbra is kíváncsi a társulat előadásaira.
Új szigorítások az új évadra
Szeptember 19-én a Győri Balett is megnyitotta hivatalosan a 2020/21-es évadját, melynek első előadásán a Körforgás című darabot mutatták be. A balett első felvonását az albán származású Eno Peci koreografálta, a másodikat pedig a nemrég kinevezett új művészeti vezető, Lukács András.
Az új szigorítások miatt maszkban kellett érkezni. A bejáratnál hoszteszlányok védőruhában mérték meg a nézők hőmérsékletét és kötelező volt használni a kihelyezett kézfertőtlenítő automatákat is. A jegyszedők pedig mindenkit gyors helyfoglalásra szólítottak fel, hogy a nézőtéren ne alakuljon ki nagyobb tumultus.
Újratervezés
A főpróbán a darab egyik főszereplője, Gyurmánczi Diána megsérült, részleges bokaszalag-szakadást szenvedett, így ő a premieren nem tudott színpadra állni. A Harangozó-díjas táncművészt Tetiana Baranovska helyettesítette, ő táncolta az első felvonás női főszerepét Jekli Zoltán mellett. Velekei László elmondta, hogy mindent megtesznek azért, hogy Diánát minél előbb láthassa táncolni a közönség.
„Üzenj a Győri Balettnak!”
Az est folyamán üzenni is lehetett a társulat tagjainak. Erre a kedves gesztusra szolgált egy üzenőfal, ahova jó kívánságokat írtak a rajongók. Szóban, kamera előtt is volt lehetőség néhány mondatot üzenni a táncművészeknek, ezekkel is megköszönve az átadott élményeket.
Az emberi test magányos létezése
„Az élet és a halál mindig is egymás követte, ez a körforgás. Van úgy, hogy elfelejtjük, milyen értékes maga az élet, és néha azt kívánjuk, bárcsak több dolgot vittünk volna véghez, mielőtt eljön a vég” – magyarázta Eno Peci, aki az est első felvonását készítette. A magányt, a magányérzetet, és annak ellenszerét, az összetartozást ábrázolta a színpadon. Az egyedüllétnek különböző formái vannak, a magány több arcát is megmutatta, és azt kereste, mikor érzi az ember magát magányosnak.
A második rész az Elválás címet viseli. „Ahogy a cím is mutatja, ez a felvonás az életnek a második szakaszára fókuszál, az elválásra, a fizikai létből való távozására” – fejtette ki Lukács András, a társulat új művészeti vezetője. Az emberi test létezése nem tart örökké. Az idő előrehaladtával rájövünk, hogy mindez mulandó. Azonban az emberi lélek a halál után is szabadon szárnyalhat tovább. Ezt a lélekszárnyalást mutatta be a művészeti vezető koreográfiája. Guti Gerda táncolta a testet, Herkovics Eszter Adria a lelket, Jekli Zoltán a szerelmet, Engelbrecht Patrik pedig a halált ábrázolta.
Átadták az Audi és a Kardirex által alapított díjakat
Az Audi Hungaria Zrt. immáron hetedik alkalommal adta át a Minőségi Táncművészetért Díjat, melyet idén is egy háromtagú kuratórium bírált el. Ebben az évben rendhagyó körülmények között, a Győri Balett Stúdiójában adta át dr. Knáb Erzsébet, az Audi Hungaria Zrt. személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja az egymillió forint pénzjutalommal járó díjat, amelyet 2020-ban Guti Gerda nyert el.
A Kardirex – Győri Balett Művészeti Díjat díjat idén Herkovics Eszter Adria vehette át, szintén zárt ajtók mögött. Ezt a kitüntetést 2003-ban alapították azzal a céllal, hogy elismerjék a Győri Balett munkáját, tiszteljék a fiatal, tehetséges táncosok művészi karrierjét.
A nagy sikerű Körforgás továbbra is műsoron marad Győrben, budapesti bemutatója pedig október 10-én lesz a Nemzeti Táncszínházban.