Extrém klimatikus viszonyok közepette zajlanak a tesztek az Északi sarkkörön fekvő Audi-Volkswagen tesztközpontban, a -28 fokos finnországi télben.
Szepesvári Dávid fejlesztőmérnök, applikatőr és Gunther Mátyás fejlesztőmérnök mesélt a különleges teszthelyszínről:
Gunther Mátyás: A kiküldetés előkészületeinek részeként itthon átbeszéljük a pontos menetrendet, összekészítjük a szükséges felszerelést. Az autók tréleren érkeznek Németországból, így a novemberi, 11 napos tesztünkre négy, többek között Q6 e-tron is, melyek mindegyikét az új, nálunk készülő elektromos PPE motorunk hajtja. A felkészített, már szériafelszereltségű autókon különböző méréseket végzünk a klímakamrában mínusz 28-30 fokban, illetve a havas és aszfaltos tesztpályán például gyorsítások közben. Az autóhoz csatlakoztatott mérőszoftver közben fut a laptopunkon, rögzítve az eredményeket. Mérés közben élőben figyeljük a paramétereket, ha szükséges, be is tudunk avatkozni, a paraméterek változtatásával. Ezen tesztek alapján hagyjuk jóvá az új járműderivánsokat, lebiztosítva, hogy minden körülmények között megfelelően működjenek.
Milyen különleges engedélyre vagy egyáltalán, képességekre van szükség ahhoz, hogy ilyen kiküldetésre indulhassatok?
Gunther Mátyás: Szerintem a legfontosabb, természetesen a magabiztos vezetés mellett, hogy nyugodtan tudjunk reagálni nem várt helyzetekben. Emellett rátermettség, bátorság, nyitottság is szükséges, hiszen nem mindennapi körülmények között dolgozunk egy-egy ilyen téli teszt alkalmával.
Szepesvári Dávid: A tesztjárműveket külön engedély, prototípusjogosítvány birtokában vezethetjük, amit egy konszerntanfolyam elvégzése után lehet megszerezni. Itt megtanuljuk, hogy reagáljunk le nem várt helyzeteket. Másfél éve dolgozom az Audi Hungariánál, nem gondoltam volna, hogy ez a munkám része lesz. A hétköznapjainkat főként a monitor előtt töltjük, de nem idegenek a fékpadi, gyáron belüli klímakamrás tesztek sem, de persze igazán különleges élmény, ha tesztpályán dolgozhatunk.
Olyan autókat teszteltek, melyek még nem kerültek a piacra. Milyen biztonsági intézkedésekben nyilvánul ez meg?
Szepesvári Dávid: Természetesen titoktartás övezi a teszteket, ahova csak jogosultak léphetnek be, fotózni is tilos a pályán, a telefonjainkon le kell ragasztani a kamerákat. A pálya néhány szakaszán belátásgátló vitorlavásznak vannak kifeszítve, bár ember legyen a talpán, aki ebben a hidegben a szabadba indulna leskelődni.
Gunther Mátyás: Mi nem nagyon találkoztunk helyiekkel sem, csak a boltban lehet összefutni ilyenkor bárkivel. November végén már nagyon rövidek a nappalok, fél 10 felé kel fel a nap, koradélután már ismét sötétség borul a vidékre, így az idő nagy részében mi is sötétben dolgozunk.
11 napot töltöttetek, mondhatjuk, hóban, hidegben, sötétben. Milyen élményt jelentett nektek az utazás?
Szepesvári Dávid: Mindketten rendkívüli élményként, lehetőségként éltük meg, hogy ilyen környezetben dolgozhatunk. Nem mindennapi dolog eljutni az Északi sarkkörre. Szabadidőnkben kipróbálhattuk a sífutást, gyönyörű helyeken kirándulhattunk, amikor enyhébb volt az idő. Nekem több szempontból is különleges volt az utazás, még csak másodszor voltam téli teszten. Tavaly próbáltam ki először elektromos autót , pont itt, Finnországban, és mivel nagyon szeretek hóban vezetni, egy, a piacon még meg elérhető prototípus volánja mögött ülni egy északi sarkköri tesztpályán nagyon menő dolog. Nekem rendkívül sokat jelent, hogy a jövő technológiáját fejleszthetem, alakíthatom, hozzáadhatom a tudásomat.
Gunther Mátyás: A szinte állandó sötétség elsőre nyomasztó tud lenni, ami viszont lehetőséget is ad olyan különleges élményt átélni, mint a sarki fény. Ezért a jelenségért bizony rendesen meg kell küzdeni, aki nem olyan szerencsés, mint Dávid, hogy elsőre megtapasztalja – nevetnek össze a kollégák. Mivel tiszta égbolton látható, ez azt is jelenti, hogy rettentő hidegben, viszonylag távol kell keresni a fényes területektől. Nekem a negyedik utazásom alkalmával ragyogott fel.
Forrás és fotók: Audi Hungária Medianews