Európa legkorszerűbb járműipari tesztpályáján, a zalaegerszegi ZalaZONE-on látta vendégül az európai uniós tagállamok Magyarországra akkreditált nagyköveteit a győri Széchenyi István Egyetem. Az eseményen az intézmény bemutatta, hogy a modern infrastruktúra milyen jövőbe mutató kutatásokhoz és fejlesztésekhez járul hozzá.
Ebben a félévben Svédország tölti be az Európai Unió Tanácsának soros elnöki pozícióját. A skandináv állam magyarországi nagykövetsége ebből az alkalomból szervezett találkozót a tagállamok budapesti nagyköveteinek. A programra a Széchenyi István Egyetem kezdeményezésére a ZalaZONE-on került sor.
Az eseményen – amelyen húsz nagykövetség képviseltette magát – Dag Hartelius, Svédország nagykövete hangsúlyozta: a ZalaZONE-on az innováció, a zöldközlekedés, a digitalizáció és az okosvárosok terén az élvonalba tartozó példáknak lehetnek tanúi. Hozzáfűzte: mindez rendkívül jól illeszkedik a svéd elnökség prioritásaihoz, így az EU rugalmasságának növeléséhez a közösség globális versenyképességének erősítése érdekében. Megjegyezte: ehhez a gazdaság zöldátállása szintén hozzájárul. „Az ipari és technológiai átmenet időszakában azok, akik hamarabb lépnek és cselekszenek, versenyelőnyre tesznek szert” – szögezte le, kiemelve, hogy a zöldmegoldásokat kínáló európai vállalatok segíthetnek a körforgásos gazdaságra való átállásban.
A Zalaegerszeg határában elterülő, a győri egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában lévő járműipari tesztpályát és az ahhoz kapcsolódó innovációs ökoszisztémát prof. dr. Palkovics László, az alapítvány kuratóriumi elnöke mutatta be a vendégeknek. Kifejtette: még nem volt példa a világtörténelemben olyan gyors technológiai változásokra, mint ma, s ezek egyik hajtóereje a járműipar. Erre alapozva épült meg Európa legmodernebb járműipari tesztpályája, amely klasszikus és önvezető járművek számára is teljes validálási környezetet biztosít, sőt drónokkal kapcsolatot kutatás-fejlesztéshez is hátteret nyújt. A kuratóriumi elnök hozzátette: a multiplikációs hatás már most szembetűnő, hiszen olyan nagy cégek jelentek meg a tesztpálya közvetlen környezetében, mint az AVL, a Bosch vagy a Rheinmetall. A helyszín kiválasztása kapcsán elmondta, egyszerre volt szempont a nagy járműipari vállalatokhoz való közelség, valamint egy kevésbé fejlett térség számára új lehetőségek biztosítása.
Prof. dr. Palkovics László beszélt arról is, hogy a Széchenyi István Egyetem laboratóriumokat működtet, valamint inkubátor- és szállásépülettel rendelkezik a tesztpálya mellett, egy oktatási épület építése pedig folyamatban van. Hozzáfűzte: az intézmény Magyarország legdinamikusabban fejlődő felsőoktatási intézményeként további olyan jelentős infrastrukturális beruházásokat valósít meg, mint például Győrben a Tudományos és Innovációs Park, amelynek első üteme idén elkészül.
A találkozó záró programjaként a nagykövetek megismerkedtek a tesztpálya moduljaival, majd a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja és Járműipari Kutatóközpontja technológiai fejlesztéseivel. Láthatták azt az „előfutár drónt”, amelynek lényege, hogy a készenléti egységet a levegőben kísérve figyelmeztesse a vezetőfülkéből kellő időben nem látható veszélyekre a sofőrt, biztonságossá téve a mentő-, a tűzoltó- vagy a rendőrautó kiérkezését a helyszínre. Az egyetem kutatói bemutatták azt a permeteződrónt, amelyet a hazai és európai mezőgazdasági adottságokra terveztek, biztonságos és egyszerűen használható dróntechnológiát kínálva a gazdák számára. A vendégek megismerkedhettek a Formula Student élmezőnyébe tartozó Arrabona Racing Team hallgatói versenycsapattal, valamint a Járműipari Kutatóközpont önvezető járműfunkciókkal és e-mobilitással kapcsolatos innovációival is.
Szöveg: Széchenyi István Egyetem